Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem pracownikiem administracji wygaszanego gimnazjum. Otrzymałam pismo o rozwiązaniu stosunku pracy na podstawie art. 230 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm. z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, który upłynie 31 sierpnia 2019 r. Do dnia 31.05.2019 r. nie otrzymałam propozycji pracy w innej jednostce i nie otrzymałam informacji o odprawie. Czy jest to zgodne z prawem? Czy w związku z zatrudnieniem mniej niż 20 pracowników powinniśmy wystąpić do dyrektora z prośbą o wypłatę odpraw?
Odprawa nie przysługuje pracownikom niepedagogicznym w wygaszanym gimnazjum, które zatrudnia mniej niż 20 pracowników. Zgodnie z art. 8 i art. 10 ust. 1 ustawy z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2018 r. poz. 1969 ze zm.), w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (np. z powodu wygaszenia gimnazjum równoznacznego z likwidacją pracodawcy), przysługuje im odprawa w wysokości uzależnionej od stażu pracy u danego pracodawcy. Natomiast żaden przepis nie przyznaje pracownikom niepedagogicznym likwidowanego pracodawcy, który zatrudnia mniej niż łącznie 20 pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, prawa do odprawy w związku z ich zwolnieniem. W szczególności takiego prawa nie przyznaje im ww. ustawa, ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.), ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1260 ze zm.), ani ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.). Jeżeli pomimo braku wyraźnej podstawy prawnej dyrektor chciałby dobrowolnie wypłacić odprawy, by takie postępowanie nie zostało uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, musiałby najpierw uzyskać zgodę organu prowadzącego i zapewnienie na ten cel środków w planie finansowym szkoły – art. 4 ust. 1 pkt 2 i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1458 ze zm), art. 10 ust. 1 i art. 68 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Sesja Rady Gminy 17.02.2015r. Z dniem 1 września 2015r. planowane jest przejęcie szkoły przez stowarzyszenie w oparciu o art. 5g UoSO. W szkole nastąpią zmiany organizacyjne dla nauczycieli. Zgodnie z procedurami prawa czy jest to tylko zmiana organizacyjna i nauczyciele podpisują nowe umowy, czy też szkoła przechodzi przez okres likwidacyjny, a potem przekształceniowy wraz z odprawami dla nauczycieli?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zaliczyć przedstawione informacje przez pracownika kuchni do wysługi lat oraz do nagrody jubileuszowej:
dokument wydany przez KRUS zaświadczający, że pracownik podlegał ubezpieczeniu społecznemu rolników w okresach:
- 2000-07-18 do 2003-09-30 oraz 2004-01-01 do 2009-09-30 na wniosek w zakresie emerytalno- rentowym oraz wypadkowym, chorobowym oraz macierzyńskim jako rolnik?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Teczka akt osobowych pracownika. Pracownik zatrudniony od 2011 roku zakończy zatrudnienie 30 styczna 2020 r. (w związku z przejściem na emeryturę). Z przyczyn organizacyjnych 31 stycznia 2020 r. zostanie zatrudniony ponownie (na czas określony). Czy można mu prowadzić tę samą teczkę akt osobowych, czy należy założyć nową z uwago na to, iż okres przechowywania pierwszej teczki (tej prowadzonej od 2011 roku) - to 50 lat, a drugiej - 10 lat po ustaniu zatrudnienia?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy w myśl art.143 ustawy z dnia 27.10.2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych od 01.09.2018 można zatrudnić asystenta nauczyciela?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy poniższe art. z Karty Nauczyciela możemy zastosować wobec nauczyciela będącego w 4l-etniej ochronie przedemerytalnej?
- Art. 23. 1. pkt. 3 w razie orzeczenia przez lekarza przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy;
-Art. 23.4 pkt 2 w razie nieusprawiedliwionego niezgłoszenia się nauczyciela na badanie okresowe lub kontrolne, z końcem miesiąca, w którym dyrektor otrzyma o tym informację, z zastrzeżeniem ust. 5
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe