Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy organ prowadzący może aktualnie zabrać ze szkół podstawowych oddziały przedszkole do przedszkola ? jakie przepisy to regulują?
Gmina ma swobodę w organizacji edukacji przedszkolnej. Organ prowadzący może przenieść oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej do przedszkola. Zgodnie z przepisem art. 32 ust.1 ustawy Prawo oświatowe do wyłącznej kompetencji rada gminy należy ustalenie sieci gminnych przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Sieć publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych powinna zapewnić dzieciom w wieku 3-7 lat, zamieszkałym na terenie gminy, możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego. Ustawa nie narzuca w jakiej formie ma się odbywać edukacja na poziomie przedszkolnym. Zgodnie z art. 31 ust.1 zdanie 2 ustawy Prawo oświatowe wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego. Pomimo tego, że ustawa nie wskazuje, kiedy należy zrezygnować z oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i utworzyć oddziały w przedszkolu, za taką decyzją powinny, jak się wydaje, przemawiać rzeczywiste potrzeby mieszkańców (np. liczby dzieci w wieku przedszkolnym), względy geograficzne i ekonomiczne.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy za rok 2018 r. organy prowadzące będą musiały wypłacać nauczycielom dodatek uzupełniający?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W swojej szkole (Centrum Kształcenia Ustawicznego przy Zakładzie Karnym w Płocku) chcę wprowadzić nowy kierunek kształcenia – asystent osoby niepełnosprawnej, kwalifikacja Z.8. Chciałbym poprosić o interpretację prawną pewnego zagadnienia. Otóż według podstawy programowej kształcenia w tym zawodzie szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin). Z kolei niedawno wprowadzone Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie sposobu i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych stanowi w paragrafie 24.1, pkt. 2, iż osadzeni realizują praktyczną naukę zawodu zgodnie z programem nauczania dla zawodu, która może być organizowana na zajęciach praktycznych prowadzonych w pracowniach i warsztatach szkolnych. Z uwagi na to, że chciałbym, aby część słuchaczy była osobami z kategorią penitencjarną R1 (to znaczy skazani odbywający karę pozbawienia wolności w systemie zamkniętym, czyli tacy, którzy nie mogą opuszczać murów zakładu karnego, w związku z czym w ich przypadku odbywanie praktyk poza ZK nie wchodzi w rachubę) nie mam pewności czy moja interpretacja ww. zapisu z RMS jest dla mnie korzystna czy nie. Bardzo proszę o informację, czy w zaistniałych okolicznościach słuchacze kursu Z.8 mogą odbywać praktyki zawodowe na terenie CKU w Zakładzie Karnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocenę pracy nauczyciela należy zrobić wszystkim w ciągu roku? Jak jest ze stażystą skoro dopiero rozpoczął pracę? Zrobić wszystkim na koniec roku to jest ogrom pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nawiązując do poniższego pytania, zaznaczam, że placówki niepubliczne nie mają obwodów, czy też rejonizacji dzieci. Czy niepubliczna szkoła podstawowa i niepubliczne przedszkole powinny prowadzić księgę ewidencji? Czy jeśli jest to ten sam organ prowadzący to księga jest wspólna? Szkoła prowadzi księgę ewidencji dzieci oraz księgę uczniów. Szkoła publiczna podstawowa jest zobowiązana do prowadzenia księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie szkoły. Z przepisu jednoznacznie wynika, że szkoła podstawowa ma obowiązek prowadzenia jednej księgi ewidencji dzieci, do której należy wpisywać dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły podlegające obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu. Zatem w księdze ewidencji dzieci wpisuje się wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie począwszy od pięciolatków, prowadząc je aż do ukończenia szkoły (nieistotne w której szkole, nawet, jeśli w innej, ale zamieszkujące przez cały czas w obwodzie macierzystej szkoły). Druga księga to księga uczniów. Tu wpisuje się wszystkich którzy rozpoczęli naukę w tej szkole , lub doszli w trakcie roku szkolnego, nawet, jeśli są spoza obwodu, ale są uczniami tej szkoły. W mojej opinii dokumentację należy prowadzić oddzielnie dla każdej jednostki będącej w zespole szkolno-przedszkolnym. Mając na uwadze jednak fakt, że przepisy nie precyzują odpowiedzi na pytanie, a wpisy by się powielały w księgach, dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu wspólnej dokumentacji. Najważniejsze jest, by zawierały dane wymagane przepisami.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy przedszkolem niepublicznym ogólnodostępnym (tzw.złotówkowym), które przyjmuje również dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Moje pytanie brzmi czy dziecko które jest w trakcie diagnozowania w poradni psychologiczno-pedagogicznej i otrzyma orzeczenie o niepełnosprawności po 30 września czy będzie mogło otrzymywać zwiększoną subwencję oświatową
(uzależnioną oczywiście od rodzaju niepełnosprawności ) i od kiedy? Mam dwie sprzeczne informacje i chciałabym je wyjaśnić. Jedna mówi, że jeśli dziecko z orzeczeniem nie będzie wpisane w SIO do 30 września nie otrzyma dofinansowania (zwiększonej subwencji ) na cały rok oświatowy (w tym wypadku na rok 2015/2016). Druga zaś mówi, iż dziecko otrzyma wszelkie świadczenia jednak dopiero od stycznia 2016 roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe