Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczniowi, któremu na prośbę rodziców wyrażono zgodę na nauczanie domowe, a który wyjeżdża na cały rok szkolny zagranicę, można zmienić język obcy obowiązkowy na język dodatkowy (w tym przypadku niemiecki na angielski)? Rodzic wystąpił z wnioskiem o dokonanie zmiany języka. Oba języki w szkole od klasy pierwszej mają realizację zgodną z obowiązującą siatką godzin.
Formalnie przepisy oświatowe nie regulują trybu zmiany drugiego języka obcego. Ponieważ są to zajęcia obowiązkowe, realizowane zgodnie z podstawą programową, ale jednocześnie dodatkowe (art. 64 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a) UoSO, art. 109 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit a) ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59), dyrektor – jako organ odpowiedzialny za kierowanie szkołą oraz dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły (art. 39 ust. 1 pkt 1 UoSO, art. 68 ust. 1 pkt 1 PO, art. 7 ust. 2 pkt 1 KN) – powinien rozpatrzyć wniosek rodzica oraz uwzględnić go, gdy wniosek dotyczy języka nauczanego w szkole, a także gdy przemawia za tym dobro ucznia, który będzie zdawał z nowego języka obcego egzamin klasyfikacyjny (art. 37 ust. 4 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Gimnazjum zostanie 1 .09. włączone do szkoły podstawowej. Jak to się ma do wyborów samorządu szkolnego w dawnym gimnazjum (przecież nadal pozostają klasy II i III), co z wyborami pocztów flagowego i sztandarowego na kolejny rok? Jak powinny odbywać się posiedzenia rady pedagogicznej - razem czy osobno z podstawówką?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uprawnienia związków zawodowych do wskazywania osób objętych ochroną. Nasza szkoła została objęta działaniem międzyzakładowej organizacji związku zawodowego, podobnie jak pozostałych 218 placówek oświatowych zlokalizowanych na terenie całej Polski. Na uwagę zasługuje fakt, że jedynie w 4 placówkach związki te mają status organizacji reprezentatywnej. Zrzeszają we wszystkich 219 placówkach ok.580 członków, z których ok. 390, zostało wskazanych przez zarząd tej organizacji jako podlegających ochronie (w tym u nas 2 osoby.). Zarząd MOZZ ustalając maksymalną liczbę pracowników podlegających ochronie korzysta z art. 34. ust.2. tzw. metody parytetowej: ilość kadry kierowniczej-ilość chronionych i z wielką szczodrością rozdaje te ochrony. Ilość kadry kierowniczej w tych placówkach to ok.490 osób. Zapis art.art.342 ust.1:,,w liczbie ustalonej zgodnie z art.32 ust 3 albo 4,, jest nieprecyzyjny gdyż odsyła do sposobu obliczania liczby pracowników podlegających ochronie w jednym zakładzie pracy i nie dookreśla , że uzyskane wyniki należy sumować. Czy MOZZ nie nadużywa tego zapisu sumując ilość kadry kierowniczej we wszystkich zakładach pracy, również z tych w których nie ma reprezentatywności? Budzi to wątpliwości czy sposób obliczania nie jest nadużyciem prawa i intencji ustawodawcy w tym zakresie? Jeśli tak to jak dyrektorzy placówek oświatowych mogą/mają się przed tym bronić? Nadmienię, że średnia statystyczna liczebność członków tej organizacji to ok.2.9 osoby. Wielu dyrektorów w Polsce takie kreatywne ,,związkowanie,, martwi, przeraża i bulwersuje. To szczególnie bolesne w sytuacji niżu demograficznego jaki dotyka szkoły. Wymuszona redukcja zatrudnienia jakiej doświadczamy w każdym maju, gdy zaczyna się ruch służbowy i praca nad projektami arkuszy organizacyjnych nakazuje temu przeciwdziałać. Opisane praktyki związkowe mogą wskazywać na nadużycie wolności związkowej przez ta organizację. Proszę o opinie w tej sprawie. P.S. Związki będą rozrastać się jak grzyby po deszczu bo który nauczyciel w Polsce nie chciał by poczucia bezpieczeństwa jakim jest ochrona stosunku pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń szóstej klasy szkoły podstawowej otrzymał od kwietnia br. orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Ile szkoła powinna przeznaczyć mu godzin nauczania indywidualnego i na jakiej podstawie? Jak ocenić przedmioty, których szkoła nie będzie z uczniem prowadzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam zatrudnionego nauczyciela w wymiarze 19/21 etatu, czy w związku z tym może realizować zajęcia w ciągu 4 dni w tygodniu?
- W związku ze zmianami w ustawie z dnia 29 grudnia 2015r. dot. realizacji przygotowania do podjęcia obowiązku szkolnego mam następujące pytanie: Czy przygotowanie do podjęcia obowiązku szkolnego przez dzieci sześcioletnie jest obowiązkowe? Z zapisu wynika, że dziecko nie musi odbywać takiego przygotowania lecz przed podjęciem nauki w szkole musi uzyskać pozytywna opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy w takim razie obowiązek został zniesiony, a jeżeli nie, to w jakich przypadkach rodzic może nie posyłać dziecka do tzw. "zerówki"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe