Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o potwierdzenie czy w II klasie liceum ogólnokształcącego obowiązuje ramowy plan nauczania wynikający z rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r.?
Czy w I klasie liceum ogólnokształcącego w roku szkolnym 2022/2023 obowiązywały poniższe podstawy programowe:
- EDB (rozporządzenie z dnia 1 sierpnia 2022 r.),
- historia i hit (rozporządzenie z dnia 8 marca 2022 r.),
pozostałe przedmioty (rozporządzenie o podstawie programowej z dnia 30 stycznia 2018r.)?
Czy w I klasie liceum ogólnokształcącego w roku szkolnym 2023/2024 będą obowiązywały następujące podstawy programowe:
EDB (rozporządzenie z dnia 1 sierpnia 2022 r.),
historia i hit (rozporządzenie z dnia 8 marca 2022 r.),
- biz (rozporządzenie z dnia 6 lutego 2023 r.),
- język polski (rozporządzenie z dnia 6 lutego 2023 r.),
- geografia (rozporządzenie z dnia 6 lutego 2023 r.),
- pozostałe przedmioty bez zmian (podstawa z dnia 30 stycznia 2018 r.).
Czy w klasie II liceum ogólnokształcącego w roku szkolnym 2023/2024 będą obowiązywały następujące podstawy programowe:
- historia i hit (rozporządzenie z dnia 8 marca 2022 r.),
- podstawy przedsiębiorczości (podstawa programowa z dnia 30 stycznia 2018 r. czy z dnia 8 marca 2022 r.?),
- pozostałe przedmioty (podstawa z dnia 30 stycznia 2018 r.).
Czy w klasie III i IV obowiązuje podstawa programowa z dnia 30 stycznia 2018 r.
W liceum ogólnokształcącym obowiązuje zał. nr 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 z późn. zm.).
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 8 marca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2022 r., poz. 658) ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego stanowiący zał. nr 4 do rozporządzenia stosuje się począwszy od roku szkolnego 2022/2023 w klasie I czteroletniego liceum ogólnokształcącego, a w latach następnych również w kolejnych klasach tegoż liceum, czyli w roku szkolnym 2023/2024 będzie obowiązywał w klasie II.
W liceum ogólnokształcącym obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r., poz. 467 z późn. zm.) – dla liceum ogólnokształcącego jest to zał. nr 1.
W I klasie liceum ogólnokształcącego w roku szkolnym 2022/2023 obowiązywały poniższe podstawy programowe:
- EDB (rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 1 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia – Dz. U. z 2022 r., poz. 1705),
- historia i hit (rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia – Dz. U. z 2022 r., poz. 622),
- pozostałe przedmioty (wg rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r. poz. 467) poza językiem mniejszości narodowej
- językiem niemieckim – realizowanym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z 1 sierpnia 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
W I klasie liceum ogólnokształcącego w roku szkolnym 2023/2024 będą obowiązywały następujące podstawy programowe:
- EDB (rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 1 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia),
- historia i hit (rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia),
- biz (rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 6 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia – Dz. U. z 2023 r., poz. 314),
- język polski (rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 6 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia),
- geografia (rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 6 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia),
- pozostałe przedmioty bez zmian wg rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia poza językiem mniejszości narodowej - językiem niemieckim – realizowanym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z 1 sierpnia 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia oraz poza językiem łacińskim jako drugim nowożytnym (rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 6 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia).
W klasie II liceum ogólnokształcącego w roku szkolnym 2023/2024 będą obowiązywały następujące podstawy programowe:
- historia i hit (rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia),
- podstawy przedsiębiorczości rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia,
- pozostałe przedmioty (wg rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia poza językiem mniejszości narodowej - językiem niemieckim – realizowanym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z 1 sierpnia 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia).
W klasie III i IV liceum ogólnokształcącego obowiązuje podstawa programowa z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób uzupełniać (wpisywać) w arkuszu monitorowania nowej podstawy programowej w przedszkolu rubrykę „ilość zajęć w danym obszarze”?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko z oddziału przedszkolnego posiada opinię o wczesnym wspomaganiu i orzeczenie o kształceniu specjalnym. Rodzice oświadczyli ,że wspomagane będzie poza przedszkolem. Czy w związku z tym szkoła musi organizować kształcenie specjalne zgodnie z zaleceniami orzeczenia, czy rodzice mogą zrezygnować z pomocy specjalistów bo korzystają w innym miejscu? Opinia i orzeczenie zawierają te same wskazania.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie i uprzejmie proszę o wyjaśnienie, czy w ramach 2 godzin z art.42KN można realizować zadania na rzecz ucznia. Spotkałam się z taką interpretacją i się z nią nie zgadzam. Moim zdaniem, zadania na rzecz ucznia można realizować nawet w domu bez obecności ucznia.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia praktyczne nauki jazdy w ramach kursu kategorii B w zawodzie technik mechanik mogą być realizowane w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, tj. w okresie ferii zimowych i letnich, zimowej lub wiosennej przerwy świątecznej lub w niedzielę?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1. Czy nauczycielowi w czasie nauczania zdalnego należy się wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, w sytuacji gdy:
- nauczyciel w roku szkolnym 2019/2020 w swoim wymiarze pracy jest nauczycielem wspomagającym (w pełnym wymiarze - 20 godz.) oraz dodatkowo naucza 4 godziny przedmiotu teoretycznego. Wymiar zatrudnienia 24/20.
- na czas nauczania zdalnego dyrektor wydał zarządzenie skracające jednostkę lekcyjną do 30 minut (podyktowane to było zaleceniami MEN uwzględniając stopień obciążenia uczniów w czasie takiego nauczania oraz bezpieczeństwem i higieną pracy ucznia, a także ich możliwościami psychofizycznymi)
- w czasie posiedzenia RP (online) dyrektor zasugerował, aby nauczyciele wspomagający nawiązali kontakt z rodzicami i uczniami i ustalili sposoby, formy współpracy z nimi. Nauczyciele proszeni byli, aby nie tworzyć fikcji i nie dopisywać się do lekcji nauczyciela danego przedmiotu. Rola wspomagającego nauczyciela byłaby zerowa, ponieważ uczniowie wyłączają kamerki i mikrofony. Ponadto w trakcie analizowania sytuacji dydaktyczno-wychowawczej, okazało się, że uczniowie dobrze funkcjonują podczas takiej formy nauczania.
W czasie rozliczania swoich godzin pracy nauczycielka wykazała godziny nadliczbowe. Po analizie zapisów w dzienniku nauczyciela wspomagającego, w okresie rozliczeniowym, nauczycielka nie dokonała właściwych wpisów w swoim dzienniku. Dokonane wpisy dotyczyły tylko rozmów telefonicznych, wiadomości w e-dzienniku, rzekomych e-maili. Z tych wpisów nie wynika w żaden sposób, że przepracowała 20 godzin (zgodnie z przydziałem). Brak jednoznacznych informacji o pracy z dzieckiem (sama stwierdziła, że uczeń nie wymaga pomocy) podważa jej ubieganie się o wypłatę nadliczbówek.
Jak to należy rozumieć? Nauczyciel nie wypracował 20 godzin właściwego pensum, a przepracował 4 godziny zgodnie z planem. Czy w takim przypadku należy wypłacić te 4 godziny nadliczbowe na tydzień? Skoro podstawowe pensum nie zostało wypracowane. Czy w tym przypadku nie należy się nauczycielowi wypłata za pełny etat (bez nadliczbówek)?
2. Czy nauczyciel zobowiązany jest odpowiedzieć na pismo w zobligowanym przez dyrektora terminie? (wyznaczony termin wynosił 3 dni, a nauczyciel odpowiedział w ósmym dniu po odczytaniu wiadomości). Jeżeli odpowiedział po wyznaczonym terminie, czy to pismo jest wiążące?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe