Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielka z wykształceniem mgr z pp,która ukończyła studia na kierunku pedagogika specjalna o specjalności resocjalizacja może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniami z zespołem Aspergera lub z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim?
Zgodnie z § 23 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 z późn. zm.) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki lub
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 131) – uchylone z dniem 3 sierpnia 2019 r., w charakterystyce modułu 5 "Przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej" określało, że w trakcie realizacji tego modułu osoba przygotowująca się do wykonywania zawodu nauczyciela wybierała jedną z następujących specjalności: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, tyflopedagogika, surdopedagogika, pedagogika lecznicza, resocjalizacja i socjoterapia. W powyższych specjalnościach nie wyodrębniono zatem autyzmu.
Natomiast w obowiązującym od 3 sierpnia 2019 r. rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 1450, ze zm.) w Załączniku nr 3 pn. "Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka" uregulowano, że standard ten ma zastosowanie do kształcenia w zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogiki leczniczo-terapeutycznej, edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, edukacji włączającej, pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W tych specjalnościach wyodrębniono zatem już edukację i terapię osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
W związku z tym, na podstawie powyższych przepisów począwszy od roku akademickiego 2019/2020 prowadzone są m.in. studia podyplomowe w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Na podstawie aktualnych przepisów, do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem z autyzmem lub z zespołem Aspergera nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wobec czego w mojej opinii nauczycielka nie ma odpowiednich kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące świadectwa pracy. Zaczynałam pracę 31 lat temu i nie otrzymałam z 2 szkół świadectw pracy (pracowałam po 1 roku w każdej - w tej samej gminie). Druga ze szkół została zlikwidowana i podobno pierwsza przejęła dokumentację. Teraz okazało się, ze ani w Urzędzie Gminy, ani w tej drugiej szkole nie ma moich akt osobowych, tylko listy płac w archiwum szkoły. Dyrektor oświadczył, że na tej podstawie nie może mi wystawić duplikatu świadectwa pracy. Czy ma rację? Ponadto w domu mam jeszcze kilka dokumentów z tamtych lat, np. umowy o pracę, zaświadczenia o zarobkach, dodatkach przyznanych, a także książeczkę ubezpieczeniową z pieczątkami szkół. Czy na tej podstawie mogę domagać się duplikatów świadectw pracy? Czy zakład pracy może odmówić wystawienia świadectwa pracy/jego duplikatu? Jak załatwić tę sprawę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy na urlopie macierzyńskim i wychowawczym przysługują wczasy pod gruszą?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przedszkola, który ukończył studia podyplomowe w zakresie pedagogika terapeutyczna i rewalidacja ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i jakiego typu mogą to być zajęcia (korekcyjno-kompensacyjne,terapeutyczne, rewalidacyjne) ? Czy od 1 września 2016r. nauką religii powinny być objęte tylko dzieci 6 -letnie realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego czy również dzieci 5-letnie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka ma 30/30 pełen etat biblioteki i 6/18 języka polskiego jej etat w przeliczeniu to 36/27 i 9 godzin ponadwymiarowych (pensum 27). Od 1 września w zastępstwie otrzymała dodatkowo 5/18 godzin języka polskiego za nauczycielkę przebywającą na zwolnieniu lekarskim. Czy powinnam na czas zastępstwa jeszcze raz przeliczyć pensum tej nauczycielce, czy niezmiennie po mimo, iż ma pensum 27 to tylko doliczyć te godziny doraźnego zastępstwa do godzin ponadwymiarowych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację. W szkole zatrudniamy nieprzerwanie sprzątaczkę od 1 grudnia 2000 r. Jest to jej pierwsza praca w życiu. Z tego tytułu ma wypłacany dodatek za wysługę lat w wysokości 15% wynagrodzenia zasadniczego. Obecnie pracownica przedstawiła zeznania świadków z Urzędu Gminy potwierdzające jej pracę w gospodarstwie rolnym rodziców w okresie od 8 lipca 1979 do 30 kwietnia 1983. Następnie od 1 maja 1983 do 9 kwietnia 1984 w gospodarstwie teściów, a od 9 kwietnia 1984 we własnym gospodarstwie (te daty wynikają z zeznań świadków). Pracownica urodziła się 7 lipca 1963. Małżeństwo zawarła 30 kwietnia 1983 przeprowadzając się do męża. Następnie 9 kwietnia 1984 pracownica przejęła na podstawie aktu notarialnego wraz z mężem gospodarstwo rolne teściów o powierzchni 6,17 ha, w którym pracowała do czasu podjęcia zatrudnienia w 2000 roku. Gospodarstwa rolnego rodziców (powierzchnia 2,79 ha) nie przejęła na własność. Pracownica uczęszczała do 3-letniej szkoły zawodowej dojeżdżając do niej codziennie kilka kilometrów. Proszę o wskazanie, które okresy pracy w gospodarstwie rolnym, należy zaliczyć do stażu pracy. W jakiej wysokości wypłacać dodatek stażowy oraz za ile lat pracy wypłacić nagrodę jubileuszową i kiedy dokonać wypłaty następnej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe