Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy skreślając ucznia z lisy mam obowiązek powiadomić o tym fakcie Kuratora? Drugie pytanie: Czy Kurator może uchylić uchwałę Rady Pedagogicznej, ponieważ Rodzic otrzymał zawiadomienie, a nie decyzję o skreśleniu? Decyzja oczywiście, po podjęciu uchwały, została wydana. W ustawie o systemie oświaty znalazłam tylko informację, że skreśla się ucznia po wydaniu decyzji, a nie po przesłaniu?
Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Powyższe nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły. Ustawa (USO) nie obliguje dyrektora do powiadomienia kuratora oświaty o sprawie, o której mowa w pytaniu. Skreślenie ucznia z listy uczniów następuje na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Decyzja musi być wydana na piśmie z uwzględnieniem wymogów z art. 107 Kodeksu postępowania administracyjnego. Art. 107. § 1. (53) Decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (…).§ 3. Uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa. Odwołanie od decyzji o skreśleniu ucznia z listy uczniów wnosi się za pośrednictwem dyrektora do właściwego kuratora oświaty. Zatem w stosunku do ucznia realizującego obowiązek szkolny nie jest możliwe wydanie decyzji o skreśleniu go z listy uczniów. Jeśli szkoła nie zastosowała obowiązujących procedur z kpa, kurator jest tym organem, który ma prawo podjąć działania stosownie do jego kompetencji.
Podstawa prawna:1. Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 39.2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co należy zrobić, jeśli do SIO podano mniejszą liczbę stosunków pracy nauczycieli, niż w rzeczywistości?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica klasy 4 szkoły podstawowej ma przyznane nauczanie indywidualne w domu. Mama,(która sama zabiegała o nauczanie indywidualne), kategorycznie nie zgadza się, aby do dziewczynki przyjeżdżało kilku nauczycieli. Uzasadnia to zdrowiem i kondycją psychiczno - emocjonalną dziecka. Żąda, aby wzorem nauczania indywidualnego w klasie 3 do dziecka przyjeżdżało maksymalnie 2 nauczycieli. Jednak 2 nauczycieli nie może zrealizować całości podstawy programowej (brak posiadanych kwalifikacji). Mama prosi także o całkowitą rezygnację nauczania takich przedmiotów, jak muzyka, WF, plastyka, informatyka. Czy jakikolwiek przepis prawa oświatowego umożliwia całkowitą rezygnację nauczania kilku przedmiotów oraz ograniczenie liczby nauczycieli pracujących z dzieckiem, nawet pomimo braku kwalifikacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, w jaki sposób skreślić ucznia pełnoletniego, który ma niespełna 10% frekwencji. Nie usprawiedliwia nieobecności. Jest uczniem Liceum Sztuk Plastycznych. Dostał już kilka wezwań, jednak reagował na nie np. tylko jednodniową obecnością, po czym znowu przestawał uczęszczać do szkoły (teraz nie łączy się w ogóle na zajęcia zdalne). Proszę o jakieś wzory dokumentów. Zapisy w prawie oświatowym wydają się ten proces bardzo rozciągać w czasie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecku autystycznemu, które uczęszcza do szkoły ogólnodostępnej, może być przydzielona pomoc nauczyciela, której obowiązki powierzył sprzątaczce? Dyrektor twierdzi, że jest to zgodne z przepisami z 1 stycznia 2016 r.,ponieważ pomoc nauczyciela nie realizuje podstawy programowej tylko pomoc „w codziennych czynnościach” i może być zatrudniona bez kwalifikacji pedagogicznych. Inną kwestią jest specjalizacja nauczyciela realizującego podstawę programową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej w następującej kwestii:
Nauczycielka wychowania fizycznego uważa, że nie ma obowiązku pełnić opieki nad uczniami w autokarze szkolnym podczas dowozu dzieci ze szkoły na basen i z basenu do szkoły. Zajęcia na basenie odbywają się w ramach wychowania fizycznego.
Nauczycielka twierdzi, że jej czas pracy w każdy czwartek kończy się o godz. 14.40 i życzy sobie zabezpieczenia opieki przez innego nauczyciela.
Zatrudniona jest w wymiarze 9/18 etatu a więc w ramach ustalonego wynagrodzenia i obowiązującego 20-godzinnego tygodnia pracy – w ramach „innych czynności i zadań wynikających z zadań statutowych szkoły” powinna sprawować tę opiekę, co wynika z Karty Nauczyciela, jednak nie przyjmuje tego do wiadomości i twierdzi, iż konsultowała się z prawnikiem i nie ma takiego obowiązku.
Czy mogę wydać polecenie służbowe na piśmie, podając podstawę prawną? Jeżeli tak, proszę o podanie tej podstawy. Z KN i kodeksu pracy.
I jeżeli odmówi wykonania polecenia, też proszę o podstawę i grożące jej konsekwencje.
Czekam z niecierpliwością.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe