Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel dyplomowany, zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy chce wrócić do pracy po dłuższej nieobecności (8 lat przebywał na urlopach: macierzyńskim, wychowawczym, bezpłatnym). Obecnie mogę nauczycielowi zapewnić pół etatu zgodnie z kwalifikacjami. W jaki sposób mam postąpić?
Uznając, że nauczyciel jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy i posiada stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, to podstawą jego zatrudnienia będzie mianowanie. Do nauczycielskiego stosunku pracy zawartego na podstawie mianowania nie stosuje się wszystkich zasad, które stosuje się do nauczycielskiego stosunku pracy zawartego na podstawie umowy o pracę.
W stosunku do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, które przybywają na urlopie bezpłatnym stosuje się przepis art. 41 Kodeksu pracy. Zgodnie z ww. przepisem pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę w czasie urlopu pracownika, a także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli nie upłynął jeszcze okres uprawniający do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. Okres urlopu bezpłatnego jest okresem usprawiedliwionej nieobecności, ale z uwagi na podstawę zatrudnienia (mianowanie) nie stosuje się tego przepisu ochronnego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania. Sąd Najwyższy w uchwale z 7 grudnia 2006 r., I PZP 4/06 wskazał, że w przypadku istnienia podstaw do rozwiązania stosunku pracy z mianowanym nauczycielem z przyczyn wskazanych w art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) nie stosuje się art. 41 Kodeksu pracy.
Jeżeli z przyczyn organizacyjnych nie jest możliwe zaproponowanie nauczycielowi zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu należy zastosować wobec niego procedurę z art. 20 Karty Nauczyciela. Umożliwia to zastosowanie w stosunku do niego przepisu art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela, na podstawie którego można ograniczyć wymiar zatrudnienia i proporcjonalnie zmniejszyć wynagrodzenie za zgodą nauczyciela. Termin na wyrażenie zgody przez nauczyciela na ograniczenie etatu powinien być tak wyznaczony, aby w przypadku nie wyrażenia zgody, dyrektor szkoły zdążył skonsultować wypowiedzenia z organizacją związkową. Najpóźniej pod koniec maja dyrektor szkoły musi złożyć oświadczenie o rozwiązaniu stosunku pracy na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 Karta Nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zajęcia indywidualne z niektórych przedmiotów dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysługują też uczniowi w szkole specjalnej? Jest to uczeń w klasie trzeciej szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z autyzmem. Klasa, do której przynależy jest czteroosobowa.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania dotyczą monitoringu wizyjnego:
1. Czy ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy, który jest jednostką prowadzoną przez fundację i realizującą edukację dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej podlega pod Ministra Edukacji Narodowej? Chodzi mi w tym wypadku o regulacje dotyczące monitoringu wizyjnego, opisane w art. 108a stawy prawo oświatowe. Czy opisana tam procedura wdrożenia monitoringu dotyczy również tej placówki?
2. Czy szkoła podstawowa, która powstała w wyniku przekształcenia po wygaszanym gimnazjum, a która jako gimnazjum posiadała monitoring wizyjny musi również od początku występować do organu prowadzącego szkołę oraz do wszystkich podmiotów szkoły i wprowadzić niejako od nowa monitoring? Czy należy traktować to jako stan zastany? Dodam, że od tego momentu przekształcenia szkoły jednej w drugą nie nastąpiły żadne zmiany w monitoringu w kontekście np. jego rozbudowy, które spowodowałyby konieczność prowadzenia konsultacji z organem prowadzącym lub uzyskiwania opinii od podmiotów szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy i na jakiej podstawie oraz za co można skreślić ucznia niepełnoletniego uczęszczającego do klasy pierwszej szkoły branżowej będącego absolwentem szkoły podstawowej? Jak przebiega procedura skreślenia ucznia niepełnoletniego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracujący w roku szkolnym 2020/2021 w oddziale przedszkolnym szkoły podstawowej w grupie mieszanej ma 20 osób sześcioletnich i 5 osób pięcioletnich. Jaki obowiązuje wymiar godzin tego nauczyciela: 22 godziny czy 25 godzin tygodniowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie dojeżdżają do szkoły autobusem PKS. Mają bilety miesięczne zakupione przez Gminę. Czy w tym przypadku Gmina musi zatrudnić opiekuna na czas przejazdu? Kto odpowiada za bezpieczeństwo podczas podróży?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe