Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o wyjaśnienie jak wprowadzić innowację pedagogiczną w przedszkolu? Gdzie należy ją zgłosić i kiedy? Jak zakończyć?
Procedurę wprowadzania innowacji pedagogicznej określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506) w zw. z art. 3 pkt 1 UoSO, wyróżniając następujące etapy:
a) sporządzenie opisu zasad innowacji przez autora autora lub zespół autorski w następującym zakresie: celowość prowadzenia innowacji, tematyka, sposób realizacji (konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych oraz ewentualnie dodatkowych środków finansowych od organu prowadzącego), zakres innowacji (w tym, czy innowacja obejmuje wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całe przedszkole, oddział lub grupę), czas trwania, przewidywane efekty innowacji oraz zasady ewaluacji. Opracowanie jest przedstawiane radzie szkoły i radzie pedagogicznej;
b) uchwała rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji – jej wydanie musi zostać poprzedzone uzyskaniem pisemnej zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji (ich udział w innowacji jest dobrowolny), opinii rady przedszkola (a jeśli nie działa – opinii rady pedagogicznej), pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w przedszkolu, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane. Po spełnieniu powyższych wymogów, rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o wprowadzeniu innowacji, jeżeli uzna ją za zasadną i celową;
c) niezwłoczne przekazanie dokumentacji kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu przedszkole przez dyrektora:
• uchwały rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej wraz z opisem zasad innowacji,
• pisemnej zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
• opinii rady przedszkola lub rady pedagogicznej,
• pisemnej zgody autora (zespołu autorskiego) na wprowadzenie innowacji, jeżeli założenia innowacji nie były wcześniej publikowane,
• wypełnionej karty informacji/zgłoszenia innowacji pedagogicznej według wzoru danego kuratorium oświaty,
d) zapewnienie dodatkowych środków na wprowadzenie innowacji – np. uzyskanie pisemnej zgody organu prowadzącego lub środków z innych źródeł np. z Funduszy Europejskich, również potwierdzonych dokumentem oraz zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji innowacji:
• kadrowych i organizacyjnych,
• rekrutacji do jednostki oświatowej na zasadach powszechnej dostępności,
• zagwarantowania uczniom bezpłatnej nauki w ramach innowacji, możliwości uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły danego typu, warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w obowiązujących przepisach oświatowych.
d) wpisanie innowacji do rejestru prowadzonego przez kuratora oświaty i publikowanego na stronie kuratorium - po stwierdzeniu zgodności dokumentacji dotyczącej innowacji z ww. wymogami rozporządzenia.
Zakończenie innowacji następuje w terminie wskazanym w opisie zasad innowacji oraz podlega ewaluacji w sposób wskazany w tym opisie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do klasy w gimnazjum specjalnym uczęszcza dwoje uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zgodnie z Rozporządzeniem na oddział przypada 12 godzin rewalidacji. Czy to oznacza, że każdy z uczniów może mieć po 6h rewalidacji w tygodniu. Czy rewalidacja może być prowadzona w formie dogoterapii,felinoterapii, muzykoterapii,integracji, jeśli nauczyciel nie posiada kwalifikacji do danej niepełnosprawności, ale ma dyplomy lub certyfikaty potwierdzające możliwość prowadzenia tego typu zajęć specjalistycznych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice zgłosili dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału uczniów w zajęciach WDŻ w klasach IV - VIII i III gimnazjum. Czy w tym przypadku należy planować w/w zajęcia w planie nauczania i wykazywać je w arkuszu organizacyjnym pracy szkoły na rok szkolny 2018/2019.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o udzielenie informacji w sprawie udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W kl.II i III szkoły podstawowej mamy 2-ch uczniów z opiniami. We wskazaniach dla nauczyciela są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Czy może te zajęcia prowadzić nauczyciel w trakcie bieżącej pracy z uczniem, czy należy zatrudnić dodatkowego nauczyciela-specjalistę? Jeśli tak to z jakimi kwalifikacjami?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w dzienniku w dni wolne od zajęć dyd-wychowawczych (ustalonych przez dyrektora) podpisuje się tylko wychowawca klasy? Czy nauczyciele, którzy pełnią dyżur podpisują listę obecności w tym dniu - taką wewnętrzną ustaloną przez dyrektora?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycieli w niepublicznym LO o uprawnieniu szkoły publicznej obowiązuje realizacja art. 42 KN?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe