Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy organ prowadzący szkołę (gmina) może mieć wgląd w dokumentację rekrutacyjną do szkoły? Rodzic w procesie rekrutacji wpisuje w karcie zgłoszenia adres zamieszkania dziecka i potwierdza to swoim podpisem. W regulaminie rekrutacji nie są wymagane dokumenty potwierdzające adres zamieszkania. Czy organ prowadzący może wymagać od dyrektora szkoły sprawdzenie, czy ten adres jest tożsamy z adresem figurującym np. w ewidencji opieki społecznej, czy pod tym adresem odprowadzane są śmieci za dziecko?
Organ prowadzący nie ma wglądu w dokumentację rekrutacyjną szkoły lub dotyczącą zgłoszenia do szkoły obwodowej, chyba że organ prowadzący byłby w stanie podać podstawę prawną takiego żądania, np. w związku z jakimś postępowaniem prowadzonym przez gminę, niedotyczącym naboru do szkoły. Dokumentację rekrutacyjną przechowuje szkoła na podstawie art. 160 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 i ustawa ta nie przewiduje udostępniania jej do wglądu organowi prowadzącemu. Nie ma podstawy prawnej do tego, aby organ prowadzący wymagał od dyrektora szkoły sprawdzenia zgodności adresu zamieszkania, podanego przez rodzica, z ewidencją opieki społecznej ani ustalania faktu regulowania opłat za wywóz śmieci przez dziecko pod danym adresem. Obowiązek ustalenia aktualnego adresu zamieszkania (oraz przekazania go dyrektorowi obwodowej szkoły) spoczywa na gminie i nie ma podstawy prawnej do przerzucenia tego obowiązku na dyrektora szkoły (art. 41 ust. 2 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o ustosunkowanie się jakiego typu produkty mogą być umieszczane w automatach podłączonych w szkole tak aby zasady zdrowego odżywiania były zachowane. W jakich aktach prawnych jest to opisane?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z § 24 pkt. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27.08.2019 r. (Dz. U. 2019 poz 1700, ostatnia zmiana Dz.U. 2019 poz. 1780) duplikat wydaje się na druku według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa, z tym że duplikat świadectwa ukończenia szkoły wydaje się na poddruku duplikatu, którego wzór określono w załączniku nr 3 do rozporządzenia, a jeżeli szkoła, posiada dokumentację przebiegu nauczania, a brak jest druku świadectwa, według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału, duplikat wydaje się na poddruku duplikatu, którego wzór określono w załączniku nr 3 do rozporządzenia, przygotowanym przez szkołę.
Proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania
1. Czy wszystkie duplikaty świadectw wydaje się na ww. poddruku, czy jeżeli szkoła dysponuje oryginalnymi drukami świadectw obowiązującymi w dniu wydawania oryginału może wystawić duplikat na tym druku. (np. wypisać ręcznie na oryginalnym druku)
2. Czy na ww. poddruku można drukować duplikaty świadectwa tylko z programu świadectw np. z Vulcana, czy także druki samodzielnie przygotowane przez szkołę wg wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa.
3. Co z duplikatami świadectw dojrzałości wydawanych przed 2005 r., które miały 4 strony. Czy duplikaty tych świadectw można wydawać na drukach wg wzoru obowiązującego w dniu wydania takiego świadectwa, jeżeli szkoła jeszcze posiada takie druki ?
Czy duplikaty tych świadectw można wydawać na samodzielnie przygotowanych drukach wg wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa i wydrukowanych na zwykłych kartkach papieru? Świadectwa te były 4 stronnicowe a poddruki do duplikatów zawierają 2 strony.
4. Nowe rozporządzenie nie precyzuje wydawania duplikatów świadectw dojrzałości wydawanych kiedyś przez szkoły (a nie przez OKE). Jakie regulacje prawne obowiązują przy wydawaniu duplikatów ww. świadectw dojrzałości?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy sformułować uchwałę rady pedagogicznej w sprawie utworzenia klasy integracyjnej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli dyrektor szkoły publicznej założy pracownikom pocztę służbową na "Onet" i ta poczta się psuje, to kto powinien zgłosić awarię do "Onet" - dyrektor czy pracownik? Jak w takiej sytuacji powinien zachować się nauczyciel?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy udział nauczyciela w posiedzeniu Rady Pedagogicznej potwierdzany jest w dzienniku zajęć nauczyciela? Pytanie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w placówce wychowania pozaszkolnego.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe