Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy szkolenia w zakresie ochrony danych osobowych jest obowiązkowe? Jeśli nie, to jakie dokumenty powinien mieć dyrektor/właściciel przedszkola niepublicznego?
Jednym z ustawowych zadań administatora dancyh osobowych, w przypadku gdy w przedszkolu nie został powołany administrator bezpieczeństwa informacji, jest zapoznawanie osób upoważnionych do przetwarzania danych z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych (art. 36b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych - tekst jedn.: Dz.U.z 2016r. poz.922). Decyzja, w jaki sposób wypełniać to ustawowe zadanie należy do administatora danych czyli dyrektora przedszkola. Może przeprowadzić szkolenie albo przekazać pracownikom komplet stooswnych przepisów wraz z zobowiązaniem do zapoznania się z nimi. Podejmująć ostateczną deczyję, co do tego czy szkolić pracowników, trzeba pamiętać, że zagadnienie ochrony danych osobowych to skomplikowna materia prawna nawet dla doświadczonych prawników. Pozostawienie jej do wyłącznej interpretacji pracowników, którzy z tą dziedziną prawa nie mają na ogół do czynienia, może implikowac w praktyce szereg problemów i potencjalne ryzyko dla dyrektora przedszkola.
Administator danych jest obowiązany do prowadzenia dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz podjętych środków organizacyjnych i technicznych, zapewniających ochronę przetwarzania danych osobowych, odpowiednio do zagrożeń i kategorii danych nią objętych. Na dokumentacje tę składają się;
1) polityka bezpieczeństwa,
2) instrukcja zarządzania systemem informatycznym,
3) upoważnienia dla pracowników,
4) rejestr upoważnień,
5) umowy na przetwarzanie danych osobowych przez inne podmioty - w przypadku, gdy przedszkole powierza przetwarzanie danych osobowych zewnętrznym podmiotom.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016r. poz.922).
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych (Dz.U.z 2004r. Nr 10, poz. 1024).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry,moje pytanie jest związane z arkuszem organizacji szkoły na przyszły rok szkolny. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej mam zgłoszone 27 dzieci z obwodu szkoły, a mimo to organ prowadzący nie chce wyrazić zgody na utworzenie dwóch oddziałów klas I powołując się na ostatnią zmianę w ustawie o systemie oświaty. Czy ma takie prawo ? Czy limit 25 uczniów w klasie przestał obowiązywać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną opiniowania arkusza organizacyjnego przez radę pedagogiczną. Niektóre publikacje są zdania, że tylko związki zawodowe opiniują arkusz.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, bardzo proszę o podanie wzorów dokumentów: zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień dla następujących stanowisk:
pomoc nauczyciela w przedszkolu, nauczyciel katecheta w szkole, nauczyciel wychowania fizycznego, kadrowa i księgowa w zespole szkolno-przedszkolnym, sekretarka (inspektor do spraw kancelaryjnych), sprzątaczka,pomoc kuchenna w przedszkolu,
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za odpowiedź, ale proszę odpowiedzieć wprost na zadane poniżej pytania (tak, nie), bo dla mnie wyjaśnienia są co najmniej dwuznaczne.
1. Czy ocena z koszykówki w klasie sportowej wlicza się do średniej ocen?; 2. Czy ocena z innowacji programowej z szachów wlicza się do średniej ocen? Jedno i drugie ma oparcie w zestawie programów i wprowadzenie zostało po pozytywnym zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i radę rodziców.
Ocenianiu podlegają: 1) osiągnięcia edukacyjne ucznia; 2) zachowanie ucznia. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; 2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych. Ilekroć w rozdziale o ocenianiu jest mowa o zajęciach edukacyjnych bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć obowiązkowe i dodatkowe zajęcia edukacyjne, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2, zajęcia religii lub etyki, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 2. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego, 2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się: a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu m. in.: a) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, b) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych a także śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane w sposób określony w statucie szkoły. Szkolenie sportowe w oddziałach sportowych, szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego jest prowadzone w ramach zajęć sportowych według programów szkolenia sportowego opracowanych dla poszczególnych sportów. Oddziały sportowe, szkoły sportowe oraz szkoły mistrzostwa sportowego realizują programy szkolenia sportowego równolegle z programem nauczania uwzględniającym podstawę programową kształcenia ogólnego określoną w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen wlicza się także końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44a, 44b, 44f, art. 44i, 64; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10.06.2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w szczególności § 12, § 13, § 20, § 21; 3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 15 października 2012 r.w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego, w szczególności § 4.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest przepis prawa zakazujący rozpoczęcia działalności szkoły niepublicznej w trakcie roku szkolnego. Szkoła ma już wpis do ewidencji. Miała rozpocząć działalność 1 września 2010 r. Z uwagi na brak zgłoszeń przesunięto termin rozpoczęcia działalności szkoły na 1 września 2011 r. Aktualnie zgłosiła się grupa rodziców ze szkoły, która w tym roku kończy działalność z prośbą o przyjęcie całej klasy uczniów wraz z nauczycielem wychowawcą. Proszą o uruchomienie działalności szkoły dla dzieci od 1 maja 2011 r. Organ dotujący, który dokonał wpisu do rejestru kwestionuje termin rozpoczęcia działalności w trakcie roku szkolnego. Czy jest to zasadne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe