Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Organ prowadzący ze względu na małą liczebność uczniów w poszczególnych oddziałach polecił aby połączyć klasy na dwóch poziomach edukacyjnych oraz umożliwił utworzenie tylko dwóch zamiast tradycyjnych trzech oddziałów klas pierwszych w przyszłym roku szkolnym. Ten ruch spowodował drastyczne cięcia w kadrach ponieważ nauczyciele przedmiotów ogólnych stracą w ten sposób wiele godzin. Natomiast największym problemem jest dla nas fakt, iż w roku szkolnym 2018/2019 wracają z urlopu macierzyńskiego dwie nauczycielki zatrudnione na umowie z mianowania. Z arkusza, który jest w trakcie opracowywania wynika jasno, że nie będziemy w stanie zapewnić im pełnego etatu po powrocie do pracy. Co zrobić w tej sytuacji?
Jeżeli nauczycielkom nie można przydzielić innych godzin, to należy zastosować przepisy dotyczące ograniczenia etatu za zgodą nauczyciela - art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela. W maju, mimo przebywania jeszcze na urlopie macierzyńskim, powinny one otrzymać propozycję ograniczenia wymiaru godzin. W razie braku zgody nauczyciela, stosuje się przepisy art. 20 KN, czyli wypowiedzenie stosunku pracy (w przypadku nauczycieli, zwłaszcza mianowanych, ten przepis jest przepisem szczególnym, regulującym kwestię zwolnień nauczycieli w razie likwidacji szkoły oraz ze względu na specyfikę funkcjonowania szkół dopuszcza zwolnienia na takich samych zasadach w przypadku częściowej likwidacji i zmian organizacyjnych). Z uwagi na to, że nauczycielki w trakcie przebywania na urlopie macierzyńskim podlegają kodeksowej ochronie przed wypowiedzeniem, trzeba liczyć się z ewentualnym odwołaniem do sądu pracy. Z tego powodu istotne jest, aby szkoła wykazała brak możliwości przyznania nauczycielkom jakichkolwiek godzin, do prowadzenia których posiadają kwalifikacje, aby zapewić im zatrudnienie w pełnym wymiarze i w związku z niewyrażeniem zgody na ograniczenie etatu - konieczność zastosowania przepisu szczególnego, jakim jest art. 20 Karty Nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Sekretarz szkoły zatrudniony na pełen etat ma dodatkowo umowę- zlecenie na dodatkowe zadania nie wynikające ze stanowiska sekretarza. W umowie zlecenie zawarta jest liczba godzin w miesiącu oraz stawka za godzinie pracy na umowie zlecenie. Proszę o odpowiedź czy trzeba prowadzić ewidencję godzin pracy sekretarza z umowy zlecenie, jeżeli tak to proszę o wzór tego druku.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Urlop nauczyciela dla poratowania zdrowia od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 r. Jak obliczyć urlop wypoczynkowy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy są przykładowe procedury organizowania zastępstw doraźnych za nieobecnych nauczycieli? Czy podczas doraźnego zastępstwa nauczyciel nie musi prowadzić tych samych zajęć, które prowadzi nauczyciel nieobecny np. Czy polonista zastępujący biologa może prowadzić lekcję ze swojego przedmiotu? Jeśli tak, to kto o tym decyduje - nauczyciel zastępujący czy dyrektor? W szkole nie ma opracowanych procedur organizowania zastępstw doraźnychza nieobecnych nauczycieli.
- Czy w przypadku włączenia gimnazjum do szkoły podstawowej, w pierwszej kolejności powinnam, jako dyrektor podstawówki, przydzielić godziny i zapewnić etaty swoim nauczycielom? Czy muszę ograniczyć nauczycielom szkoły podstawowej etaty, żeby zapewnić pracę nauczycielom włączanego gimnazjum?
- Jesteśmy Szkołą Podstawową powstałą w wyniku przekształcenia gimnazjum. Wpłynęło nam orzeczenie z Poradni Psych.Pedagog.o potrzebie kształcenia specjalnego od 1.09 dla ucznia klasy drugiej szkoły podstawowej z orzeczonym "autyzmem, w tym zespołem Aspergera".
Z dniem 1.09. zmieniają się przepisy, w jaki sposób, na podstawie których przepisów i z jakimi kwalifikacjami zatrudnić nauczyciela dla w/w ucznia?
Dziękuję za pomoc gdyż jest to dla nas sytuacja nowa.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe