Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy po upływie dwóch miesięcy przebywania w stanie nieczynnyn nauczyciel może go wypowiedzieć/rozwiązać bez szkody finansowej?
Nauczyciel przebywający w stanie nieczynnym pozostaje w stosunku pracy. W związku z nieświadczeniem pracy otrzymuje obniżone wynagrodzenie - tylko zasadnicze i dodatki socjalne. W tym czasie może rozwiązać stosunek pracy za porozumieniem stron. Straci tym samym możliwość otrzymywania przez kolejne miesiące wynagrodzenia, które mógłby pobierać przez 6 miesięcy.
Zgodnie z art. 20 ust. 8 Karty Nauczyciela, w wypadkach podyktowanych koniecznością realizacji programu nauczania w tej samej lub w innej szkole nauczyciel pozostający w stanie nieczynnym może, na swój wniosek lub na wniosek dyrektora szkoły, podjąć pracę zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami w niepełnym lub w pełnym wymiarze zajęć, jednak na okres nie dłuższy niż okres stanu nieczynnego. Z tytułu wykonywania pracy nauczycielowi przysługuje odpowiednie do wymiaru zajęć wynagrodzenie, niezależnie od pobieranego wynagrodzenia z tytułu pozostawania w stanie nieczynnym.
Jeżeli zatem nauczyciel w trakcie przebywania w stanie nieczynnym otrzyma propozycję pracy, nawet w innej szkole, to może otrzymywać dwa wynagrodzenia - ze stanu nieczynnego i z nowej umowy. Dodatkowa umowa nie może być jednak zawarta na dłużej niż do czasu zakończenia stanu nieczynnego. W przypadku rezygnacji ze stanu nieczynnego (rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron), nowy stosunek pracy może być zawarty dowolnie - umowa na czas nieokreślony, mianowanie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co ma zrobić dyrektor szkoły kiedy na czas nie zatwierdził sprawozdania z planu rozwoju zawodowego nauczyciela, przez co nauczyciel nie miał możliwości awansu na kolejny stopień i teraz kończy się nauczycielowi umowa o pracę?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nauczycielem dyplomowanym i pracuję w szkole ponadgimnazjalnej. Od dnia 20.11.2017 roku do dnia 19.11.2018 roku przebywałam na urlopie dla poratowania zdrowia. Po zakończeniu urlopu zdrowotnego skorzystałam z urlopu uzupełniającego w wymiarze 8 tygodni i wróciłam do pracy dnia 15.01.2019. Dyrektor przydzielił mi na rok szkolny 2018/2019 wymiar etatu w wysokości 18 godzin i 1,5 godziny nauczania indywidualnego. W 18 godzinnym wymiarze mam 10 godzin zajęć w klasach pierwszych i drugich oraz 8 godzin w klasach trzecich oraz 1,5 godzin nauczania indywidualnego w klasach trzecich (które kończą naukę 26.04. br). W tym tygodniu dowiedziałam się,że urlop dla poratowania zdrowia oraz urlop wypoczynkowy nie wliczają się do stosunku pracy, stąd moje uśrednienie godzin następuje od dnia powrotu do pracy i spadam z pensum 18/18 godzin na 16/18 godzin etatu, więc mam dwie możliwości albo zmienia mi się umowa o pracę albo mam do odrobienia 44 godziny zajęć dydaktycznych. Proszę o interpretację prawną tej sytuacji, czy faktycznie jest tak jak przedstawił to dyrektor. Chciałam tylko dodać, iż podczas przebywania przeze mnie na urlopie zarówno zdrowotnym jak i wypoczynkowym zastępował mnie inny nauczyciel, który miał uśrednienie takie, że nie spadał poniżej etatu, gdyż nauczanie indywidualne wliczało mu się w etat. Czy są przepisy określające liczbę okienek do etatu?
- W 2014 r. jeden z nauczycieli przeszedł na emeryturę (otrzymał wtedy wszystkie należne odprawy). Ze względu na to, że było sporo godzin na wakacie został ponownie zatrudniony na 1/2 etatu na okres 5 lat. W tym roku doszło do zmian z sześciolatkami oraz zmniejszeniem o jeden oddział w klasie VI, w ten sposób znacznie ubyło godzin tak, iż zabrakło ich dla nauczycieli zatrudnionych na stałe. W związku z tym podjąłem decyzję o zwolnieniu nauczyciela emeryta. Czy w tym przypadku ma ów nauczyciel prawo do odprawy w zakresie art. 20 ust. 1 pkt 2, czy na innej podstawie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przesłanie wzoru rozwiązania stosunku pracy za porozumieniem stron na wniosek nauczyciela mianowanego.
Pani przebywa na urlopie rodzicielskim do dnia 14.08.2019 r.
Czy ma dostać też urlop wypoczynkowy? Na swój wniosek nie jest przewidziana w projekcie na rok szkolny 2019/2020.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września br. będzie zatrudniony w szkole psycholog w wymiarze 14 godzin tygodniowo. Psycholog w innej szkole jest zatrudniony na pełen etat i tam będzie od 1 września kontynuował drugi rok przygotowania do zawodu. Jaką umowę o pracę należy zawrzeć z takim pracownikiem – na czas określony 1 roku czy na czas nieokreślony?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe