Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel pracuje w szkole A od 2019 r. (podstawowe miejsce pracy), został zatrudniony w szkole B od 1 września 2023 r. Lat pracy ma 24, otrzymuje dodatek stażowy w szkole A. Czy w szkole B, można mu zaliczyć lata pracy (24 lata), i wypłacić dodatek stażowy – 20%? Czy do dodatku stażowego zaliczamy prowadzenie działalności? Czy zaświadczenie z ZUSu o latach pracy zaliczamy do wysługi lat?
Prowadzenie działalności gospodarczej nie jest okresem zaliczanym do dodatku stażowego.
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 984 z późn. zm.) nauczycielowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych poczynając od czwartego roku pracy, z tym, że dodatek ten nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego.
Kwestie sposobu naliczania tego dodatku uregulowane zostały rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. W myśl §7 ust. 1-3 rozporządzenia do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Nauczycielowi pozostającemu jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku za wysługę lat nie wlicza się okresu pracy w innym zakładzie, w którym nauczyciel jest lub był jednocześnie zatrudniony. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia.
Jednak nauczycielowi pozostającemu w stosunku pracy jednocześnie w kilku szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć, do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat w każdej ze szkół, wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
Jeśli wymiar zatrudnienia nauczyciela opisanego w pytaniu przekracza łączenie etat- w drugiej szkole może mieć dodatek stażowy maksymalnie w wymiarze 4%, bo tyle lat nie zostało zaliczonych do podstawowego zatrudnienia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel przedszkola zgubił wydane w roku 1998 świadectwo pracy i złożył wniosek o duplikat. Jak powinien wyglądać duplikat – czy należy drobić ksero i opatrzyć pieczątką za zgodność z dokumentacją pracowniczą, czy powinien być wystawiony duplikat na aktualnym wzorze świadectwa pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik niepedagogiczny (dozorca szkolny) pracował w naszej placówce od 1 października 1994 r. do 28 listopada 2021 r., po czym przeszedł na emeryturę. Od 1 grudnia 2021 r. został ponownie zatrudniony na stanowisku dozorcy w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony. Organ prowadzący szkołę od 1 września 2023 r. ze względów organizacyjnych/ ekonomicznych zredukował etat dozorcy o połowę. Pracownik musi dostać wypowiedzenie warunków płacy i pracy.
- W jakim terminie pracownik musi otrzymać wypowiedzenie? Jakie elementy musi zawierać wypowiedzenie?
- Czy jeśli pracownik nie przyjmie zmienionych warunków pracy i płacy to należy mu się odprawa? Jeśli tak, to w jakiej wysokości i jakie przepis to określa?
- Do kiedy pracownik musi wyrazić zgodę na zmienione warunki płacy i zmianę wymiaru czasu pracy? Czy są jakieś terminy, podstawa prawna?
- Jeśli pracownik pozostanie w pracy na zmienionych warunkach, to jak prawidłowo wyliczyć mu urlop wypoczynkowy? Biorąc pod uwagę, że od stycznia do sierpnia będzie pracował na cały etat, a od września do grudnia na pół etatu?
Proszę o szczegółową odpowiedź na każde z pytań.
Kadry Przeczytaj odpowiedź - W związku ze strajkiem nauczycieli, który miał miejsce w naszej szkole w dniu 31.03.2017, czy należy poinformować nauczyciela o potrąceniu wynagrodzenia za ten dzień czy taki dokument powinien znaleźć się w aktach osobowych nauczyciela?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi, który w jednym dniu tygodnia ma L4 -opiekę nad członkiem rodziny przepadają nadgodziny z całego tygodnia, czy tylko za nadgodziny w dniu nieobecności?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ma zawartą umowę w Zespole Szkół 2006 r. na czas nieokreślony w Gimnazjum. Otrzymał w obecnym roku szkolnym godziny w Szkole Podstawowej ponieważ w dobie reformy nie ma już w Zespole Gimnazjum tylko jest Szkoła Podstawowa i Przysposabiająca do pracy. W poprzednich latach również miał godziny w szkole Przysposabiającej do pracy. Obecnie upiera się ze ma źle przydzielone godziny bo powinien mieć tylko lekcje w klasach gimnazjalnych które są włączone w Szkolę Podstawową. Uchwałą Rady Powiatu z października 2017 r. wszyscy nauczyciele byli poinformowani że pracują w Zespole Szkół w których składa się obecnie ze Szkoły Podstawowej i Przysposabiającej do Pracy. Również dostali taką wiadomość pisemnie. Czy jest to niezgodne z prawem że ww nauczyciel otrzymał godziny w Szkole Podstawowej.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe