Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Brakuje w przedszkolu publicznym nauczyciela j. angielskiego. Czy mogę zatrudnić lektora lub firmę zewnętrzną? Czy jeśli nie można nikogo znaleźć to j. angielski może prowadzić nauczyciel grupy (zna język angielski w stopniu średnim) lub student? Gdzie głosić brak nauczyciela?
W publicznym przedszkolu niedopuszczalne jest powierzenie prowadzenia zajęć językowych firmie zewnętrznej, np. szkole językowej, ponieważ obowiązuje wymóg zatrudnienia bezpośrednio nauczyciela na umowę o pracę, a w niesamorządowym przedszkolu – ewentualnie nauczyciela można zaangażować na umowę cywilnoprawną, jeśli realizuje tygodniowo nie więcej niż 4 godziny zajęć z dziećmi – art. 10a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. Dysponowanie wolnym stanowiskiem nauczycielskim w przedszkolu samorządowym należy zgłosić kuratorowi oświaty – art. 224 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 ze zm. Jeśli do pracy nie zostanie znaleziona osoba z kwalifikacjami nauczyciela, określonymi w § 12 i § 30 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.), gdy nauczyciel przedszkola nie posiada jednego z certyfikatów wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia (który dawałby mu kwalifikacje do nauczania języka angielskiego do 31 sierpnia 2020 r.), w samorządowej placówce można jemu powierzyć zajęcia z języka angielskiego na czas określony za zgodą kuratora oświaty na podstawie art. 10 ust. 7 i 9 KN. Takie działanie jest natomiast niedopuszczalne w publicznych niesamorządowych przedszkolach, ponieważ nie stosuje się w nich art. 10 ust. 9 KN, zgodnie z art. 91b ust. 2 pkt 1 i 3 oraz ust. 2b KN. Student oraz lektor bez kwalifikacji pedagogicznych nie są nauczycielami, a więc nie mogą prowadzić zajęć realizujących podstawę programową w przedszkolu jako osoby niebędące nauczycielami, ponieważ kurator oświaty nie jest uprawniony do wyrażenia zgody na zatrudnienie osoby niebędącej nauczycielem do prowadzenia w przedszkolu zajęć innych niż rozwijające zainteresowania uczniów – art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam serdecznie
Nadal będę drążyła temat poziomu języków obcych w szkole ponadgimnazjalnej.
Z Państwa poprzedniej odpowiedzi wywnioskowałam że:
uczeń, który ukończył gimnazjum z nauką języka np angielskiego na poziomie III0 (założenie że jest bardzo dobry) może decyzją dyrektora (po wcześniejszej diagnozie) kontynuować naukę na poziomie rozszerzonym (prawda?) (przez poziom rozszerzony rozumiem treści z tego poziomu oraz odpowiednią liczbę godzin przeznaczoną na naukę na poziomie rozszerzonym). Idąc tym tokiem rozumowania uczeń, który ukończył gimnazjum z językiem na poziomie III1 może kontynuować naukę na poziomie podstawowym (bo jest bardzo słaby). W takim przypadku należy jemu obniżyć wymagania (adekwatne do umiejętności). Cały czas nie jest dla mnie jasne na jakim ten uczeń jest poziomie (zapis w dokumentacji), bo realizuje treści z podstawy co w takim razie zrobić z ilością godzin?? Jedynie z puli podstawowej czy powiększonej o rozszerzenie?
Gdyby czytać rozporządzenie wprost to by oznaczało, że każdy uczeń w Polsce realizuje przynajmniej jeden język na poziomie rozszerzonym (czyli każda szkoła musi to zagwarantować). Wiemy jednak, że są klasy w szkołach, które nie proponują nauki języków na poziomie rozszerzonym.
Proszę o interpretacje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do I klasy będzie uczęszczać uczennica z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Jak mam zorganizować nauczanie w szkole ogólnodostępnej? Kto może prowadzić z uczennicą zajęcia (kwalifikacje)? Uczennica jest w trakcie badań w PPP.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy realizowany program z zajęć z doradztwa zawodowego musi mieć nadany numer i znaleźć się w szkolnym zestawie programów nauczania? Czy tak samo jest w przypadku zajęć z wychowawcą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Sprawa dotyczy szkoły ponadgimnazjalnej. W bliskim sąsiedztwie szkoły jest sklep do którego uczniowie w trakcie przerw wychodzą po zakup drugiego śniadania. Kto odpowiada za bezpieczeństwo ucznia, który w trakcie przerwy opuszcza teren szkoły? Czy dyrektor szkoły może zobowiązać nauczyciela do przerw na zewnątrz budynku szkoły w każdych warunkach (lato, zima, deszcz itp.)?
- W jaki sposób zgodnie z przepisami można rozwiązać radę szkoły, jeżeli ani w regulaminie rady szkoły, ani w statucie szkoły nie opisano takiego przypadku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe