Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel informuje rodziców ucznia o proponowanej ocenie na I semestr? Dziękuje.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych nie nakazuje wprost informować rodziców o proponowanych ocenach śródrocznych.
Jednak na podstawie § 3 rozporządzenia szkoła powinna tego typu zapis posiadać w swoim statucie:
§ 3. 1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych zgodnie z § 17 ust. 7-14a;
5) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 13 ust. 2 i § 15 ust. 3;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dostałem odpowiedź na pytanie od Państwa, ale mam dodatkowe pytanie do tej kwestii: jeżeli szkoła posiada środki, stać ją na poniesienie takich kosztów, to czy może je wykorzystać? Szkoła posiada status szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie. Poniżej przytaczam moje poprzednie pytanie wraz z odpowiedzią:
PYTANIE: "W nowej podstawie programowej napisane jest, iż uczniowie mogą wybrać zajęcia fakultatywne z wychowania fizycznego. Czy w ramach subwencji oświatowej można sfinansować te zajęcia w postać kosztów związanych z wynajęciem przewodnika, kosztów transportu, jeżeli np. zajęcia będą miały charakter turystyki górskiej?"
ODPOWIEDŹ: "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego:
§ 3. 1. Dyrektor szkoły przygotowuje propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, uwzględniając:
1) potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej;
2) uwarunkowania lokalne;
3) miejsce zamieszkania uczniów;
4) tradycje sportowe środowiska lub szkoły;
5) możliwości kadrowe.
W ramach subwencji oświatowej nie można opłacić przewodnika czy kosztów transportu. Zajęcia fakultatywne muszą być tak dobrane, aby szkołę stać było na ich organizację. Tego typu koszty mogą zostać pokryte przez np. gminne jednostki z zakresu sportu, profilaktyki, itp. w ramach projektów edukacyjnych lub przez sponsorów. Organ prowadzący również może pokryć tego typu koszty, jednak z własnych środków".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o stanowisko w następującej sprawie: w skład MOS wchodzi gimnazjum. Czy konieczne jest w tym wypadku prowadzenie Księgi wychowanków i Księgi uczniów? Czy nie wystarczy tylko Księga wychowanków? Uczniem gimnazjum jest zawsze wychowanek MOS i odwrotnie. W związku z tym dane wychowanka/ucznia są powielane.
Drugie pytanie.
Parę miesięcy temu ukazała się informacja, że od tego roku szkolnego Program Wychowawczy i Profilaktyki stanowi całość. Niestety nie wydrukowałam tej informacji i nie mogę znaleźć potwierdzenia tego faktu w przepisach. Proszę o pomoc i w tej sprawie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń może zrezygnować z nauki języka kaszubskiego po ukończeniu czwartej klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła wprowadza innowację dotyczącą nauczania matematyki... min. przewidziane jest nauczanie w podziale na grupy wg poziomu zaawansowania. Na początku roku zrobiony został test diagnostyczny i zastały ustalone grupy... Są one między klasowe np. dwie kl. 5. Uczennica została przydzielona do grupy zaawansowanej i rodzic przyszedł i "żąda" zmiany grupy. Dyrektor szkoły odpowiedziała, że pierwszy miesiąc to czas adaptacji w grupach ... jeśli jakieś przenosiny z grupy do grupy to przewidujemy zrobić to na początku października... Rodzic twierdzi, że to on może decydować do jakiej klasy, grupy czy do jakiego nauczyciela ma chodzić jego dziecko a szkoła ma to wykonywać bo rodzic ma prawo decydować i żądać. Pytanie, jak prawo oświatowe na dzień dzisiejszy reguluje przydział dziecka do klasy czy grupy. Wiem o przepisach podziału np. na informatykę, angielski, w-f... Co w tym przypadku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pielęgniarka szkolna może być traktowana jako fachowa pomoc medyczna i oddanie poszkodowanego pod jej opiekę jest równoznaczne ze zrealizowaniem § 40. rozporządzenia o zachowaniu bezpieczeństwa i higieny z 2002 r. tj. Pracownik szkoły lub placówki, który powziął wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe