Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zmiany powinnam zawrzeć w Statucie przedszkola zgodnie z art. 322 ust.1 z 14 grudnia 2016?
Jeżeli do dnia 30 listopada 2017 r. nie został znowelizowany dotychczasowy statut przedszkola, a zawierał regulacje sprzeczne z ustawą PO i wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi, statut ten stracił moc i konieczne jest nadanie przedszkolu nowego statutu, ponieważ od dnia 1 grudnia 2017 r. przedszkole działa bez statutu (art. 322 ust. 1 PWuPO). Jeśli natomiast statut przed reformą oświaty nie zawierał (i w konsekwencji nadal nie zawiera) postanowień sprzecznych z nowymi regulacjami, nie ma potrzeby jego nowelizacji. W szczególności konieczne jest zwrócenie uwagi, aby statut regulował wszystkie zagadnienia wymienione w art. 102 ust. 1 PO, a w szczególności:
1) cele i zadania przedszkola – w tym w zakresie: udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
2) sposób realizacji zadań przedszkola – powinien wymieniać wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole (z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności dziecka), w tym z jakich pomieszczeń i obiektów będą korzystać dzieci w zakresie realizacji zadań statutowych (art. 108 PO);
3) sposób sprawowania opieki nad dziećmi – w czasie zajęć w przedszkolu i poza nim;
4) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola – w sposób gwarantujący dzieciom bezpieczeństwo;
5) współdziałanie z rodzicami – należy uregulować sposób i częstotliwość wszystkich kontaktów, nie tylko zaplanowanych spotkań;
6) organy przedszkola – należy uzupełnić kompetencje dyrektora w zakresie współpracy z osobami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi (art. 68 ust. 1 pkt 11 PO), określić tryb wyboru członków rady przedszkola (art. 81 ust. 6 PO), określić sposób rozwiązywania sporów między organami;
7) organizacja przedszkola – należy wprowadzić zapisy dotyczące organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (o ile przedszkole je realizuje) oraz organizacji kształcenia specjalnego w sposób zgodny z nowymi przepisami wykonawczymi do ustawy PO;
8) czas pracy przedszkola – można zawrzeć postanowienia o trybie ustalania przerw w działalności przedszkola przez organ prowadzący (na wspólny wniosek dyrektora i rady przedszkola, a w razie jej braku - przez dyrektora i radę rodziców);
9) zakres obowiązków nauczycieli i innych pracowników – powinien regulować zagadnienia wymienione w art. 102 ust. 1 pkt 12 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń zdający w tym roku szkolnym maturę mający stare orzeczenie z poradni( np. ze szkoły podstawowej) psychologiczno-pedagogicznej o dysfunkcjach może na jego podstawie liczyć na dostosowanie warunków matury do jego potrzeb?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie czy art.130 ust 6 będzie miał zastosowanie w sytuacji : organ prowadzący przedszkole (gmina) ze względów lokalowych - wskazała grupie realizującej obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, miejsce realizacji tego obowiązku w szkole podstawowej. Jednak dzieci nadal podlegały pod Publiczne Przedszkole do którego wcześniej uczęszczały ( w szkole wynajęto tylko pomieszczenia)
Czy rodzice mogą zapisać dzieci z tej grupy, do tej szkoły pomimo,ze nie jest to szkoła obwodowa, bez postępowania rekrutacyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna decyzji dyrektora o kontynuowaniu nauki przez ucznia w OHP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z nowym rozporządzeniem z dniem 1 września 2015 r. wprowadza się obowiązek nauki języka obcego nowożytnego w oddziałach przedszkolnych. Rozumiem, że ma być on nauczany w obrębie 25 godzin obowiązkowych zajęć wychowania przedszkolnego. Co jeśli nauczyciel wychowania przedszkolnego nie posiada kwalifikacji do nauczania języka obcego? Rozporządzenie dopuszcza możliwość prowadzenia tych zajęć przez innego wykwalifikowanego nauczyciela, ale na jakich zasadach? Rozporządzenie nie podaje w jakim wymiarze godzinowym ma być prowadzone to nauczanie. Jak przygotować arkusz organizacyjny dla oddziału przedszkolnego z uwzględnieniem nauki języka obcego, kiedy nauczyciel prowadzący nie posiada kwalifikacji do nauczania tego języka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zmiany w Statucie przedszkola powinnam nanieść w roku szkolnym 2016/2017?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe