Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co może zrobić dyrektor w przypadku niekontrolowanych, powtarzających się ataków agresji ucznia, co zagraża bezpieczeństwu jego rówieśnikom, a także jemu samemu? Matka nie chce współpracować ze szkołą twierdząc, że syn jest zdrowy i w normie psychofizycznej.
ROZPORZ!DZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
§ 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, zapewniają dzieciom i
młodzieży niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
(...)
4) zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb;
(...)
2. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, udzielają pomocy rodzicom
(prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepłnosprawnych oraz niedostosowanych
społecznie w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.
Treści zawarte w (jeszcze) obowiązującym rozporządzeniu podpowiadają, że uczeń powinien mieć opinię lub orzeczenie poradni, które będą wskazówką do pracy. Szkoła ma obowiązek stosować zalecenia i stwarzać odpowiednie warunki do pracy z tym uczniem.
Jeśli jednak rodzic nie wyraża zgody na badania, powinien to stwierdzić na piśmie, dalej szkoła postępuje zgodnie z procedurami, które powinna mieć na wypadek tzw. sytuacji trudnych lub kryzysowych.
Na każdym etapie podejmowania trudnych decyzji należy informować rodzica o ew. konsekwencjach, uzyskując potwierdzenie (na piśmie), że przyjął informację do wiadomości. Często bywa, że wówczas rodzic wyraża zgodę na współpracę ze szkołą i podejmowanie wspólnych działań.
Z drugiej strony szkoła ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczniom, także ich nietykalność cielesną i jeśli jest naruszana, jeśli uczniowie są narażeni na niebezpieczeństwo - szkoła powinna zawiadomić policję. Z każdej sytuacji powinna być sporządzona notatka służbowa.
Proponuję na początek podjąć rozmowę z dzielnicowym, który doradzi dalszy tok postępowania. Zakładamy, że dzielnicowy zna rodzinę, zna wiek ucznia i zakres odpowiedzialności ucznia lub/i rodzica za niewłaściwe jego zachowania.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem nakładało obowiązek opracowywania "Procedur postępowania nauczycieli i metod współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację, czy dyrektor szkoły może wystąpić dla kadrowej z Zespołu Obsługi szkół i Przedszkoli o dostęp do Systemu Informacji Oświatowej w celu wpisywania wynagrodzeń nauczycieli za okres I - VIII oraz I-XII?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor jest zobowiązany, aby przyjąć do szkoły 17 - letniego ucznia, jeśli ten jest z innego miasta, ale aktualnie mieszka w hostelu, który mieści się przy ulicy należącej do rejonu gimnazjum?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica przez 2 lata ma orzeczenie o upośledzeniu w stopniu umiarkowanym. Od 09. 2015 prawdopodobnie będzie miała stopień upośledzenia lekki. Co z nią zrobić? Czy musi rozpocząć klasę pierwszą gimnazjum od początku zgodnie z podstawa programową? Przecież przez 1 rok nie zrealizuje nowej podstawy programowej dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak jest kara za zniszczenie przez ucznia „Naszego elementarza”?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem przedszkola publicznego, mam u siebie zatrudnionego logopedę na cały etat (20/20) i jestem jego płatnikiem. Jednakże etat jest realizowany w kilku przedszkolach (4 x 5 godz.) za zgodą z organem prowadzącym. Czy w tym przypadku powinnam mieć w dokumentacji porozumienie z innymi dyrektorkami przedszkoli lub zgodę nauczyciela na takie zatrudnienie? Jeżeli tak, to proszę o wskazówki co w tych dokumentach powinno się znajdować?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe