Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak z punktu widzenia prawnego i organizacyjnego najlepiej rozwiązać zajęcia specjalistyczne w przedszkolu, wynikajace z zaleceń orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej? W jakich godzinach mogą się odbywać te zajęcia np. logopedia, SI ( niepłatne ) wchodzace w zakres zajęć rewalidacyjnych, które prowadzą nauczyciele-specjaliści, a nie nauczyciel przedszkola? Czy zajęcia mogą się odbywać w czasie pięciu godzin realizacji podstawy programowej, jeżeli dziecko przebywa tylko te godziny w przedszkolu czy po realizacji tych godzin?
Kwestię prawną organizacji zajęć specjalistycznych oraz zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego regulują:
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych ( Dz. U. 2014 nr 0 poz. 392).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532)
- Rozporządzeniem MENiS z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z dnia 19 czerwca 2001 r. Nr 61, poz. 624 z póź. zmianami)
Z zawartych tam zapisów jasno wynika, że:
Przedszkole ma obowiązek zapewnić:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie, ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
3) zajęcia specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz innych zajęcia o charakterze terapeutycznym), o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – nieodpłatne i dobrowolne, bo są to zajęcia dodatkowe
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne;
Czas trwania zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut
Zajęcia te w przedszkolach są prowadzone dodatkowo, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów).
Rewalidacją określa się te formy wsparcia dziecka, które nie są pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Zatem, ani zajęcia specjalistyczne, ani zajęcia rewalidacyjne nie mogą odbywać się w czasie pięciu godzin realizacji podstawy programowej. Jeśli są organizowane dla dziecka za zgodą rodziców to wyłącznie po realizacji tych godzin.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń nieklasyfikowany z 3 przedmiotów w szkole podstawowej (nieklasyfikowanie ze względu na usprawiedliwione nieobecności), na wniosek matki miał wyznaczone terminy egzaminów klasyfikacyjnych. Na egzaminach nie pojawił się. Czy informację o egzaminie należy umieścić w arkuszu ocen ucznia podając informacje o przedmiocie i nieobecności ucznia na egzaminie? Czy też należy w związku z nieprzystąpieniem ucznia do egzaminów rubrykę w arkuszu dotyczącą egzaminów klasyfikacyjnych pozostawić niewypełnioną?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o przykładowy IPET dla dziecka upośledzonego w stopniu lekkim uczęszczającego do przedszkola.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam z kuratorium do wypełnienia tabelkę dotyczącą ocen niedostatecznych wystawionych w I semestrze. Znajduje się w niej rubryka, w której należy podać imię i nazwisko nauczyciela, który taką ocenę wystawił.
W związku z tym chciałabym zapytać czy wizytator ma prawo żądać ode mnie takich informacji.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Gimnazjum zostało przekształcone w szkołę podstawową i funkcjonuje jako szkoła podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi. Jak ma wyglądać plan nadzoru pedagogicznego? Czy będą to dwa oddzielne dokumenty czy w jednym? I gdzie mogę znaleźć przykładowy na Waszym panelu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy osoba posiadająca wykształcenie wyższe zawodowe na kierunku pedagogika specjalna o specjalności :edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością oraz na kierunku pedagogika o specjalności pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną może pracować z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną ? Czy osoba, aby mogła pracować z w/w wychowankami musi mieć ukończone studia z zakresu oligofrenopedagogiki?; 2. Ile godzin zajęć praktycznych i teoretycznych trzeba mieć w suplemencie do dyplomu, aby uznać ,że ma się kwalifikacje do pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną?; 3. Czy osoba pracująca na stanowisku nauczyciel z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w dniu złożenia wniosku o awans na stopień nauczyciela kontraktowego , powinna mieć kwalifikacje z oligofrenopedagogiki?; 4. Czy osoba z wykształceniem pedagogicznym , która nie pracowała z dziećmi jako nauczyciel przez 5 lat lub więcej, traci prawo do wykonywania zawodu?Czy musi się dokształcić, aby móc pracować w zawodzie nauczyciela?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe