Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielowi zatrudnionemu na zastępstwo od 11 lutego 2013 do 28 czerwca na cały etat przysługuje świadczenie urlopowe i dofinansowanie do szkoleń lub podnoszenie kwalifikacji?
Świadczenie urlopowe przysługuje bez względu na rodzaj umowy o pracę (zarówno na czas nieokreślony, jak i określony, w tym na zastępstwo).
Karta Nauczyciela:
art. 53 ust. 1a. Z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, o którym mowa w ust. 1, wypłacane jest nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego, o którym mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustalonego proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym.
W przypadku dofinsnowania do szkoleń i podnoszenia kwalifikacji sprawa nie jest już tak oczywista. Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków:
§ 6. 1. Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli, mając na uwadze:
1) program rozwoju szkoły lub placówki i związane z tym potrzeby kadrowe,
2) plany rozwoju zawodowego poszczególnych nauczycieli,
3) wnioski nauczycieli o dofinansowanie form doskonalenia zawodowego, o których mowa w § 2 ust. 2. (§ 2.2. Ze środków, o których mowa w ust. 1, dofinansowuje się również w części lub w całości:
1) opłaty za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli,
2) opłaty za kursy kwalifikacyjne i doskonalące, seminaria oraz inne formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki,
3) koszty przejazdów oraz zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli, którzy na podstawie skierowania udzielonego przez dyrektora szkoły lub placówki uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego, a w szczególności uzupełniają lub podnoszą kwalifikacje.)
Trudno mówić o potrzebach szkoły związanych z podnoszeniem kwalifikacji nauczyciela zatrudnionego jedynie na czas zastępstwa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka języka angielskiego jest nauczycielem kontraktowym zatrudnionym w gimnazjum na czas nieokreślony. Po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego i wychowawczego od 1 września 2015 r. wraca do pracy. Z arkusza organizacyjnego już od 3 lat wynika, że nie będzie dla niej pełnego etatu a może nawet nie być 1/2 etatu. Co w tej sytuacji ma zrobić dyrektor, skoro nauczycielka posiada kwalifikacje tylko do języka angielskiego? Będę wdzięczna za poradę.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy prawidłowo naliczono dodatek funkcyjny dla sekretarza szkoły? Dodatek funkcyjny dla sekretarza szkoły nalicza się zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. W rozporządzeniu tym nie ma określonych konkretnych kwot dodatku dla sekretarzy szkól, a są tylko pewne ograniczenia co do jego maksymalnej wysokości. W przypadku sekretarzy szkół zostało zastrzeżone, że dodatek funkcyjny nie może przekroczyć 80% najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Na obecną chwilę w gminie najniższym wynagrodzeniem jest wynagrodzenie wynoszące 1850,00 zł brutto, czyli maksymalna kwota przyznanego dodatku to 1480,00. Czy jeśli sekretarz ma wyższą zasadniczą i jest naliczony dodatek funkcyjny 20% od jego zasadniczej, ale nie przekracza kwoty 1480,00 to jest to błędne naliczenie ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Obecnie jesteśmy zespołem szkół: szkołą podstawowa z oddziałami przedszkolnymi (5 oddziałów - 3, 4,5,6 latki) i gimnazjum. W momencie reformy edukacji chcemy przekształcić się w zespół szkolno- przedszkolny czyli szkoła podstawowa i przedszkole. Jak praktycznie powinien wyglądać proces przekształcenia? Zależy nam na wypunktowaniu kolejnych kroków i ewentualnych zadań do poszczególnych kroków.
- W związku z wprowadzeniem funkcji mentora został zmieniony regulamin wynagradzania nauczycieli, który wchodzi w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym ogłoszony został 5 grudnia 2022 r. (wchodzi on w życie 19 grudnia 2022 r.). Oprócz przepisu dotyczącego mentora została zwiększona stawka opiekuna stażu ze 100 zł na 200 zł. Czy musimy wypłacić wyrównanie za funkcję opiekuna stażu od 19 grudnia, jeżeli dodatek był wypłacony na dzień 1 grudnia w kwocie 100 zł? Czy może wypłacamy go w kwocie 200 zł od pełnego miesiąca czyli od 1 stycznia 2023 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1 września 2015 r. uczeń został przyjęty do szkoły jako dziecko zamieszkujące w rejonie (adres zameldowania był inny). W czerwcu 2016 r. nie otrzymał promocji do klasy drugiej. Od 1.09.2016 r. został ponownie przypisany do klasy pierwszej integracyjnej. 6.09.2016 r. mama dostarczyła Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego do końca edukacji w gimnazjum z uwagi na Zespół Aspergera. Chłopiec nie zamieszkiwał już w rejonie lecz poza a nawet w innej gminie. Mama miała możliwość załatwienia dowozu syna ale tego nie zrobiła. Dowóz został załatwiony dopiero od września 2017 r. We wrześniu chłopiec był w szkole 4 dni. 03 października 2017 r. mama dostarczyła do szkoły Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania w domu. Odległość ze szkoły do miejsca zamieszkania chłopca wynosi od 13,6 km do 23,3 km w zależności od obranej trasy. Mama nie zgodziła się na przeniesienie chłopca do rejonu. Wobec tego dyrektor szkoły podpisał umowy na realizację NI z nauczycielami miejscowymi z rejonu zamieszkania. Teraz nauczyciele ci oczekują jeszcze zwrotu za delegacje. Czy jest takie prawo? Gorąco proszę o podpowiedź w rozwiązaniu mojego problemu.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe