Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zestaw podręczników musi być opiniowany przez Radę Rodziców?
Nie.
Na str. http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/9-default/37-pytania-dotyczce-podrcznikow-i-programow-nauczania
czytamy:
(...) "Natomiast nauczyciele mają do czerwca każdego roku czas na wybór podręcznika na kolejny rok szkolny. Dyrektor szkoły musi bowiem do 15 czerwca podać do publicznej wiadomości szkolny zestaw podręczników na kolejny rok szkolny".
Zaproponowany przez nauczyciela program nauczania dopuszcza do użytku w danej szkole dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Podręczniki w dalszym ciągu są dopuszczane przez Ministra Edukacji Narodowej.
Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw nowelizuje przepisy art. 22a ustawy o systemie oświaty i wprowadza zasadę dopuszczania programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Tak jak dotychczas nauczyciel może korzystać z gotowych programów nauczania opracowanych przez specjalistów czy oferowanych przez wydawnictwa edukacyjne, może dokonać modyfikacji takiego programu nauczania, jak również opracować samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami autorski program nauczania. Różnica polega na tym, że wybrany przez nauczyciela program nie będzie dopuszczony do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej, będzie natomiast podlegał dopuszczeniu do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 22a. 1. Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego lub program nauczania.
2a. (uchylony).
2b. Dopuszczone do użytku w danej szkole programy wychowania przedszkolnego lub programy nauczania stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach albo w profilach kształcenia ogólnozawodowego - także całości podstawy programowej kształcenia w zawodzie albo podstawy programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego.
2c. (uchylony).
2d. (uchylony).
2e. Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca, zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.
Zestawu podręczników nie opiniuje, ani nie dopuszcza żaden organ szkoły.
Czynności dopuszczania i opiniowania dotyczą zestawu programów nauczania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzic złożył w szkole pismo do dyrektora z prośbą o wyjaśnienie na piśmie, jakie kroki zostały podejmowane w związku z sytuacjami (i tu wymienione w punktach różne sytuacje, nawet sprzed 2 lat) w celu wsparcia dziecka. Nadmieniam, że wszystkie sytuacje na bieżąco były wyjaśniane i omawiane z zainteresowanymi rodzicami oraz uczniami i na ich okoliczność były sporządzane notatki służbowe. Czy szkoła musi wydać takie wyjaśnienia na piśmie na prośbę rodzica? Rodzic napisał, że jest to mu potrzebne, a właściwie lekarzowi psychiatrze w celu obrania nowego kierunku leczenia.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy skonstruować kartę oceny ryzyka zawodowego dyrektora szkoły i jego zastępcy?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Co dyrektor szkoły ma zrobić w sytuacji gdy dwie uczennice wyjeżdżają na cały rok szkolny na wymianę młodzieży za granicę? Czy musi gdzieś to zgłaszać? Uczennice dalej zostają naszymi uczennicami i w każdym sprawozdaniu są brane pod uwagę?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie wzoru zarządzenia wprowadzającego w szkole procedury polityki bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych oraz instrukcję zarządzania systemami informatycznymi.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Pełnię funkcję dyrektora w szkole podstawowej, dla której organem prowadzącym jest stowarzyszenie. Zostaliśmy przekazani do prowadzenia innemu organowi. Obecnie musimy przygotować projekt statutu oraz aktu założycielskiego. Stąd tez proszę o pomoc w tej sprawie. Jak powinny wyglądać te dokumenty ? Dodatkowo proszę również o wzór dokumentu tzw. planu obrony cywilnej dla szkół podstawowych.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe