Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Potrzebny jest arkusz obserwacji lub kontroli pracy nauczyciela i zachowania uczniów przed rozpoczęciem lekcji, na przerwach oraz po zakończeniu lekcji. Czy to jest obserwacja czy kontrola ? Jak dokumentować jeżeli nauczyciel za późno przychodzi do szkoły?
Formami nadzoru pedagogicznego są: 1) ewaluacja; 2) kontrola; 3) wspomaganie. Dyrektor szkoły publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego m. in. kontroluje: 1) przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz 2) przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących innej działalności statutowej szkoły. W celu realizacji zadań z nadzoru pedagogicznego, dyrektor obserwuje: 1) prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia, 2) czynności wynikające z działalności statutowej szkoły. Rozporządzenie nie narzuca formy prowadzenia nadzoru w zakresie problemu zawartego w pytaniu. Zatem od treści planu nadzoru zależy, jaki sposób dyrektor wybierze: kontrolę działalności statutowej, czy obserwację czynności nauczyciela wynikające z działalności statutowej. Spóźnianie nauczyciela można dokumentować w różny sposób – w zależności od koncepcji pracy dyrektora, mogą to być notatki służbowe, o których jednak nauczyciel powinien być powiadamiany na bieżąco (czyli w chwili, gdy dyrektor stwierdził spóźnienie, nigdy „zaocznie”). Proponuję jednak zacząć od rozmowy dyscyplinującej nauczyciela. Natomiast zapotrzebowanie na dokumenty należy składać pod adresem:http://nadzor-pedagogiczny.pl/lista-propozycji-nowych-dokumentow.
Podstawa prawna:1. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 33.2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (ze zm.), w szczególności § 6, § 20.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o interpretację w następującym temacie: dyrektor tworząc plan nadzoru uwzględnia w nim wnioski z nadzoru z poprzedniego roku szkolnego. Wnioski te zawarłam w tematyce związanej z kontrolą, wspomaganiem. Czy wybór obszaru ewaluacji musi wynikać z rekomendacji lub wniosków z ubiegłego roku, czy też może to być nowy obszar, który chcemy zbadać, a wynika np. z priorytetów MEN. Do tej pory tak właśnie postępowałam, a po ostatnim szkoleniu dowiedziałam się, że wybór tematu ewaluacji ma wynikać z wniosków i rekomendacji z poprzedniego roku. Które stanowisko jest słuszne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy kierownik zajęć praktycznych może tak jak dyrektor i wicedyrektor hospitować lekcje nauczycieli? Dodam, że jest w kierownictwie, a w zeszłym roku szkolnym był wicedyrektorem szkoły. Stanowisko zmienione ze względu na zmniejszenie liczbyoddziałów.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy nowego rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej: 1. Jak powinna przebiegać wzorcowa procedura opracowania IPET, w tym dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (diagnoza wstępna, diagnoza monitorująca)?; 2. Jak prawidłowo organizować zajęcia rewalidacyjne po zmianach wprowadzonych przez MEN, zgodnie z wytycznymi nowych rozporządzeń?; 3. Kto i z jakich godzin powinien je realizować?; 4. Jakie obowiązki i zadania powinien spełnić dyrektor oraz Zespoł ds. planowania i koordynowania kształcenia specjalnego?; 5. Jakich należy zatrudnić specjalistów?; 6. Co oznaczają nowe formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej: Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – jak je organizować i którzy uczniowie powinni być nimi objęci? Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się – dla kogo i jak organizować zajęcia, by wspomagać efektywność uczenia się? Co to jest zindywidualizowana ścieżka kształcenia – komu i w jaki sposób należy dostosować organizację i proces nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych?; 7. Jak dokonywać oceny efektywności udzielonej pomocy i formułować wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia?; 8. Co należy zrobić, gdy udzielana uczniowi pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie przynosi efektów i nie następuje poprawa jego funkcjonowania?; 9. Kto składa wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej dotyczący pogłębionej diagnozy ucznia i co trzeba w nim zawrzeć? Pytania dotyczą LO niepublicznego, gdzie są orzeczenia: Asperger, choroby sprzężone, zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Bardzo proszę o niecytowanie rozporządzenia. Proszę o odpowiedzi na pytania.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o udzielenie informacji w sprawie udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W kl.II i III szkoły podstawowej mamy 2-ch uczniów z opiniami. We wskazaniach dla nauczyciela są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Czy może te zajęcia prowadzić nauczyciel w trakcie bieżącej pracy z uczniem, czy należy zatrudnić dodatkowego nauczyciela-specjalistę? Jeśli tak to z jakimi kwalifikacjami?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń z orzeczeniem (Asperger) nie mający w zaleceniach zajęć rewalidacji musi mieć obowiązkowo takie zajęcia? Rozumiem , że taki uczeń musi mieć zajęcia z socjoterapii (które nie są jednak rewalidacją).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe