Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczniowie gimnazjum posiadający orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o upośledzeniu intelektualnym w stopniu lekkim mogą kontynuować naukę w ogólnodostępnych szkołach ponadgimnazjalnych czy jedynie w ośrodkach szkolno-wychowawczych? Czy istnieją jakieś przepisy w tej kwestii, czy zależne jest to od szkoły? Czy praktyka nieprzyjmowania takich uczniów z tłumaczeniem, że jest takie ustalenie między szkołami, iż powinni oni kontynuować naukę w ośrodkach szkolno-wychowawczych jest zgodne z prawem?
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
(...)
4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.
Art. 71b. 1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.
(...)
2. W zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego, dzieciom i młodzieży, o których mowa w ust. 1, organizuje się kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i resocjalizację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.
O ile jednak na 2-im i 3-im etapie kształcenia w szkołach ogólnodostępnych (szkoła podstawowa i gimnazjum) uczeń ten może korzystać np. z dosotosowania warunków i form sprawdzianu/egzaminu odpowiednio do typu niepełnosprawności (także intelektualnej), o tyle w szkołach ponadgimnazjalnych takich możliwości nie ma. Nie ma także możliwości zwolnienia z nauki drugiego języka obcego - co możliwe jest np. w gimnazjum.
Ponieważ o wyborze szkoły decydują rodzice, należy pomóc zarówno uczniowi, jak i rodzicom w podjęciu najlepszej decyzji dla dziecka/ucznia, wskazując powyższe uzasadnienia. Dużą rolę przy wyborze szkoły odgrywa doradca zawodowy, który bada predespozycje i możliwości ucznia i jest w stanie udzielić właściwej porady.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na początku roku szkolnego rodzice ucznia złożyli oświadczenie, że dziecko nie będzie uczęszczało na religię. Obecnie (przed końcem semestru) rodzice zapytali, kiedy mają dostarczyć zaświadczenie z oceną z religii,-informując jednocześnie, że dziecko uczęszcza na religię przy kościele innego wyznania. Czy można uwzględnić taką ocenę w dokumentacji szkolnej i na świadectwie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko mające ewidentnie stwierdzony przez psychologa (ale nie poradni psychologiczno-pedagogicznej, tylko szkolnego) mutyzm powinno mieć kształcenie specjalne (ze względu na dostosowanie warunków i metod pracy) i orzeczenie? Czy wystarczy, że dziecko ma zwykłą opinię?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałam się zapytać jaka powinna być podstawa prawna w statucie szkoły oraz przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można skreślić z listy ucznia niepełnoletniego, który nie pojawił się w szkole od dwóch miesięcy, a rodzice nie usprawiedliwiają jego nieobecności?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie ucznia gimnazjum z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim można zwolnić z nauki drugiego języka. Czy można?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe