Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel mianowany został zatrudniony w mojej szkole od 1.09.2007r. na czas nieokreślony na 7/18 etatu, później pracował w wymiarze 4/18, 2/18, 3/18 i 16/18. Od 1.03.2012r. Otrzymał umowę na pełen etat. W sierpniu 2016r. Nauczyciel poinformował mnie ustnie, że wybiera jako macierzystą szkołę inna placówkę, w której pracował na część etatu a od 1 września 2016r. otrzyma cały etat, dlatego prosi o zmniejszenie wymiaru zatrudnienia. Zawarty został wtedy aneks do umowy, określający wymiar zatrudnienia na 10/18 etatu, a od 1.03.2013r. na 11/18 etatu. W związku z likwidacją gimnazjum wychodzącego w skład Zespołu Szkół Samorządowych (gimnazjum, ;liceum ogólnokształcące, technikum), którym kieruję, nauczyciel otrzymał 12 maja 2017r , informację , że zostanie z nim rozwiązana umowa o pracę z dn. 31.08.2017r. W związku z opisaną sytuacją mam pytanie: 1) Czy w/w nauczyciel powinien otrzymać odprawę w wysokości 6 –miesi ocznego wynagrodzenia, liczoną od pełnego etatu czy od części etatu, na jakiej nauczyciel przez ostatni rok był zatrudniony (tj. 11/18)?
Ponieważ obniżenie wymiaru zatrudnienia nie może nastąpić na wniosek nauczyciela z kontynuacją zatrudnienia przez mianowanie (było to dopuszczalne tylko z przyczyn organizacyjnych wymienionych w art. 22 ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 1 pkt 2 KN), z nauczycielem należało rozwiązać stosunek pracy przez mianowanie w trybie porozumienia stron zgodnie z art. 23 ust. 4 pkt 1 KN oraz zatrudnić na umowę o pracę na część etatu w oparciu o art. 10 ust. 6 KN. Ponieważ podstawę zatrudnienia powinna stanowić umowa o pracę, w związku z likwidacją gimnazjum nauczyciel nie ma prawa do odprawy 6-miesięcznej (należnej tylko przy prawidłowym zatrudnieniu przez mianowanie), a do odprawy z tytułu zatrudnienia na umowę o pracę z ponad 8 – letnim stażem, czyli w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia za 11/18 etatu, należną na podstawie art. 225 ust. 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz. U. z 2016 r., poz. 1474).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W pierwszym tygodniu ferii zimowych w szkole będą odbywały się zajęcia świetlicowe i sportowe. Czy dyrektor ma prawo zobowiązać nauczyciela do pracy z dziećmi w czasie tych zajęć czyli zabrać mu 5 dni urlopu zimowego a wydłużyć urlop w czasie wakacji?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel po pedagogice specjalnej ma kwalifikacje do pełnienia roli nauczyciela wspomagającego ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi (intelektualna w stopniu lekkim i afazja)?
- Jak powinien postąpić dyrektor szkoły, jeśli w wyniku opracowanego w kwietniu projektu arkusza organizacyjnego na kolejny rok szkolny konieczne jest zmniejszenie wymiaru zatrudnienia (dotyczy nauczyciela zatrudnionego z mianowania) lub nawet rozwiązanie stosunku pracy z którymś nauczycielem (w związku ze zmniejszoną liczbą oddziałów), gdy taki nauczyciel przebywa na zwolnieniu lekarskim i nie ma pewności, że wróci do pracy przed 1 czerwca, czyli na co najmniej trzy miesiące przed datą wprowadzenia koniecznych zmian kadrowych w placówce. W jaki inny skuteczny a zarazem zgodny z przepisami prawa pracy sposób dyrektor powinien doręczyć takiemu nauczycielowi stosowny dokument?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę jeszcze o dodatkowe wyjaśnienie w kwestii zapisu: przeniesienie dotychczasowego pracownika w związku z reorganizacją szkoły wymaga dokonania zmiany warunków pracy na podstawie art. 230 ust. 2 PWuPO w zw. Z art. 23 i art. 12 ustawy o pracownikach samorządowych. Zapis art. 23 dotyczy przeniesienia, w związku z reorganizacją jednostki, pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym na inne stanowisko odpowiadające jego kwalifikacją. Czy zatem zapis ten dotyczy również pracownika zatrudnionego na stanowisku kierownika gospodarczego (stanowisko pomocnicze)? Ponadto proszę o rozwinięcie skrótu PWuPO.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę zatrudnić asystenta, pomoc lub nauczyciela wspomagającego do oddziału przedszkolnego przy szkole (dzieci cztero i pięcioletnie), jeśli w grupie będzie dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (niepełnosprawność ruchowa, w tym afazje). Dziecko ma niedowład kończyn dolnych i nie porusza się samodzielnie?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe