Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy 6-latkom (ur. w 2011r.) w bieżącym roku szkolnym dokonujemy diagnozy pedagogicznej i do 30 kwietnia 2018r. przekazujemy rodzicom informację o gotowości szkolnej dziecka? Co robimy dla 5 latków (ur. w 2012r.)? Czy też dokonujemy diagnozy pedagogicznej i przekazujemy rodzicom informację o gotowości szkolnej? Z jakich przepisów to wynika? Proszę o szerszą interpretację.
Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji określa statut każdego przedszkola (art. 102 ust. 1 pkt 12 lit. d), art. 172 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59). Spod prowadzenia obserwacji przepisy nie wykluczą żadnej grupy wiekowej przedszkolaków.
Zgodnie z § 3 ust. 4 i § 4 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, Dz.U. z 2017 r., poz. 170 przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek (dotyczy sześciolatka w przedszkolu) albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej (dotyczy pięciolatka w przedszkolu, który na wniosek rodzica może rozpocząć naukę w szkole w wieku 6 lat - art. 36 ust. 1 p.o.). Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu. Z kolei z podstawy programowej wynika, że nauczyciele opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r., poz. 356). Przedszkole ma obowiązek opracowania diagnozy dla dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Natomiast nie do końca jasny jest obowiązek w zakresie dzieci pięcioletnich. Na korzyść rodziców można przyjąć, że skoro diagnoza ma pomóc rodzicom pięciolatków w podjęciu decyzji o ewentualnym wcześniejszym rozpoczęciu nauki dziecka w szkole, to również odnośnie nich należy sporządzić taki dokument, skoro ten dalej idący wniosek można wysnuć z rozporządzenia MEN z dnia 18 stycznia 2017 r., które precyzuje zasady wystawiania omawianego dokumentu. Dopuszczalna jednak jest również interpretacja w oparciu o podstawę programową, że skoro nauczyciel ma sporządzić diagnozę odnośnie dzieci, które mają rozpocząć naukę w szkole, diagnozę sporządza się na wniosek rodzica pięciolatka, który rozważa zapisanie dziecka w wieku 6 lat do szkoły. Rodziców należałoby poinformować o możliwości składania takich wniosków.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak zatem interpretować możliwość odwołania się dyrektora od orzeczenia lekarskiego do lekarza wojewódzkiego pracy. Co ma napisać dyrektor w uzasadnieniu odwołania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z przekształceniem 1.09.2017 roku Zespołu Szkół w Publiczną Szkołę Podstawową mamy pytanie czy na arkuszu ocen ucznia przenoszonego do innej szkoły prawidłowym rozwiązaniem będzie opieczętowanie arkusza dodatkowo nową pieczęcią oraz umieszczenie adnotacji od kiedy nastąpiła zmiana nazwy szkoły?
Czy takie rozwiązanie powinniśmy zastosować na wszystkich arkuszach ocen uczniów uczących się w naszej szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w skład Rady Rodziców musi wchodzić przewodniczący " trójki klasowej"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co Rada Pedagogiczna powinna przyjąć w formie uchwały, a co w formie decyzji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w kl.V i VI z godzin dyrektorskich można zorganizować zajęcia z wychowania do życia w rodzinie przez caly rok szkolny? Rozporządzenie mówi tylko o 15 godzinach w każdej klasie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe