Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kto opiniuje zestaw podręczników?
Na str. http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/9-default/37-pytania-dotyczce-podrcznikow-i-programow-nauczania
czytamy:
(...) "Natomiast nauczyciele mają do czerwca każdego roku czas na wybór podręcznika na kolejny rok szkolny. Dyrektor szkoły musi bowiem do 15 czerwca podać do publicznej wiadomości szkolny zestaw podręczników na kolejny rok szkolny".
Zaproponowany przez nauczyciela program nauczania dopuszcza do użytku w danej szkole dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Podręczniki w dalszym ciągu są dopuszczane przez Ministra Edukacji Narodowej.
Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw nowelizuje przepisy art. 22a ustawy o systemie oświaty i wprowadza zasadę dopuszczania programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Tak jak dotychczas nauczyciel może korzystać z gotowych programów nauczania opracowanych przez specjalistów czy oferowanych przez wydawnictwa edukacyjne, może dokonać modyfikacji takiego programu nauczania, jak również opracować samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami autorski program nauczania. Różnica polega na tym, że wybrany przez nauczyciela program nie będzie dopuszczony do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej, będzie natomiast podlegał dopuszczeniu do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 22a. 1. Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego lub program nauczania.
2a. (uchylony).
2b. Dopuszczone do użytku w danej szkole programy wychowania przedszkolnego lub programy nauczania stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach albo w profilach kształcenia ogólnozawodowego - także całości podstawy programowej kształcenia w zawodzie albo podstawy programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego.
2c. (uchylony).
2d. (uchylony).
2e. Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca, zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.
Zestawu podręczników nie opiniuje, ani nie dopuszcza żaden organ szkoły.
Czynności dopuszczania i opiniowania dotyczą zestawu programów nauczania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa zwrot „WSO” (wewnątrzszkolny system oceniania) w statucie szkoły jest poprawny?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica upośledzona w stopniu umiarkowanym uczęszcza do klasy ogólnodostępnej. Nie uczęszcza na zajęcia z języka angielskiego,który w podziale godzin na pierwszych lekcjach. Rodzice przyprowadzają ją na drugą godzinę lekcyjną. Czy w dzienniku lekcyjnym wpisywać nieobecność na tych zajęciach?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Planujemy w gimnazjum od nowego roku szkolnego wprowadzić innowację pedagogiczną o charakterze organizacyjnym, polegającą na nauczaniu matematyki nie w klasach tylko w trzech grupach zaawansowania: rozszerzoną, standardową i dla uczniów wymagających indywidualnego podejścia. Jak rozwiązać m.in.sprawę wpisów do dziennika - tematy lekcji i obecności uczniów.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Czy nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia wychowawstwa klasy? Czy akceptacja arkusza organizacyjnego szkoły przez Radę Pedagogiczną nie powoduje tym samym przyjęcia tego obowiązku?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy na wniosek rodzica pięcioletnie dziecko może rozpocząć naukę w klasie pierwszej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe