Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak obliczyć ilość godzin do dyspozycji dyrektora uwzględniając zapis rozporządzenia: Rozporządzenia MEN z dnia 2lutego 2012 w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. W załączniku nr 3 ust.3 zawiera algorytm obliczenia wymiaru godzin do dyspozycji dyrektora. praktyczne zastosowanie tego algorytmu budzi wiele wątpliwości wśród dyrektorów szkół, szczególnie zapis:" faktyczną liczbę tygodni" nie jest jednoznaczny. Firmy szkoleniowe traktują faktyczną liczbę tygodni różnie, np 32? Proszę o wyjaśnienie. Z poważaniem - Elżbieta Smyk
Załącznik nr 3 do Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych:
3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5
lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1.
- suma godzin wynikająca z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin: 90
- faktyczna liczba tygodni: trzeba obliczyć, odliczając od wszystkich tygodni w roku szkolnym dni wolne i święta; średnio jest to 35/36 tygodni
- suma godzin określonych w ust. 1 pkt 1: 2825
90 x 35 tygodni = 3150
3150 - 2825 = 325
Licząc w ten sposób wyjdzie tych godzin ok. 3 na rok (a jest to wzór wyliczenia podany przez MEN). W rzeczywistości dyrektor ma do dyspozycji w trzyletnim cyklu kształcenia tylko 2 dodatkowe godziny.
"Stare" godziny dyrektorskie zniknęły z ramówki, w zamian dodano te 2 dodatkowe godziny potrzebne na zrealizowanie podstawy programowej:
- Minimalna liczba godzin na zajęcia obowiązkowe nie uległa zmianie i wynosi 2825.
- Tygodniowy wymiar tych godzin dzielony jest przez 32 (według ustawodawcy tyle czasu wystarczy na zrealizowanie podstawy programowej), co daje 88 godzin tygodniowo (cały czas w trzyletnim cyklu).
- W nowym rozporządzeniu określono tygodniowe liczby godzin na 29, 30 i 31, co w sumie daje 90. Różnica między 90 a 88 daje te 2 godziny dodatkowe przeznaczone dowolnie na obowiązkowe zajęcia z ramówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
-
Szkolny plan nauczania dla klas 1–3 szkoły podstawowej
Liczba stron w dokumencie: 1
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Muszę ograniczyć etat nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania ze względu na brak godzin. W szkole nie działają żadne związki zawodowe. Czy muszę zasięgnąć opinii ZZ, a jeżeli tak to gdzie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje pełny etat (20h pensum) i dodatkowo ma 10 godzin ponadwymiarowych tygodniowo. Czy dodatkowo jeszcze może realizować godziny które dotyczą projektu z Unii Europejskiej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prosiłabym o wyjaśnienie następującej kwestii:
Uczeń szkoły specjalnej objęty jest nauczaniem indywidualnym; w ramach nauczania indywidualnego realizuje obowiązkowy wymiar godzin w domu. Zgodnie z przepisami prawa uczniowi przysługują zajęcia z rewalidacji, których wymiar dla danej klasy określony jest w ramowych planach nauczania. Zaproponowałam rodzicowi zajęcia z rewalidacji indywidualnej na terenie szkoły (odpowiednio wyposażone gabinety i pracownie do różnych form rewalidacji specjaliści np. logopeda, dogoterapeuta, terapeuta SI) zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej. Rodzic odmówił i zażądał zajęć rewalidacyjnych w domu. Jak w taki wypadku postąpić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń na egzaminie ósmoklasisty z arkuszem standardowym, ale z wydłużonym czasem może być na sali z innymi uczniami (chodzi o egzamin z języka angielskiego, jest to mała grupa uczniów – 7), czy trzeba stworzyć osobną salę i komisję?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły 25 maja kończy 58 lat i wybiera się na świadczenie kompensacyjne od razu po nabyciu praw, czyli 26 maja chce pójść na świadczenie. Teraz w lutym będzie składał wypowiedzenie z pracy do gminy. Proszę o informację jak będzie wyglądało to od strony prawa. Kto może pełnić od 27 maja lub od nowego miesiąca funkcję dyrektora szkoły? Czy urząd powinien ogłosić konkurs na stanowiska dyrektora, czy dać powołanie wice? Jeśli konkurs, to kiedy powinien być ogłoszony i przeprowadzony? (proszę o nie publikowanie pytania na portalu)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe