Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w szkole podstawowej można zatrudnić nauczyciela do prowadzenia zajęć języka ukraińskiego (jako języka dodatkowego nauczanego jako języka mniejszości narodowej), jeśli ma on: - przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej (edukacja wczesnoszkolna); - zaświadczenie wydane przez organizację mniejszości narodowej potwierdzające znajomość ww. języka?
Nauczyciel posiada wystarczające kwalifikacje, skoro ma kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej, zna język danej mniejszości narodowej, w którym naucza lub prowadzi zajęcia, co potwierdza zaświadczenie wydane przez organizację społeczną mniejszości narodowej posługującej się językiem regionalnym (§ 13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dz. U. z 2015 r., poz. 1264).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka biblioteki z dniem 31.08.2019 r. kończy pracę (odchodzi na emeryturę). Umowa trwa na czas nieokreślony od 01.09.1983 r. Pani ta wykorzystała ferie zimowe i od 26.02.2019 r. do 24.07.2019 r. ma zwolnienia lekarskie. Za ile dni należy tej osobie wypłacić ekwiwalent za urlop?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel planuje odejść na emeryturę z końcem roku kalendarzowego, nie chce odejść z końcem roku szkolnego 2013/2014, czy dyrektor może nie wyrazić zgody na takie rozwiązanie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel został zwolniony z art.20 z dniem 31 sierpnia a czy od 1 września możemy go zatrudnić na zastępstwo za nauczyciela przebywającego na urlopie rodzicielskim nie naruszając dyscypliny budżetowej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jakiś czas temu pytałem Państwa w tej dokładnie sprawie. Byłem jednak nieścisły w nazewnictwie. Pytałem bowiem o koło związkowe a nie o grupę. Zatem ponawiam zapytanie, czy dwie panie (nota bene siostry bliźniaczki), które założyły sobie w szkole "grupę związkową" (Międzyzakładowa Organizacja Związku Zawodowego "Oświata") i uczyniły się przewodniczącą i jej zastępczynią, rzeczywiście podlegają związkowej ochronie przed ewentualnym zwolnieniem? Jesteśmy dużą szkołą, w której działa ZNP i Solidarność Oświatowa, obydwie organizacje mają wielu członków. Wspomniane Panie koło związkowe założyły, gdyż są w grupie nauczycielek potencjalnie zagrożonych zwolnieniem z przyczyn organizacyjnych. Czy każdy może tak postąpić i związać pracodawcy ręce czyniąc się "nietykalnym"?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Biorąc pod uwagę zapisy Art. 220 ust. 1 pkt 4 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe: „4) liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego, nie może być wyższa niż liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w roku szkolnym 2016/2017”, czy można powstałą zwyżkę godzin przeznaczyć na realizację zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przykładowo: Szkoła w roku szkolnym 2016/17 na 290 uczniów; w roku szkolonym 2017/18 - 340 uczniów co daje zwiększenie etatu pedagoga i psychologa do 1,18 etatu, co w przeliczeniu na godziny daje zwyżkę 4 godzin. Pytanie: Czy: 1. Zwyżkę 4 godzin pedagoga szkolnego można przeznaczyć np. na realizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z takim zaleceniem wynikającym z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o dostosowaniu wymagań edukacyjnych (pedagog posiada stosowne kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych). 2. Zwyżkę godzin psychologa szkolnego przeznaczyć na zajęcia logopedyczne. W tym przypadku psycholog nie posiada stosownych kwalifikacji. Zajęcia byłyby powierzone innemu nauczycielowi, który posiada kwalifikacje do prowadzenia logopedii (studia podyplomowe). 3. Zajęcia logopedyczne, o których mowa w pkt. 2 realizowane przez nauczyciela np. edukacji wczesnoszkolnej byłyby jego godzinami ponadwymiarowymi. Z jakiego pensum należy w takim wypadku rozliczać godziny ponadwymiarowe: 18- godzinnego (pensum nauczyciela) czy 20-godzinnego (pensum psychologa)?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe