Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły może przedłużyć konserwatorowi uprawnienia palacza kotłów gazowych?
Zgodnie z art. 237(3) § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1320), pracodawcy nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ponadto, zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. 2022 r., poz. 1385, dalej: u.p.e.), osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. z 2022 r., poz. 1392, dalej: r.s.z.s.p.), muszą posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne. Chodzi tu w szczególności o:
1) urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne wytwarzające, przetwarzające, przesyłające i zużywające energię elektryczną (grupa 1),
2) urządzenia wytwarzające, przetwarzające, przesyłające i zużywające ciepło oraz inne urządzenia energetyczne (grupa 2),
3) urządzenia, instalacje i sieci gazowe wytwarzające, przetwarzające, przesyłające, magazynujące i zużywające paliwa gazowe (grupa 3).
Prace, o których mowa powyżej, dotyczą wykonywania czynności:
1) obsługi, które mają wpływ na zmiany parametrów pracy obsługiwanych urządzeń, instalacji i sieci;
2) konserwacji, które są związane z zabezpieczeniem i utrzymaniem należytego stanu technicznego urządzeń, instalacji i sieci;
3) remontu lub naprawy, które są związane z usuwaniem usterek i awarii urządzeń, instalacji i sieci w celu doprowadzenia ich do wymaganego stanu technicznego;
4) montażu lub demontażu, które są niezbędne do instalowania lub odinstalowywania i przyłączania lub odłączania urządzeń, instalacji i sieci;
5) kontrolno-pomiarowym, które są niezbędne do dokonania oględzin, oceny stanu technicznego, parametrów eksploatacyjnych, jakości regulacji i sprawności energetycznej urządzeń, instalacji i sieci.
Wyjątek od reguły, zgodnie z którą osoby wykonujące wymienione powyżej prace powinny posiadać stosowne uprawnienia, zgodnie z § 5 rozporządzenia, stanowi eksploatacja:
- urządzeń elektrycznych o napięciu nie wyższym niż 1 kV i mocy znamionowej nie wyższej niż 20 kW, jeżeli w dokumentacji urządzenia określono zasady jego obsługi,
- urządzeń lub instalacji cieplnych mocy zainstalowanej nie wyższej niż 50 kW.
W zależności od rodzaju wykonywanej pracy oraz zajmowanego stanowiska powyższe uprawnienia dzielą się na:
1) eksploatacyjne – do których zalicza się stanowiska osób wykonujących prace dotyczące obsługi, konserwacji, remontu, naprawy, montażu lub demontażu i czynności kontrolno-pomiarowych,
2) dozorowe – do których zalicza się stanowiska osób kierujących czynnościami osób wykonujących prace określone w pkt 1 lub stanowiska osób sprawujących nadzór nad eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.
W mojej opinii pracodawca nie może samodzielnie przedłużyć uprawnień konserwatorowi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor jednostki chcąc wprowadzić do użytku instrukcję kancelaryjną, powinien ją najpierw przesłać do właściwego oddziału Państwowego Archiwum i czekać do momentu uzyskania jej zatwierdzenia? Czy też wysyłając wzór takiej instrukcji do zatwierdzenia, należy ją równocześnie wdrożyć?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel miał zawartą umowę na czas określony od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2019 r. Brał udział w strajku od 8 kwietnia do 18 kwietnia 2019 r.oraz 23 kwietnia 2019 do 26.04.2019 r. Czy nabył on prawo do trzynastki za 2019 r. w tej szkole?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń realizuje obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego- ma zaleconą psychoterapię, terapię rodzinną. Z naszych ustaleń wynika, że żadna z nich się nie odbywa. Jest ogromny problem z realizacją zajęć, ponieważ uczeń zamyka się w łazience albo leży w łóżku. Ponieważ z wielu przedmiotów nie mógł zostać sklasyfikowany - z uwagi na jego specyficzną sytuację - wydłużony został termin klasyfikacji do końca sierpnia. Nauczyciele przygotowali dostosowane zagadnienia, dyrektor przydzielił dodatkowe godziny na omówienie kwestii związanych z egzaminem, udzielono uczniowi informacji, że na egzaminie otrzyma również pomoc nauczyciela. Dyrektor spotkał się z matką ucznia, przedstawił ustalenia RP- z uwagi na przerwaną terapię (matka stwierdziła, że podczas wakacji nie będzie potrzebna) do ucznia skierowano psychologa szkolnego w celu pracy nad motywacją, udzielenia mu wsparcia i pomocy. Psychologowi udało się spotkać raz z uczniem, w czasie kolejnych wizyt uczeń przebywał w łazience. Matka twierdzi, iż uczeń jest przytłoczony ilością materiału- mimo, że nauczyciele, przyjmując za priorytet zdrowie ucznia, przygotowali najprostsze pytanie i zadania, te konkretnie lub tego typu, które będą na egzaminie. Z naszych ustaleń wynika, że uczeń popołudniu spotyka się z kolegami, jeździ na motorze. Matka wycofuje się z kontaktów ze szkołą, unika rozmów, nie odbiera telefonów. Dyrektor na 1 lipca wyznaczył spotkanie zespołu nauczycieli uczących z matką i ze specjalistami, którzy ewentualnie pracują z dzieckiem lub rodziną, i których matka może na to spotkanie zaprosić w celu podsumowania efektów pracy, ustalenia terminów egzaminów klasyfikacyjnych. Uczeń ma bardzo dużo nieobecności, nauczanie indywidualne jest od maja i nie jest realizowane w sposób oczekiwany- jeśli lekcje się odbywają, uczeń nie jest przygotowany, mimo wszelkiej przychylności szkoły i starań o zabezpieczenie dobra dziecka, może się okazać, iż na egzaminie nie będzie żadnej podstawy do ocen pozytywnych, lub uczeń, np. zamknie się w jakimś pokoju i egzamin nie będzie mógł zostać przeprowadzony. Czy poza skierowaniem sprawy do Sądu Rodzinnego jest inne rozwiązanie tej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor zaplanował zamówienie na dostawę 10 komputerów do pracowni komputerowej. Wartość szacunkowa tego zakupu wynosiła 50 tys. zł netto, a więc nie przekraczała wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 tys. euro. Następnie otrzymał dotację na 3 komputery do pracowników administracji, których wartość szacunkowa wynosiła 15 tys. zł netto. W jaki sposób udzielić zamówienia zgodnie z prawem? Czy można potraktować oba zamówienia oddzielnie i uniknąć stosowania procedury zamówień publicznych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak wyglądają procedury dotyczące przechowywania dzienników? (jak długo i co potem z nimi zrobić)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe