Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły może wejść na obserwację lekcji bez zapowiedzi?
Dyrektor szkoły we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze,w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły;3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:a) diagnozę pracy szkoły lub placówki,b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.2. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole za istotnew jej działalności.3. W celu realizacji zadań, dyrektor szkoły w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikającez działalności statutowej szkoły.Dyrektor opracowuje plan nadzoru, który zawiera w szczególności:1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia;2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły;3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań.Dyrektor w planie nadzoru określa tematykę i terminy przeprowadzania kontroli. Jeśli natomiast uzna, że obserwacja jest niezbędnym elementem bieżącej kontroli, może ja przeprowadzić poza planowanymi działaniami wyszczególnionymi w dokumencie nadzoru pedagogicznego.
Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, w szczególności § 24.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Specjalnych - są to szkoły społeczne, niepubliczne (o uprawnieniach szkół publicznych) dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim i umiarkowanym (dominują umiarkowani). W jakim zakresie rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym obowiązuje takie szkoły?
- Czy uczeń zwolniony z zajęć drugiego języka obcego na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności ruchowej i afazji jest zobowiązany realizować inny przedmiot (technika)? Czy podczas lekcji z przedmiotu, z którego jest zwolniony, może przebywać w świetlicy szkolnej lub na wspomnianej ww. lekcji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakim wymiarze godzinowym należy prowadzić rewalidację w przedszkolu? Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel prowadzący takie zajęcia? Jak należy udokumentować takie zajęcia? Czy zajęcia mogą być prowadzone grupowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wpłynęło do mnie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka w przedszkolu ze względu na niepełnosprawność ruchową, w tym afazję. Zalecenia dla szkoły to objęcie zajęciami rewalidacyjnymi oraz pomocą pedagogiczno-psychologiczną dziecka. W ramach zajęć rewalidacyjnych należy objąć dziecko terapią logopedyczną, oraz zajęciami związanymi z innymi potrzebami dziecka wynikających z wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania. W jakiej ilości godzin powinna być realizowana pomoc pedagogiczno-psychologiczna na podstawie tego orzeczenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy klasa VIII na prośbę rodziców i uczniów, może mieć zwiększoną liczbę godzin z matematyki z godzin do dyspozycji dyrektora szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe