Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka jest procedura wprowadzania zmian do statutu szkoły?
Zmiany w przepisach prawa oświatowego, nowe rozwiązania, mające poprawić funkcjonowanie szkoły, czy też zmiany organizacyjne, powodują konieczność wprowadzenia zmian w statucie szkoły. Z wnioskiem o wprowadzenie zmian może wystąpić którykolwiek z organów szkoły, jak również organ sprawujący nadzór pedagogiczny lub organ prowadzący.
Na podstawie Ustawy o systemie oświaty wprowadzanie zmian odbywa się w dwóch etapach:
przygotowanie przez radę pedagogiczną projektu zmian statutu – art. 42 ust. 1;
uchwalenie zmian przez radę szkoły lub radę pedagogiczną (rada pedagogiczna uchwala zmiany w przypadku, gdy nie powołano rady szkoły) – art. 42 ust. 1 oraz art. 52 ust. 2.
A jak to wygląda w praktyce? Sprawdź.
Osoba odpowiedzialna: dyrektor, rada szkoły, rada pedagogiczna, rada rodziców, samorząd uczniowski
Termin:
Krok 1. – kiedykolwiek
Krok 2. – nie dłużej niż 30 dni od dnia złożenia wniosku
Krok 3., 4. i 5. – zgodnie z harmonogramem prac
KROK 1 . Wnioskowanie o zmianę w statucie
Prawo do występowania z wnioskiem o zmiany w statucie lub z opiniami ma każdy organ szkoły:
- rada szkoły,
- rada pedagogiczna, w tym dyrektor,
- rada rodziców,
- samorząd uczniowski.
Wniosek musi zawierać:
- nazwę organu wnioskującego:
- datę;
- podstawę prawną;
- przedmiot zmiany wraz z uzasadnieniem;
- podpis organu wnioskującego.
KROK 2 . Rozpatrywanie wniosku
Wniosek rozpatrywany jest przez właściwy organ szkoły: radę szkoły lub radę pedagogiczną w przypadku gdy nie funkcjonuje rada szkoły. Powinno to nastąpić w jak najkrótszym czasie, maksymalnie w ciągu 30 dni.
W przypadku, gdy wniosek ma na celu nowelizację statutu związaną ze zmieniającym się prawem oświatowym (najczęściej z takim wnioskiem występuje dyrektor), istnieje niepodważalna konieczność wprowadzenia zmian. Podobnie jest w sytuacji, gdy wnioskuje organ nadzorujący, który stwierdził np. niezgodność statutu z przepisami prawa.
Wnioski wypływające z innych przyczyn należy szczegółowo przeanalizować, zwłaszcza pod kątem prawnym, ale również faktycznego uzasadnienia wprowadzenia zmian. Wniosek może zostać odrzucony z powodu niezgodności z przepisami prawa lub w przypadku bezcelowości wprowadzania zaproponowanych zmian.
W praktyce: zasadność wprowadzenia nowych zapisów należy szczegółowo przeanalizować z radą pedagogiczną. Odrzucenie wniosku następuje na mocy uchwały w drodze głosowania zwykłą większością głosów.
KROK 3 . Przygotowanie projektu zmian statutu
Jeżeli wniosek został uznany za zasadny, należy przygotować projekt zmian. Działania powinno się wykonać w następującej kolejności:
- Powołanie zespołu ds. opracowania projektu zmian w statucie.
- Określenie zadań zespołu.
- Przygotowanie harmonogramu pracy zespołu wraz z terminem końcowym.
KROK 4 . Opiniowanie zmian przez organy szkoły
Kolejnym krokiem (należącym do dyrektora) jest przedstawienie opracowanego projektu zmian do konsultacji organom szkoły. W przypadku opinii pozytywnej można przystąpić do uchwalania zmian. Przy opinii negatywnej projekt wraca do zespołu.
KROK 5 . Podjęcie uchwały
Po ustaleniu ostatecznej wersji zmian w statucie następuje ich uchwalenie. Uchwałę podejmuje rada szkoły, a jeżeli nie została ona powołana – rada pedagogiczna. Jeżeli zmian jest dużo, wtedy powinno się wydać jednolity tekst statutu, uwzględniający nowe zapisy. Dyrektor może również zostać do tego zobowiązany w uchwale.
Znowelizowany statut udostępniany jest wszystkim zainteresowanym w sposób przyjęty w szkole (np. w bibliotece, pokoju nauczycielskim, na stronie internetowej).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzic dostarczył do szkoły orzeczenie do kształcenia specjalnego. Jednym z zaleceń jest zorganizowanie dla dziecka zajęć rewalidacyjnych. Czy rodzic musi pisać do dyrektora podanie o zorganizowanie takich zajęć?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy wewnątrzszkolny system oceniania, regulaminy rady pedagogicznej czy rady rodziców mogą być załącznikami do statutu szkoły? Czy powinny być wpisane do statutu jako kolejne paragrafy? Czy do statutu należy dołączyć uchwałę rady pedagogicznej zawierającą wprowadzane zmiany? Jeśli tak – gdzie należy ją umieścić?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób dyrektor dokonuje zwolnienia ucznia z zająć? Czy w formie pisemnej (do kogo kierowanej), ustnej czy jakiegoś rejestru zwolnionych?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w obecnych wymaganiach dla szkół i placówek trzeba tworzyć koncepcję pracy przedszkola i szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W gimnazjum (obecnie 9 oddziałów) funkcję wicedyrektora pełni nauczyciel „społecznie”, czyli ma normalne godziny etatowe do wypracowania z uczniami. Nauczyciel ten bardzo pomaga dyrektorowi w organizowaniu pracy szkoły, m.in. układa plan lekcji, plan dyżurów, jest koordynatorem projektów gimnazjalnych, tworzy wiele dokumentów szkolnych, zajmuje się monitorowaniem realizacji podstawy programowej, planuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli itp. Czy ta dodatkowa, a tym samym zajmująca wiele czasu praca może być podstawą do zwolnienia tego nauczyciela z obowiązku pełnienia dyżurów w czasie przerw? Czy istnieje jakieś prawne uregulowanie tego typu sytuacji?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe