Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam ucznia w klasie IV w szkole masowej podstawowej z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim i objęty jest nauczaniem ind.10 godzin, są to przedmioty kluczowe, w pozostałych zajęciach bierze udział razem z klasą. Jak oceniać tego ucznia, czy skala 1-6, taka jak obowiązuje w szkole, czy ocenianie opisowe stosować?
Sposób oceniania uczniów, w tym także uczniów z niepełnosprawnościami, musi być zgodny z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania (dawniej WSO), które zapisane są w Statucie Szkoły. Tak stanowi ustawa o systemie oświaty oraz stosowne rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Art. 44 i ust 4 ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, daje szkołom możliwość stosowania oceniania opisowego nie tylko na etapie edukacji wczesnoszkolnej: Począwszy od klasy 4 szkoły podstawowej, oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich albo wybranych obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania mogą być ocenami opisowymi, jeżeli statut szkoły tak przewiduje.
Zatem: Jeśli w statucie szkoły ujęto zasady oceniania opisowego – to można tak oceniać ucznia. Jeśli statut tego nie przewiduje – należy oceniać ucznia w skali 1-6.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole chcę wprowadzić regulamin przyznawania odznaki "Wzorowy Kadet Klasy Mundurowej", czy ma to przyjąć rada pedagogiczna w formie uchwały? Jeśli tak, to na jakie akty prawne się powołać? Jeżeli w innej formie, to jakiej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda wprowadzanie zmian organizacyjnych i kadrowych po zatwierdzeniu arkusza organizacji?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W statucie mamy następujące zapisy dotyczące warunków i trybu uzyskiwania oceny rocznej zajęć dydaktycznych wyższej od przewidywanej:
1) uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do nauczyciela o ustalenie wyższej niż przewidywania roczna ocena klasyfikacyjna po spełnieniu następujących warunków: a) frekwencja na zajęciach nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby), b) usprawiedliwienie wszystkich nieobecności, c) przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów, d) uzyskanie przynajmniej z połowy sprawdzianów i prac pisemnych oceny równej lub wyższej tej, o którą się ubiega, e) skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy ocen bieżących; 2) z prośbą o ustalenie wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna uczeń lub jego rodzice zwraca się na piśmie bezpośrednio do nauczyciela danego przedmiotu, lub zajęć dodatkowych w terminie 3 dni roboczych, od dnia otrzymania pisemnej informacji o przewidywanej rocznej ocenie; 3) sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza nauczyciel w formie pisemnej, z wyjątkiem zajęć komputerowych, zajęć technicznych, plastyki i wychowania fizycznego. Pracę pisemną ocenia nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a ustaloną ocenę potwierdza drugi nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu, sprawdzian przeprowadza się nie później niż 3 dni przed posiedzeniem Rady w sprawie klasyfikacji i promocji; 4) sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych; 5) o zmianie lub pozostawieniu rocznej przewidywanej oceny nauczyciel informuje pisemnie ucznia i jego rodziców; 6) ustalona przez nauczyciela w ten sposób ocena jest ostateczna w tym trybie postępowania. Czy możemy dodać jeszcze taki zapis "Nauczyciel, z własnej inicjatywy, z pominięciem powyższych procedur może uczniowi podwyższyć ocenę o jeden stopień"?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły zakłada w par 24 iż jako organ doradczy i opiniodawczy w zakresie przyznawania świadczenia z Funduszu, powołuję się 3 osobową komisję socjalną, składającą się z pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy, skład komisji wybiera ogólne zebranie pracowników w drodze tajnego głosowania zwykłą większością głosów - za zgodą pracownika.Czy w związku z tym Związek Zawodowy opiniujący Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych ma prawo zanegować sposób wyłaniania komisji, domagając się obligatoryjnego powołania do prac komisji swego członka? Jeżeli tak to jakie przepisy to regulują?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy można skreślić z listy uczniów szkoły ponadpodstawowej ucznia za przewinienia statutowe? Uczeń spowodował bójkę na terenie szkoły, został ukarany i jednocześnie poinformowany, że ponowny udział w bójce skończy się skreśleniem z listy uczniów. Dodatkowo został poinformowany sąd rodzinny. Po niespełna miesiącu uczeń zaatakował kolegę, a cała sytuacja została nagrana telefonem. Rada pedagogiczna podjęła uchwałę w sprawie rozpoczęcia procedury skreślenia. Czy skreślenie ucznia jest zgodne z prawem? Czy kuratorium jako organ odwoławczy może cofnąć decyzję o skreśleniu? Dodam, że w statucie jest zapis, że wszczynanie bójki może być powodem skreślenia z listy uczniów.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe