Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do klasy I szkoły podstawowej ogólnodostępnej będzie uczęszczało dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm. Czy dyrektor powinien zatrudnić dodatkowe osoby do pracy z dzieckiem np. pomoc, asystenta nauczyciela, nauczyciela wspomagającego? Jakie kwalifikacje powinny mieć te osoby? Czy zajęcia rewalidacyjne dla takiego ucznia może prowadzić nauczyciel, który ma skończoną oligofrenopedagogikę czy powinien mieć jeszcze inne kwalifikacje?
TAK, bowiem rozporządzenie MEN w sprawie organizacji kształcenia specjalnego mówi wyraźnie, że w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
- nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów – tu wymóg kwalifikacji jest jasno określony.
lub
- asystenta nauczyciela lub osoby prowadzącej zajęcia w klasach I–III szkoły podstawowej - musi posiadać wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne.
lub
- asystenta wychowawcy świetlicy – kwalifikacje jak wyżej
lub
- pomoc nauczyciela - musi legitymować się minimum wykształceniem podstawowym oraz posiadać umiejętność wykonywania powierzonych czynności.
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rewalidację z uczniem ze spektrum autyzmu prowadzić winna osoba, która ma kwalifikacje do prowadzenia danego rodzaju zajęć rewalidacyjnych wskazanych dla tego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Pewną wskazówką jest też zapis we wspomnianym powyżej rozporządzeniu MEN, mówiący, że w przypadku ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera należy uwzględnić w programie rewalidacji „zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne”. Przy decydowaniu o rodzaju zajęć rewalidacyjnych istotny jest również poziom intelektualny ucznia. Jeśli uczeń jest w normie intelektualnej, to nie ma potrzeby by zajęcia rewalidacyjne prowadził oligofrenopedagog – specjalista w zakresie rewalidacji niepełnosprawnych intelektualnie. Poza tym, ZESPÓŁ nauczycieli i specjalistów pracujących z w/w uczniem – po dokonaniu obowiązkowej wielospecjalistycznej oceny jego poziomu funkcjonowania – może też w zależności od indywidualnych potrzeb ucznia wskazać w opracowanym dla niego Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym inną formę zajęć rewalidacyjnych, np.: zajęcia logopedyczne (prowadzi logopeda) lub korekcyjno-kompensacyjne (prowadzi nauczyciel mający kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej) – wtedy te zajęcia będą realizowane jako rewalidacyjne, a nie jako forma udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem szkoły, czy po zakończeniu powierzenia funkcji mogę skorzystać z art. 20 KN ( odprawa 6-miesięczna) i odejść na emeryturę( nie będzie dla mnie całego etatu nauczycielskiego w tej szkole).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie informacje powinien podać dyrektor szkoły Radzie Pedagogicznej do zaopiniowania projektu arkusza organizacyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy nauczyciel może mieć zwiększony wymiar zajęć? Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wpisać na świadectwo oceny, jeżeli uczeń ma innego nauczyciela na matematyce rozszerzonej i innego nauczyciela na matematyce podstawowej? Czy ustala się dwie oceny klasyfikacyjne z poszczególnych zajęć edukacyjnych, czy uczeń otrzymuje tylko jedną ocenę klasyfikacyjną niezależnie od tego, czy realizował je w zakresie podstawowym czy rozszerzonym; i który nauczyciel powinien klasyfikować ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wycieczkę zagraniczna uczniów należy zgłaszać do Kuratorium Oświaty. Jeśli jest organizowana wycieczka 3-dniowa w Polsce, a tylko jeden dzień dzieci mają być za granicą, to czy też dopełniać tej formalności?
Dziękuję z góry za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe