Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są obowiązki dyrektora w sytuacji gdy 1) dziecko otrzymało opinię o odroczeniu obowiązku szkolnego 2) w opinii zawarte jest wskazanie o organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju (dodatkowa opinia dotycząca wspomagania ) i realizowanie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim na mocy orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?
1. Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny. Wniosek składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, nie później niż do dnia 31 sierpnia. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego. Do wniosku dołącza się opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną, założoną zgodnie z art.168 ustawy Prawo oświatowe oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych. Dziecko, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym lub innej formie wychowania przedszkolnego.
2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka realizuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju, który może zostać powołany m.in. w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Wczesne wspomaganie może być organizowane w tych jednostkach, które zatrudniają kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania oraz dysponują pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
Dyrektor, który otrzymał opinię z której wynika potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju ) oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju i opracowuje – zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017r. poz.1635) - indywidualny program wspomagania rozwoju, w którym określa szczególności:
1) sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym i przygotowanie do nauki w szkole, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym,
2) wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu,
3) w zależności od potrzeb – zakres współpracy z innym podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka, a także podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno -rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka, oraz ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb,
4) sposób oceny postępów dziecka.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka (np. oligofrenopedagog, surdopedagog, tyflopedagog), psycholog, logopeda, a także w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, inni specjaliści.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor, który organizuje dziecku wczesne wspomaganie jego rozwoju.
Podstawa prawna:
1. Art.36 ust. 4-7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 59 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017r. poz.1635).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak ująć w planie nadzoru wspomaganie nauczycieli wg nowego rozporządzenia? Czy musi być diagnoza na piśmie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor i wicedyrektor placówki może dokonać obserwacji zajęć? Dyrektor i wicedyrektor nie są na stanowisku pedagogicznym. W placówce jest zatrudniony kierownik nadzoru pedagogicznego w zastępstwie za dyrektora nie będącego nauczycielem.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej decyzji dyrektora szkoły w sprawie odroczenia ucznia w roku szkolnym 2016/2017 (na które artykuły ustawy o systemie oświaty należy się powołać?). Dziecko urodzone w roku 2009. W roku szkolnym 2015/16 było już odroczone do 31.08.2016 r. Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z 2013 r. ze względu na niepełnosprawność sprzężoną (autyzm dziecięcy i upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim) wydane na czas wychowania przedszkolnego oraz opinię poradni z kwietnia 2016 r. w sprawie odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń rozpoczął naukę jako 7 latek z orzeczeniem. Na I etapie wydłużono mu naukę o rok, na drugim w piątej klasie o rok. Jest w szóstej klasie, ma 15 lat. Rodzic chce żeby został do 18 lat w SP. Jak to zrobić. Znam zapisy rozporządzeń.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Przepis mówi:
Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny"
Prosze o interpretację nieusprawiedliwionej nieobecności
- czy uczeń musi mieć conajmniej 51% godzin nieusprawiedliwionych w stosunku do 49% usprawiedliwionych, zeby zastosować ten przepis?
Czy też może mieć przewagę godzin nieusprawiedliwionych np.36% do 14% usprawiedliwionych a 50% uczeszczał na zajęcia?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe