Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Godziny do dyspozycji dyrektora winny być przeznaczone zgodnie z wytycznym na rozwijanie zainteresowań uczniów. Czy może to być wobec tego kółko czytelniczo- teatralne lub np historyczne ze szczególnym uwzględnieniem regionalizmu? Czy w tych zajęciach ma uczestniczyć cała klasa czy tylko chętni uczniowie?
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, mogą być przeznaczone na zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów, a w przypadku:– szkół prowadzących kształcenie zawodowe – również na zajęcia związane z kształtowaniem kompetencji zawodowych;– liceum ogólnokształcącego dla dorosłych – również na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym.Oznacza to, że godziny te powinny być przeznaczone na zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów. Jeśli zajęcia, o których mowa w pytaniu odpowiadają zainteresowaniom uczniów powinny być zorganizowane w danej szkole.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy dokumentacji klasyfikacji ucznia korzystającego z edukacji domowej. Uczeń zdał wszystkie potrzebne egzaminy klasyfikacyjne. W szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny (Librus). Za pomocą Librusa wystawiane są świadectwa i arkusze ocen. Uczeń widnieje w systemie, ale jako uczeń ED więc nie da się mu sprawdzać frekwencji i wystawiać ocen cząstkowych.
1. Czy wpisywać uczniowi oceny do klasyfikacji rocznej (z egzaminów) do dziennika? Z Librusa dostałam informację, że to jest częsta praktyka dla uczniów z ED. Z drugiej strony wiem, że uczniów na ED nie wpisuje się do dziennika w ogóle.
2. Co wpisać w arkuszu ocen? Przy ocenie zachowania i przedmiotach, których uczeń nie musiał zdawać, wpisuje się poziomą kreskę, ale co zrobić z przedmiotami z których uczeń zdał egzamin? Czy wpisać „nieklasyfikowany” i w uwagach o egzaminach na dole arkusza dopisać datę i ocenę otrzymaną z egzaminu klasyfikacyjnego? Czy na arkuszu zamieścić informację o edukacji domowej, a oceny wpisywać tak jak dla pozostałych uczniów?
3. Jeżeli jednak powinno się wpisać uczniowi oceny do dziennika w klasyfikacji rocznej (lub wpisać „nieklasyfikowany” w ich miejsce) – kto powinien to zrobić? Nauczyciel przedmiotowy czy dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - Chciałabym, aby doprecyzowano zrozumienie w przypadku pracowników poradni działań wchodzących w pensum objętych dodatkiem za warunki trudne. W poprzedniej odpowiedzi zawarto informację, cyt: "W poradni za pracę w trudnych warunkach uważa się prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży (§ 8 pkt 19 ww. rozporządzenia)". Pracownicy na skutek ograniczenia funkcjonowania poradni zostali przeniesieni do pracy zdalnej. W ramach swoich obowiązków kontaktują się telefonicznie z pracownikami, rodzicami i dziećmi, udzielając wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Czy udzielanie takiego wsparcia mieści się w definicji pracy w warunkach trudnych? Rozmowy z dziećmi służą zabezpieczeniu ich funkcjonowania, zaś rodzicom przekazują informację o metodach wychowania, w tym wspierania dzieci w aktualnym czasie. Czy taka praca nie wpisuje się w rozumienie pensum? W rozporządzeniu dot. dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli nie uznano, iż tylko bezpośredni kontakt z klientem spełnia definicję pomocy psychologiczno-pedagogicznej ujętej w ww. rozporządzeniu. W innych poradniach pracownicy świadczą pomoc telefonicznie otrzymując za taką pracę wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym za warunki trudne (m.in. poradnie w Sosnowcu, Jastrzębiu-Zdroju, Czeladzi). Zarządzeniem dyrektora zobowiązano pracowników do realizowania działań związanych m.in. z kontaktem z klientami. Czyli pracownicy mają jednocześnie realizować działania z dzieckiem/rodziną i na jej rzecz, a jednocześnie być pozbawieni dodatku za warunki pracy, którą podejmują w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie do końca jest to dla mnie jasne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z klasy III naszej szkoły ma dwie siostry, które nie są w wieku szkolnym. Jedna z sióstr ma nowotwór, druga choruje na neutropenię (obniżenie liczby granulocytów obojętnochłonnych – neutrofilów – we krwi obwodowej poniżej normy; spadek ich liczby wiąże się z dużym ryzykiem wystąpienia ciężkich infekcji). Matka nie chce przyprowadzać chłopca do szkoły, ponieważ boi się o zakażenie i infekcje. Nie zgadza się również na nauczanie domowe. Czy dla tego ucznia można uruchomić nauczanie hybrydowe i na jakiej podstawie prawnej? Czy jest jeszcze inne rozwiązanie, które pozwoli chłopcu realizować obowiązek szkolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący przedszkole przy szkole podstawowej ma obowiązek otwarcia przedszkola 6 maja? Jeżeli nie ma takiego obowiązku to na jakiej podstawie prawnej oraz jaką formę prawną należy przyjąć w celu przesunięcia otwarcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od 01 stycznia 2017 r. uległ zmianie zakres działalności niepublicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych? Czy niepubliczne poradnie mogą nadal wydawać i realizować opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe