Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kilka dni temu została przeprowadzona w mojej szkole kontrola Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektor pracy stwierdził nieprawidłowości związane z czasem pracy. Wystawił mandat karny za wykroczenia przeciwko przepisom o czasie pracy. Mandat został przeze mnie przyjęty. Czy mogę odwołać się od tego mandatu?
NIE. W sytuacji, gdy dyrektor szkoły zgodzi się przyjąć mandat karny, w zasadzie przekreśla już możliwość skutecznego cofnięcia go. Z chwilą przyjęcia mandatu dyrektor szkoły jest zobligowany go realizować. Mandat staje się prawomocny i podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Istnieje jednak możliwość uchylenia mandatu, jeżeli czyn, na który nałożono mandat karny nie jest w świetle prawa wykroczeniem.
Należy pouczyć dyrektora o możliwości nieprzyjęcia mandatu
Inspektor pracy ma obowiązek zareagować na wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Inspektorzy pracy uważają jednak, że ukaranie pracodawcy mandatem karnym stanowi najbardziej efektywny sposób reakcji na wykroczenie. Przed nałożeniem mandatu inspektor pracy ma obowiązek pouczyć dyrektora szkoły o możliwości odmowy jego przyjęcia, a w sytuacji, gdy dyrektor szkoły odmówi przyjęcia mandatu w postępowaniu kontrolnym, inspektor pracy skieruje do sądu karnego wniosek o ukaranie.
Na mandat już przyjęty nie przysługuje odwołanie
Jeżeli dyrektor szkoły zgodzi się przyjąć mandat karny, w zasadzie przekreśla już możliwość skutecznego cofnięcia go. Z chwilą przyjęcia mandatu dyrektor szkoły jest zobligowany go zrealizować. Innymi słowy, jeżeli ukarany (dyrektor szkoły) przyjmie mandat, to staje się on prawomocny i podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Możliwość uchylenia mandatu na wniosek ukaranego
Prawomocny mandat karny podlega jednak uchyleniu, jeżeli grzywnę nałożono za czyn niebędący czynem zabronionym jako wykroczenie albo na osobę, która nie podpisała mandatu karnego, albo która nie ponosi odpowiedzialności za wykroczenie., o czym stanowi art. 101 § 1 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Uchylenie następuje na wniosek ukaranego złożony w terminie 7 dni od daty uprawomocnienia się mandatu. Osoba, która przyjęła mandat, po czym doszła do przekonania, że nie powinna być ukarana, może doprowadzić do jego uchylenia.
Prawomocny mandat karny podlega także uchyleniu, jeżeli grzywnę nałożono wbrew zakazom określonym w art. 96 § 2 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Podlega on również uchyleniu, gdy grzywnę nałożono w wysokości wyższej niż wynika to z art. 96 § 1-1b, z tym że w takim wypadku jedynie w części przekraczającej jej dopuszczalną wysokość.
Postępowanie w razie nieprzyjęcia mandatu
Sąd, rozpoznając sprawę w związku z odmową przyjęcia mandatu, nie jest w żadnym względzie skrępowany wysokością grzywny wymierzonej mandatem przez inspektora pracy. W razie odmowy przyjęcia mandatu karnego przez dyrektora szkoły inspektor pracy, który nałożył grzywnę, występuje do sądu z wnioskiem o ukaranie. We wniosku tym powinien zaznaczyć, że pracodawca odmówił przyjęcia mandatu i w miarę możliwości podać także przyczyny odmowy. Sąd rozpoznający sprawę, jeśli uzna winę dyrektora szkoły, może podtrzymać karę, a także nałożyć karę wyższą niż zaproponował inspektor pracy. Sąd może także uznać, że do wykroczenia nie doszło, lub że nie ma uzasadnienia do nałożenia grzywny.
Należy rozważyć możliwość przyjęcia mandatu
Często się zdarza, że postępowanie, które mogłoby zakończyć się mandatem maksymalnie do 2000 zł, w sądzie karnym kończy się karą grzywny wielokrotnie przewyższającą kary inspektora pracy. Są to kary rzędu np. 5000 zł, 10 000 zł, a nawet 15 000 zł, nie licząc dodatkowych kosztów procesu. Jak widać, warto jest zastanowić się nad odmową przyjęcia mandatu karnego w sytuacji bezsprzecznej winy sprawcy czynu.
Podstawa prawna:
1) Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r., poz. 404 ze zm.); 2) Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.). 3) Ustawa z 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz. 395).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń jest upośledzony w stopniu lekkim i dotknięty niepełnosprawnością ruchową – czyli ma niepełnosprawność sprzężoną. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleciła prowadzić dla niego co najmniej trzy formy terapii. Zaopiniowała jednocześnie, że dziecko może realizować obowiązek szkolny w szkole ogólnodostępnej. Z analizy znanych mi przepisów wynika, że dyrektor może zarządzić jedynie dwie godziny zajęć rewalidacyjnych, a dziecku potrzebne są trzy godziny. Prowadzący nie wyraża zgody na tę trzecią godzinę, podpierając się ramówką. Czy jest podstawa prawna dla przyznania uczniowi ze sprzężoną niepełnosprawnością więcej niż dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych w tygodniu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z otrzymaniem poniższego pisma proszę o informację na temat dostępu do informacji publicznej zawartych w nim danych,które szkoła może udostępnić. Zapytanie do Dyrekcji Gimnazjum. W związku z art. 61 Konstytucji RP mam pytanie dot. informacji publicznej. Proszę o odpowiedź na poniższe pytania. 1. Opłaty za media w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 2. Koszt utrzymanie budynku szkoły w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 3. Koszt zakupu wyposażenia pomieszczeń szkolnych w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 4. Koszt dokształcenie nauczycieli w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 5. Koszt zakupu pomocy naukowych w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 6. Koszt zakupu książek do biblioteki szkolnej w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 7. Liczba Przetargów zorganizowanych przez Gimnazjum w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 8. Informacja o zbędnych i zużytych składnikach majątku ruchomego.; 9. Ogólna liczba uczniów wszystkich klas gimnazjum; 10. Czy gimnazjum przekazało darowizny na WOŚP w 2016 r. i w 2017 r.; 11. Proszę o przedstawienie wykazu postępowań sądowych w których uczestniczyło Gimnazjum a które zakończyły się w okresie od 05.03.2012 do dnia złożenia tego wniosku, ze wskazaniem rozstrzygnięcia które zapadło.; 12. Wysokość nagród i premii przyznana każdemu z pracowników Gimnazjum od dnia 03.05.2016 do dnia złożenia tego wniosku, z podaniem konkretnej kwoty przypisanej do pracownika.; 13. Lista podróży zagranicznych pracowników Gimnazjum, finansowanych ze środków publicznych od dnia 2012.03.05 do dnia złożenia niniejszego wniosku, z podaniem miejsca podróży, czasu jej trwania, celu podróży i kosztów.; 14. Liczba osób zatrudnionych w Gimnazjum na dzień 05.03.2016 oraz na dzień złożenia niniejszego wniosku.; 15. Imiona i nazwiska wszystkich pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Gimnazjum, z podaniem wykształcenia każdej z tych osób, a w przypadku wykształcenia wyższego również kierunku ukończonych studiów oraz daty zatrudnienie na obecnym stanowisku; 16. Imiona i nazwiska wszystkich pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Gimnazjum, z podaniem miesięcznego wynagrodzenia brutto.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie jest organem prowadzącym niepubliczną szkołę podstawową. W związku z ochroną danych osobowych zadam pytanie: czy szkoła musi ze stowarzyszeniem podpisać umowę o powierzanie przetwarzania danych osobowych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozliczyć nadgodziny nauczycielowi przedszkola, który tygodniowo ma 2,5 nadgodzin planowych i w dniu w którym pracuje od godz. 6.30 do 15.30 jest oddelegowany na zebranie związkowe ZNP od godz. 11.00 do 14.00 (pełni funkcję prezesa ogniska). Czy nauczyciel po zebraniu wraca do pracy i liczymy mu normalnie nadgodziny? Czy po zebraniu nauczyciel nie wraca już do pracy i zdejmujemy mu nadgodziny planowe?
- Szkoła jako podatnik VAT
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe