Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielowi w oddziale przedszkolnym przysługuje 35 dni w skali roku. Czy dzielimy go proporcjonalnie, czyli od września do grudnia (12 dni) i od stycznia do sierpnia (23 dni), ponieważ ten nauczyciel przechodzi wraz z uczniami do klasy pierwszej?
Urlop nauczyciela placówki nieferyjnej jest rozliczany w poszczególnych latach kalendarzowych, zgodnie z art. 153 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.). Nauczyciel zatrudniony przez cały rok kalendarzowy ma prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych od 1.01 do 31.12. oraz nie dzieli się go na części w związku z trwaniem roku szkolnego (art. 64 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2021 r., poz. 1762). Gdyby nauczyciel był zatrudniony przez części poszczególnych lat, wówczas ma prawo do urlopu w wymiarze proporcjonalnym do okresu zatrudnienia w poszczególnych latach kalendarzowych, zgodnie z art. 64 ust. 5a KN oraz art. 1551 KP. W sytuacji gdy nauczyciela zatrudniono w oddziale przedszkolnym wyłącznie na okres 1.09–31.08 kolejnego roku, to wówczas nabywa prawo do urlopu w wymiarze: w pierwszym roku: 4/12 * 35 dni = 11,67 dni, zaokrąglonych do 12 dni; oraz w drugim roku: 8/12 * 35 dni = 23,33 dni, zaokrąglone do 24 dni (art. 1552a § 1 i art. 1553 § 1 KP). W przypadku gdy co najmniej po raz drugi w karierze nauczyciel będzie zajmował stanowisko nauczyciela szkoły feryjnej, za okres 1.09–31.12 nabędzie także prawo do urlopu na tym stanowisku: 4/12 * 56 dni = 18,67 dni, zaokrąglonych do 19 dni kalendarzowych (analogicznie: art. 66 ust. 2 KN, art. 1551 § 1, art. 1552a § 1 i art. 1553 § 1 KP). Natomiast w razie pierwszej pracy w szkole feryjnej prawo do pierwszego urlopu na stanowisku nauczyciela szkoły feryjnej nauczyciel nabędzie dopiero w dniu poprzedzającym pierwsze ferie szkolne (art. 65 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Organ prowadzący nakazał, aby 25% godzin "kartowych" przeznaczyć na zajęcia świetlicowe, czy jest to zgodne z prawem? Chyba te godziny nie są przeznaczone na dopełnianie etatów świetlicy, po to by zredukować liczbę n-li tam pracujących, a takie zakusy ma nasz burmistrz. Proszę o wyjaśnienie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu w grupie czterolatków jest jedno dziecko, które przejawia zachowania agresywne. Dziecko stwarza swoim zachowaniem sytuacje zagrażające bezpieczeństwu swojemu i innych dzieci. Zachowania chłopca destrukcyjnie wpływają na funkcjonowanie reszty dzieci w grupie. Chłopiec narusza nietykalność cielesną pozostałych dzieci oraz personelu. Dzieci w przedszkolu wyrażają strach przed chłopcem, boją wchodzić się do sali gdzie aktualnie przebywa. Rodzice pozostałych dzieci wyrażają zaniepokojenie obecną sytuacją i oczekują zapewnienia bezpieczeństwa ich dzieciom. W przedszkolu, zgodnie z procedurami, został opracowany i wdrożony plan pomocy dziecku obejmujący pomoc specjalistyczną psychologa, pedagoga specjalnego i logopedy. Podczas pobytu w grupie chłopiec objęty jest również dodatkową pomocą i opieką pomocy przedszkolnej. Pomimo to, w naszej ocenie, również z uwagi na sytuację rodzinną dziecka, nie uzyskano znaczącej poprawy w jego funkcjonowaniu. W przedszkolu opracowana jest Procedura postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne. Wszystkie kroki z procedury zostały wypełnione, włącznie z wysłaniem wniosku do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną. Ponadto cały czas przedszkole współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. W procedurze jest zapis mówiący, że „w przypadku nieskuteczności podejmowanych przez przedszkole działań i niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych dzieci, brak jest współpracy z rodzicami dyrektor w ostateczności zawiesza (na czas istotnej poprawy w zachowaniu dziecka) dziecko w przedszkolu”. Czy w związku z powyższym przedszkole może zawiesić uczęszczanie dziecka do przedszkola? Na jaką podstawę prawną się powołać? Jakie kroki może podjąć placówka, by matka zgodziła się przenieść dziecko do placówki specjalistycznej, w której jest mniej dzieci w grupie, ponieważ dziecko nie potrafi funkcjonować w dużej grupie rówieśniczej? Mama chłopca przekazała informację z poradni psychologiczno-pedagogicznej o podejrzeniu możliwości wystąpienia autyzmu. Dziecko jest w trakcie diagnozy, jednak sytuacja na grupie jest na trudna, że wymaga szybkiej interwencji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Skąd wynika, że Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe będą dopiero od 2019 r. odbywały się według nowej podstawy programowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń dołączył do szkoły na klasę maturalną. W swojej poprzedniej szkole miał drugi język włoski oraz rozszerzoną biologię. W naszej szkole nie miał tych przedmiotów. Czy na świadectwie końcowym wpisujemy te przedmioty z oceną z drugiej klasy poprzedniej szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Który zapis z rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy ... mówi, że w Statucie Szkoły zamiast WSO (Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania) i PSO (Przedmiotowego Systemu Oceniania) powinno być Wewnątrzszkolne ocenianie i przedmiotowe ocenianie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe