Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Stowarzyszenie jako organ prowadzący szkołę podstawową, przedszkole i punk przedszkolny może wnioskować do JST o utworzenie od 1 września 2015 dla tych trzech podmiotów zespołu szkolno przedszkolnego, pomimo wskazanego w ustawie terminu tworzenia zespołów dopiero z dniem 1 września 2016, i pomimo faktu, iż punkt przedszkolny w zasadzie przedszkolem nie jest?
Zgodnie z art. 90a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego (np. stowarzyszenie), prowadząca szkoły lub placówki niepubliczne, może dla celów organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady działania zespołu. Pod pojęciem „szkół” należy rozumieć także przedszkole (art. 3 pkt 1 u.s.o.). Oznacza to, że również przed dniem 1 września 2016 r. dopuszczalne jest tworzenie zespołów szkolno-przedszkolnych.
Tworzenie zespołów nie narusza odrębności połączonych jednostek oświatowych, które pozostają autonomiczne. Mogą natomiast mieć wspólne organy, w szczególności dyrektora, który wykonuje zadania i kompetencje dyrektorów poszczególnych jednostek. Połączenie w zespół następuje tylko dla celów organizacyjnych (w szczególności zarządzania, administrowania i utrzymania urządzeń, prowadzenie ksiąg rachunkowych, ewentualnie także prowadzenia spraw pracowniczych).
Pomimo, że definicja „szkoły” obok przedszkola nie wymienia punktu przedszkolnego, należy uznać, że ze względu na utworzenie zespołu jedynie dla celów organizacyjnych, niepubliczny punkt przedszkolny – który zachowa swoją odrębność - może wejść w skład zespołu obejmującego niepubliczne przedszkole i szkołę podstawową. Z przepisów u.s.o. wynika jedynie, że punkt przedszkolny nie może stanowić jednostki organizacyjnej jednostki oświatowej - szkoły podstawowej lub przedszkola.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy ocena śródroczna może być wyrażona stopniem z plusem/minusem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy szkołą podstawową z oddziałami dwujęzycznymi. Mamy obecnie WOS i biologię nauczane z elementami j. angielskiego. Chcemy wprowadzić historię nauczaną także dwujęzycznie. Jakie formalności w tej kwestii trzeba spełnić? Czy w tej sytuacji potrzebna jest zgoda organu prowadzącego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Zespole Ponadgimnazjalnym uczą się uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i realizują naukę w trybie nauczania indywidualne - uczniowie biorą również udział w zajęciach rewalidacyjnych. Czy nauczyciele prowadzący zajęcia z tymi uczniami powinni otrzymywać dodatek za trudne warunki pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację Art. 3045 § 3 pkt 4 kodeksu pracy. Jak rozumieć zapis stanowiący o opinii dyrektora szkoły dotyczącej możliwości wypełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w czasie wykonywania przez nie pracy lub innych zajęć zarobkowych??? Na czym miałaby polegać taka możliwość wypełnienia obowiązku? Sytuacja dotyczy ucznia szkoły podstawowej.
Art. 3045. § 1. Wykonywanie pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko do ukończenia przez nie 16 roku
życia jest dozwolone wyłącznie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność kulturalną, artystyczną, sportową lub reklamową i wymaga uprzedniej zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna tego dziecka, a także zezwolenia właściwego
inspektora pracy.
§ 2. Właściwy inspektor pracy wydaje zezwolenie, o którym mowa w § 1, na wniosek podmiotu określonego w tym
przepisie.
§ 3. Właściwy inspektor pracy odmawia wydania zezwolenia, jeżeli wykonywanie pracy lub innych zajęć zarobkowych
w zakresie przewidzianym w § 1:
1) powoduje zagrożenie dla życia, zdrowia i rozwoju psychofizycznego dziecka;
2) zagraża wypełnianiu obowiązku szkolnego przez dziecko.
§ 4. Podmiot, o którym mowa w § 1, dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia:
1) pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego lub opiekuna dziecka na wykonywanie przez dziecko pracy lub innych
zajęć zarobkowych;
2) opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej dotyczącą braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy
lub innych zajęć zarobkowych;
3) orzeczenie lekarza stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
4) jeżeli dziecko podlega obowiązkowi szkolnemu – opinię dyrektora szkoły, do której dziecko uczęszcza, dotyczącą
możliwości wypełniania przez dziecko tego obowiązku w czasie wykonywania przez nie pracy lub innych zajęć zarobkowych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania - jest ostatnim aktem wykonawczym dotyczącym funkcjonowania ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych?
Czy obowiązuje nadal Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe