Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy podczas mojej nieobecności w pracy (przebywam na urlopie) zastępca dyrektora może udzielać urlopów dla pracowników administracji i obsługi? W dokumentach oraz przydziale czynności zastępcy dyrektora nie znajduje się takie upoważnienie. Jeżeli tak, o proszę podać podstawę prawną.
Na podstawie art. 68 ust. 9 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900) w przypadku nieobecności dyrektora szkoły (np. urlop) zastępuje go wicedyrektor.
Kompetencje dyrektora szkoły zostały wymienione w art. 68 ust. 1-8 u.p.o. Zgodnie z nimi dyrektor m.in.:
1) kieruje działalnością szkoły,
2) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
Na podstawie art. 68 ust. 9 cytowanej ustawy w przypadku nieobecności dyrektora szkoły (np. pobytu na urlopie) zastępuje go wicedyrektor realizując wszystkie kompetencje nieobecnego dyrektora.
Może także udzielać urlopów pracownikom administracji i obsługi co wynika z kompetencji kierowania działalnością szkoły oraz bycia kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
Znajdujące się w dokumentach oraz przydziale czynności zastępcy dyrektora zapisy dotyczą upoważnienia go do odpowiednich działań wtedy, kiedy dyrektor jest obecny w szkole.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka zatrudniona na czas nieokreślony przebywała na zwolnieniu lekarskim od 25.11.2013r do 20.12.2013r oraz od 04.01.2014r do 02.03.2014r. Następnie przebywała : od 03.03.2014r do 20.07.12014r - na urlopie macierzyńskim, od 21.07.2014r do 31.08.2014r – na dodatkowym urlopie macierzyńskim, od 01.09.2014r do 01.03.2015r – na urlopie rodzicielskim.
Czy po zakończeniu urlopu rodzicielskiego należy jej się urlop wypoczynkowy,? Jeśli tak – to za który rok i ile dni?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ukończył magisterskie studia stacjonarne w latach 1978-1983. Od 01.09.1983 r. nieprzerwanie pracuje na stanowisku nauczyciela.W dniu 31.12.2008 r. posiadał 25 lat pracy przy tablicy. Czy chcąc odejść na emeryturę obecnie nabył prawo do "starej" emerytury nauczycielskiej po doliczeniu okresu studiów dziennych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły zamierza zrezygnować z funkcji dyrektora szkoły z końcem grudnia 2015r. Od 1 stycznia zostaje nauczycielem dla którego zgodnie z jego kwalifikacjami nie ma godzin. Czy nowy dyrektor zwalnia go? Czy były dyrektor - nauczyciel dyplomowany otrzymuje odprawę?
- cyt. " Pracownik obsługi kobieta ur. 20.02.1956 r. posiadająca na dzień 31.03.2017 r. 32-letni staż pracy z dniem 01 kwietnia 2017 roku chce odejść na emeryturę. Jaka przysługuje jej odprawa. Z dniem 1.01.2017 r. nabędzie prawo do 26 dni urlopu na 2017 r. czy jeżeli go nie wykorzysta należy się jej ekwiwalent? Czy jeśli otrzyma ekwiwalent za urlop będzie przysługiwało jej świadczenie urlopowe? Czy w związku z przejściem na emeryturę przysługuje jej jeszcze jakieś uposażenie?
W szkole publicznej pracownicy obsługi podlegają przepisom ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z art. 38 ust. 3 ustawy, w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, po 20 latach pracy przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Do okresów pracy uprawniających do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
Do urlopu wypoczynkowego będą miały zastosowanie przepisy kodeksu pracy - art. 1551 , zgodnie z którym w roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z pracownikiem uprawnionym do kolejnego urlopu, pracownikowi przysługuje urlop u dotychczasowego pracodawcy - w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego u tego pracodawcy w roku ustania stosunku pracy, chyba że przed ustaniem tego stosunku pracownik wykorzystał urlop w przysługującym mu lub w wyższym wymiarze. Jeżeli pracownik nie wykorzysta urlopu do końca marca, trzeba będzie wypłacić mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop w wymiarze proporcjonalnym do przepracowanego okresu.
Co do świadczeń z funduszu socjalnego, zasady ich przyznawania określa regulamin obowiązujący u pracodawcy.
Z pytania wynika, że żadne inne obowiązkowe świadczenia nie będą przysługiwać".
W związku z powyższym rozumiem, iż mimo że pracownik w styczniu 2017 r nabył prawo do 26 dni urlopu - to jeśli go nie wykorzysta a rozwiąże umowę w związku z przejściem na emeryturę 31 marca 2017 to ekwiwalent za urlop otrzyma za 3 miesiące;
czyli : 26 dni : 12 miesięcy= 2,16 * 3,mce = 6,49 czyli ekwiwalent za 7 dni.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam, jestem nowym dyrektorem szkoły, w wyniku kontroli wewnętrznej stwierdziłam brak zatrudnienia poprzez mianowanie u nauczycieli, którzy posiadają stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. Nauczyciele ci pracują nieprzerwanie w mojej szkole, a brakujące dokumenty powinien im wręczyć poprzedni dyrektor. Czy konieczne jest wystąpienie o udzielenie informacji o osobie z Krajowego Rejestru Karnego w ich przypadku? Czy gdyby byli karani, sąd poinformowałby zakład pracy? Pozdrawiam
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe