Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które zostało wydane ze względu na autyzm oraz orzeczenie o niepełnosprawności o symbolu 12-C 11-I (czyli inne schorzenia, w tym: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźnie i odzwierzęce, choroby układu krwiotwórczego i inne). Czy istnieje w takim przypadku obowiązek, poza prowadzeniem z dzieckiem indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, zatrudniania nauczyciela wspierającego, aby towarzyszył dziecku przez cały czas przebywania w przedszkolu?
Wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm zobowiązuje przedszkole ogólnodostępne do zatrudnienia dla dziecka tzw. nauczyciela wspomagającego (czyli nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego) lub specjalistę lub pomoc nauczyciela – w zależności od tego, jakie są zalecenia zawarte w orzeczeniu wydanym dla konkretnego ucznia, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). Należy więc przeanalizować treść orzeczenia dziecka, czy musi to być nauczyciel wspomagający, czy ewentualnie dla dziecka można dodatkowo zatrudnić specjalistę wymienionego w orzeczeniu lub pomoc nauczyciela. Ponadto obowiązujące przepisy (w tym ww. rozporządzenie) nie określają, na jaki czas należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego (specjalistę, pomoc nauczyciela), ponieważ jest to uzależnione od indywidualnych potrzeb danego ucznia. Należy sprawdzić w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, czy jest w nim zawarte zalecenie zatrudnienia dodatkowej osoby do pomocy uczniowi z autyzmem przez cały czas jego pobytu w przedszkolu, czy tylko na jakichś określonych zajęciach. W razie braku zawarcia takich zaleceń poradni w orzeczeniu, potrzeby dziecka w zakresie czasowego wymiaru korzystania z pomocy takiej osoby zbada i sformułuje w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zespół powołany do opracowania programu, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (§ 6 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podanie jakie na chwilę obecną obowiązują przepisy prawa odnośnie zajęć dodatkowych w przedszkolu. W ubiegłym roku szkolnym były to zajęcia realizowane po godzinach podstawy programowej dodatkowo płatne przez rodziców. A jak będzie w tym roku szkolnym.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Planuję przeniesienie ucznia do klasy równoległej. Jest to kara statutowa. Proszę o podanie kroków formalnych -czy wystarczy decyzja dyrektora, czy też ma to być uchwała rady pedagogicznej, bądź tylko opinia rady pedagogicznej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakich formalności powinien dopełnić dyrektor szkoły, jeśli zdarzy się wypadek w szkole (pracownik obsługi spadł z drabiny i doznał niegroźnych obrażeń)? Po udzieleniu mu pierwszej pomocy przez zespół ratunkowy został odesłany do lekarza pierwszego kontaktu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki podejmuje dyrektor w stosunku do nauczyciela, na którego wpłynęły oficjalne skargi ze strony uczniów i rodziców. Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam!Kto powinien zajmować się w szkole gospodarką odpadami?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe