Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem organem prowadzącym niepubliczne przedszkole. Nie posiadam wykształcenia pedagogicznego. Czy mogę pobierać wynagrodzenie rozliczane z dotacji np. jako pracownik administracji lub np. dyrektor zarządzający? Czy można rozliczać z dotacji posiłki z cateringu? Rodzic płaci tylko czesne (nie ma rozbitego czesnego na posiłki i czesne, więc za przedszkole jest do zapłaty jedna kwota).
Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2082 z późn. zm.) dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:
1) pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na:
a) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy - w wysokości nieprzekraczającej:
– 250% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego – w przypadku publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oraz niepublicznych przedszkoli, o których mowa w art. 17 ust. 1, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych, o których mowa w art. 19 ust. 1, i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 21 ust. 1,
– 150% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego – w przypadku niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego niewymienionych w tiret pierwszym, oraz niepublicznych szkół i placówek,
2) pokrycie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmujących:
a) książki i inne zbiory biblioteczne,
b) środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach,
c) sprzęt rekreacyjny i sportowy dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
d) meble,
e) pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania.
Dotacje dla niepublicznych szkół mogą być wykorzystane min. na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej niepubliczną szkołę, jeżeli pełni funkcję dyrektora szkoły prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego. Innych przypadków, w których można pokryć z dotacji wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej niepubliczną szkołę, przepisu ustawy nie wskazują. Należy zatem stwierdzić, że w opisanej w pytaniu sytuacji wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej niepubliczną szkołę może być pokryte z dotacji dla niepublicznej szkoły, jeśli będzie dyrektorem placówki.
Jeśli chodzi o drugie pytanie – ustawodawca nie konkretyzuje jakie wydatki mogą zostać zaliczone do wydatków bieżących, poprzestając jedynie na egzemplifikacji. Jednakże analiza powołanego przepisu wskazuje, że z dotacji można pokryć wszelkie wydatki bieżące szkoły, jeżeli są one bezpośrednio związane z jej działalnością w zakresie kształcenia, wychowania i opieki.
W przypadku wydatków ponoszonych na zakup produktów żywnościowych przeznaczonych do przygotowania bezpłatnych posiłków dla uczniów, związek taki niewątpliwie występuje. Zapewnienie możliwości korzystania z wyżywienia jest bowiem wyrazem realizacji opiekuńczej funkcji szkoły. W konsekwencji stwierdzić należy, że wydatki przeznaczone na ten cel można sfinansować z otrzymanej dotacji.
Należy jednocześnie zastrzec, że przedstawiona interpretacja ulega dezaktualizacji w przypadku, gdy rodzice dziecka uczęszczającego do przedszkola uiszczają dodatkową opłatę za wyżywienie dziecka. W takich sytuacjach wykorzystanie środków z dotacji na pokrycie kosztów zakupu produktów spożywczych doprowadziłoby do podwójnego finansowania szkoły. Środki publiczne, jakie stanowi dotacja, nie mogą bowiem stanowić zysku przedsiębiorcy prowadzącego szkołę.
Sposób finansowania, uwzględniający ewentualne wpłaty rodziców może obejmować zarówno wsad do kotła, jak też koszt przygotowania posiłku (jeżeli rodzice nie wnoszą opłat za posiłki) lub tylko koszt przygotowania posiłku (jeżeli rodzice opłacają koszty "wsadu do kotła").
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób prostować oczywiste pomyłki w dokumentach przebiegu nauczania? Czy należy to robić czerwonym kolorem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytani dotyczy wysokości dotacji przekazywanej przez gminę stowarzyszeniu na prowadzenie szkoły. Umowa zawarta pomiędzy gminą, a stowarzyszeniem ustala, że gmina przekazuje stowarzyszeniu dotację na 1 ucznia w kwocie jaką ponosi na utrzymanie ucznia w tego samego typie szkół prowadzonych przez gminę. Moje pytanie brzmi, gdyby się okazało, że subwencja otrzymywana od państwa na jednego ucznia jest wyższa od dotacji przekazywanej stowarzyszeniu, to czy gmina ma obowiązek wyrównać stowarzyszeniu środki do wysokości subwencji oświatowej otrzymywanej od państwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko z oddziału przedszkolnego otrzymało decyzję o zorganizowaniu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - czy zajęcia logopedy, surdopedagoga i pedagoga mogą być w jednym dzienniku WWRD, aby wzajemnie widzieli co zostało z dzieckiem zrealizowane? Czy każdy osobno?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń wystąpił z wnioskiem o wydanie duplikatu ukończenia szkoły. Szkoła niestety nie posiada już druków świadectw obowiązujących w tamtym okresie jego nauki. Z ościennej szkoły otrzymaliśmy ksero czystego świadectwa jakie obowiązywało w tamtym czasie, czy my możemy na tym ksero wypełnić je z napisem DUPLIKAT, czy powinniśmy stworzyć na jego podstawie druk na komputerze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Poradnie psychologiczno-pedagogiczne wydając orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie wypisują wszystkich możliwych placówek do których dziecko może uczęszczać np. do innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego. Czy w związku z tym pomimo tego rodzic może zapisać dziecko do placówki, która nie jest wymieniona na orzeczeniu w zaleceniach? a spełnia najwięcej zaleceń do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w okolicy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe