Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy znowelizowany tekst jednolity statutu szkoły musi być zatwierdzony przez organ prowadzący i organy szkoły? Jeśli tak to kiedy? Czy do zatwierdzenia przedstawia się projekt czy uchwaloną przez Radę Ped. wersję?
Kwestię wprowadzania zmian w statucie szkoły reguluje ustawa o systemie oświaty. Zgodnie z jej zapisami organem uprawnionym do uchwalania statutu, a więc również wprowadzania w nim zmian, jest Rada szkoły, a jeżeli jej nie powołano, Rada pedagogiczna.
Art. 50. 1. W szkołach i placówkach mogą działać rady szkół i placówek.
2. Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także:
1) uchwala statut szkoły lub placówki;
2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły lub placówki i opiniuje projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły lub placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole lub placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący;
4) opiniuje plan pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły lub placówki;
5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły lub placówki i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
art. 52 ust 2. W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.
Przepisy nie nakazują zatwierdzania zmian w statucie przez organ prowadzący czy jakikolwiek inny organ. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty Rada szkoły lub Rada pedagogiczna uchwala statut. Jego zmiany również wprowadzane są uchwałą odpowiedniej Rady.
Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej (rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów
z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”) w przypadku wielu zmian wprowadzonych w jednym akcie prawnym, można uchwalić jego tekst jednolity. Tekst jednolity musi zostać ogłoszony. Teksty jednolite ustaw ogłasza Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, a innych aktów normatywnych - organ właściwy do wydania tego aktu. Statutów szkół nie ogłasza się w takiej formie, jak ustawy czy akty prawa miejscowego (czyli w odpowiednim dzienniku).
Szkoły najczęściej opracowują teksty ujednolicone. Takiego dokumentu nie trzeba nigdzie ogłaszać, nie jest on też uchwalany, gdyż nie jest aktem prawnym. Służy jedynie do łatwiejszego korzystania ze statutu. Powołując się wówczas na zapisy statutu, należy wskazywać pierwotną wersję statutu wraz ze zmianami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy związki zawodowe mogą nie zatwierdzić funduszu socjalnego? Jak postąpić w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o poradę odnośnie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania. W arkuszu ocen ucznia jest do wypełnienia wiersz: Imiona i nazwiska rodziców. Co wpisać w tym wierszu w następującym przypadku: dziecko uczęszcza do klasy I, biologiczny ojciec dziecka jest po rozwodzie z matką, nie utrzymuje kontaktu z dzieckiem od 3 miesiąca życia, matka nie ma informacji o miejscu zamieszkania ojca, ojciec ten nie jest pozbawiony praw rodzicielskich. Matka dziecka zawarła związek małżeński z innym mężczyzną, który nie ma sądownie przyznanych praw rodzicielskich do tego dziecka. Czy w ww. wierszu wpisać imię i nazwisko ojca biologicznego bez adresu zamieszkania, czy ojca z drugiego małżeństwa, który obecnie wychowuje dziecko?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na pytanie dotyczące godzin do dyspozycji dyrektora w gimnazjum: czy dyrektor może zwiększyć ilość godzin na realizację podstawy programowej z danego przedmiotu na okres 3 miesięcy, a później na kolejny przedmiot, podczas realizacji którego nastąpił problem z rytmicznością ze względu na nieobecności nauczyciela? Czy konieczne jest zaplanowanie tej godziny na okres co najmniej jednego semestru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytani dotyczy wysokości dotacji przekazywanej przez gminę stowarzyszeniu na prowadzenie szkoły. Umowa zawarta pomiędzy gminą, a stowarzyszeniem ustala, że gmina przekazuje stowarzyszeniu dotację na 1 ucznia w kwocie jaką ponosi na utrzymanie ucznia w tego samego typie szkół prowadzonych przez gminę. Moje pytanie brzmi, gdyby się okazało, że subwencja otrzymywana od państwa na jednego ucznia jest wyższa od dotacji przekazywanej stowarzyszeniu, to czy gmina ma obowiązek wyrównać stowarzyszeniu środki do wysokości subwencji oświatowej otrzymywanej od państwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W rozporządzeniu MEN w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 29 grudnia 2014 r . ma na celu odstąpienie od obowiązkowego wyboru przez ucznia technikum co najmniej jednego z przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym wymienionych w obowiązkowych ramowych planach nauczania. Natomiast czytając to rozporządzenie widnieje zapis, że w załączniku nr 8 ust.4 otrzymuje brzmienie:"Dyrektor technikum po zasięgnięciu opinii RP, RR i samorządu uczniowskiego ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 2 przedmioty. Proszę o interpretację tego zapisu, bo do tej pory szkoła mogła wybrać jeden przedmiot, a drugi wybierał uczeń, a z tego zapisu wynika,że wybiera oba.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe