Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel może nie otrzymać dodatku motywacyjnego pomimo, że spełnia kryteria ujęte w uchwale Rady Gminy?
To dyrektor szkoły decyduje, czy przesłanki wymagane do przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego zostały spełnione. Jeżeli nauczycielowi został już dodatek motywacyjny przyznany, to organ prowadzący nie może wprowadzić w regulaminie możliwości wstrzymania lub zawieszenia wypłaty dodatku motywacyjnego. Nauczycielowi można ewentualnie nie przyznać dodatku motywacyjnego na kolejny okres, po dokonaniu oceny, że jego praca i postawa za tym nie przemawiają. Nie można natomiast odebrać dodatku motywacyjnego w okresie, na który został przyznany.Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego
Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego określa w § 6 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Do ogólnych warunków przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego należą:
- osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym;
- osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze;
- wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania;
- zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela (tzw. godzin karcianych);
- szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem;
- realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej.
Szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego
Natomiast określenie szczegółowych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego oraz jego wysokości, stosownie do art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, pozostaje w kompetencji organu prowadzącego. Organ prowadzący określa warunki przyznawania tego dodatku w trybie stosownej uchwały (regulamin wynagradzania). O tym, kto może przyznawać dodatek decyduje także regulamin wynagradzania nauczycieli wydany przez organ prowadzący.
Dyrektor szkoły decyduje, czy przesłanki wymagane do przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego zostały spełnione
W praktyce uznać należy, że kompetencja do przyznawania takiego dodatku (lub nie) powinna leżeć w gestii dyrektora szkoły. Co oznacza, że to dyrektor decyduje, czy zostały spełnione przesłanki ogólne określone w rozporządzeniu i szczegółowe, wskazane w uchwale organu prowadzącego.
W tym miejscu warto wskazać, że jeżeli nauczycielowi został już dodatek motywacyjny przyznany, to organ prowadzący nie może wprowadzić w regulaminie możliwości wstrzymania lub zawieszenia wypłaty dodatku motywacyjnego nawet nauczycielowi, który z własnej winy zaprzestał realizacji zadań, za które dodatek został przyznany.
Nauczycielowi można ewentualnie nie przyznać dodatku motywacyjnego na kolejny okres, po dokonaniu oceny, że jego praca i postawa za tym nie przemawiają, nie można natomiast odebrać dodatku motywacyjnego w okresie, na który został przyznany.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rodzic może wnioskować przeniesienie swojego dziecka do klasy pierwszej (dziecko z czerwca 2008 roku), pomimo, że otrzymał on promocję do klasy drugiej? Dziecko zupełnie nie radzi sobie w klasie drugiej, zarówno edukacyjne, jak i emocjonalnie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzice ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą zrezygnować z zajęć rewalidacyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wychowania fizycznego może rozliczać godziny w ramach art. 42 KN, opiekując się uczniami podczas zawodów sportowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocena z języka niemieckiego w klasach IV-VI wliczana jest do średniej ocen rocznych? Od klasy IV szkoły podstawowej w roku szkolnym 2017/2018, następnie w klasie V- w roku szkolnym 2018/2019 i w obecnym 2019/2020 w klasie VI z godzin organu prowadzącego wprowadzono dodatkowy przedmiot- język niemiecki w wymiarze 2 godzin. Wszyscy rodzice uważali, że jest to przedmiot nadobowiązkowy, dodatkowy i nie wlicza się do średniej ocen rocznych. Czy fakt wprowadzenia języka niemieckiego z godzin jednostki samorządu terytorialnego do rozkładu zajęć jako obowiązkowych, zaopiniowanych przez Kuratorium Oświaty w arkuszu organizacji pracy szkoły nie oznacza, że ocena z dodatkowych zajęć jest wliczana do średniej? Czy brak opinii rodziców (zgody na piśmie i braku poinformowania, że zajęcia wliczane są do średniej) może być powodem do nie wliczania ocen klasyfikacyjnych rocznych do średniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie od kiedy i do kiedy, oraz jak układać i w jakiej formie, arkusze ocen w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe