Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielowi współorganizującemu proces nauczania przysługują dodatki (np. za warunki pracy)? Jeśli tak, to jakie i jaka podstawa prawna to reguluje? Wspomniany nauczyciel współorganizuje proces edukacji w klasie I, do której uczęszcza dziecko z autyzmem.
Nauczycielowi nie przysługuje dodatek za warunki pracy o którym mowa w art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. Zamknięty katalog zajęć, za prowadzenie których przysługuje dodatek za warunki pracy – za pracę odpowiednio w warunkach trudnych oraz uciążliwych – zawiera § 8 i 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (t.j. Dz.U. 2014 r., poz. 416 ze zm.). Nie należy do nich praca tzw. nauczyciela wspomagającego z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, bez względu na rodzaj niepełnosprawności ucznia, ponieważ taki rodzaj zajęć (ani nawet rodzaj niepełnosprawności ucznia) nie jest wymieniony w § 8 i 9 rozporządzenia. W szczególności nauczyciel wspomagający nie prowadzi nauczania indywidualnego z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego – czyli obowiązkowych zajęć edukacyjnych (dydaktycznych) w miejscu pobytu ucznia posiadającego obydwa orzeczenia poradni, a taki właśnie rodzaj zajęć jest m.in. wynagradzany dodatkiem za warunki pracy (§ 8 pkt 8 rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W Ustawie z 14 grudnia 2016 r "Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe" w Art 15 pkt 89 znajduje się zapis: „1. Absolwent zdał egzamin maturalny, jeżeli: 1) z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej i w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania, oraz; 2) z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania", czy dotyczy on tegorocznych maturzystów, czy też obecnych siódmoklasistów, którzy maturę będą zdawali w roku 2022?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w arkuszu ocen ucznia umieszcza się adnotację dotyczącą realizacji programu nauczania dostosowanego do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Nauczyciel wyjechał na szkolenie. W tym dniu pracował 5 godzin dydaktycznych. Czy dyrektor przedszkola powinien wyznaczyć godziny zastępcze płatne czy może wyznaczyć zastępstwo koleżeńskie.
2. Czy godzina na karmienie przyznana nauczycielowi przez dyrektora przedszkola podyktowana jest zmianami pracy nauczyciela tzn. przysługuje godzina na popołudniowe godziny pracy , a na ranne nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wychowawca zatrudniony w bursie na czas nieokreślony, będący w trakcie stażu na awans zawodowy n-la mianowanego zwrócił się z wnioskiem do dyrektora o zgodę na urlop wychowawczy trwający od 1 września 2016 do 10 lutego 2017. Czy dyrektor ma prawo, żeby się na to zgodzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z UoSO:
8. Na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
9. (uchylony).
10. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 8, może być wydane, jeżeli:
1) wniosek o wydanie zezwolenia został złożony do dnia 31 maja;
2) do wniosku dołączono:
a) opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej,
b) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia,
c) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 11.
11. Dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą otrzymuje świadectwo ukończenia poszczególnych klas danej szkoły po zdaniu egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły, przeprowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Dziecku takiemu nie ustala się oceny zachowania.
Dodatkowo:
7. Za spełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.
PYTANIE:
Czy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci upośledzonych w stopniu głębokim może uzyskać zezwolenie na nauczanie poza szkołą?
Wydaje się w praktyce niemożliwe przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych. Przypuszczam, że wystąpiła w tej kwestii luka prawna. Proszę nie przytaczać fragmentów rozporządzeń. Proszę o interpretację czy dziecko głęboko upośledzone może być uczone w domu przez rodzica?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe