Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1.Jakie kwalifikacje powinien mieć wicedyrektor przedszkola publicznego, którego organem prowadzącym jest osoba fizyczna? Czy musi być mgr i mieć ukończony kurs lub studia z zarządzania oświatą? 2.Jakie stanowiska w przedszkolu upublicznionym można utworzyć? Czy stanowisko wicedyrektora ds.finansowych i/lub pedagogicznym będzie uznane w arkuszu organizacyjnym? Poproszę o wskazanie przepisów, w których mogę znaleźć odpowiedź na temat stanowisk pracy w przedszkolach.
Ad 1. Zgodnie z § 8 ust. 1 (w zw. z § 1 pkt 1 i 5-11) oraz § 8 ust. 2 (w zw. z ust. 1 pkt 1 i 2 oraz § 1 pkt 5-11) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz.U. z 2017 r., poz. 1597) do zajmowania stanowiska wicedyrektora publicznego przedszkola konieczne jest łączne spełnienie jednej z dwóch następujących grup wymagań: 1) co najmniej czteroletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela; uzyskanie przed powierzeniem stanowiska wicedyrektora co najmniej bardzo dobrej oceny pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku; wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magister, magister inżynier lub równorzędny oraz przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu; warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym; pełna zdolność do czynności prawnych i korzystanie z pełni praw publicznych; niekaralność prawomocną karą dyscyplinarną oraz nietoczenie się postępowania dyscyplinarnego nauczycieli; niekaralność prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe; nietoczenie się postępowania o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego; niekaralność zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi albo 2) wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy licencjat, inżynier lub równorzędny, oraz przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu; co najmniej czteroletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela; uzyskanie przed powierzeniem stanowiska wicedyrektora co najmniej bardzo dobrej oceny pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku; warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym; pełna zdolność do czynności prawnych i korzystanie z pełni praw publicznych; niekaralność prawomocną karą dyscyplinarną oraz nietoczenie się postępowania dyscyplinarnego nauczycieli; niekaralność prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe; nietoczenie się postępowania o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego; niekaralność zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi. Na stanowisku wicedyrektora nie obowiązuje wymóg wykształcenia z zakresu zarządzania oświatą.
Ad 2. Stanowiska kierownicze w publicznym przedszkolu to dyrektor oraz wicedyrektor, którego można powołać w przedszkolu liczącym co najmniej 6 oddziałów lub posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach lub w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie oraz za zgodą organu prowadzącego dyrektor może utworzyć stanowisko wicedyrektora także w innych przypadkach (art. 101 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Akt PO nie zakazuje dookreślenia nazwy stanowiska wicedyrektora, a ponieważ kompetencje wicedyrektorów określa statut, może on przewidywać rozróżnienie wicedyrektora ds finansowych i/lub pedagogicznych (art. 102 ust. 1 pkt 8 PO). Za zgodą organu prowadzącego dyrektor może tworzyć inne stanowiska kierownicze, a ich nazwy i kompetencje musiałby określać statut danego przedszkola (art. 101 ust. 3 i art. 102 ust. 1 pkt 8 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jakim wymiarze zatrudniamy nauczyciela religii w zerówce (dzieci 3-5 letnie), jeśli prowadzi zajęcia 2 razy po 30 min?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W szkole mam nauczyciela zatrudnionego w oddziale przedszkolnym na 11/22 etatu. Czy można go zatrudnić na 8/26 etatu w świetlicy, jako doraźne zastępstwo na przynajmniej 6 miesięcy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z pytaniem jak traktować nauczycieli którzy pełnią funkcję wychowawcy w zespole rewalidacyjno-wychowawczym w specjalny ośrodku szkolno-wychowawczym – czy należy się dodatek wychowawcy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- WITAM, W ZWIĄZKU ZE ZMNIEJSZENIEM LICZBY ODDZIAŁÓW, JESTEM ZMUSZONA DAĆ W MAJU WYPOWIEDZENIE NAUCZYCIELOWI ZATRUDNIONEMU NA PODSTAWIE MIANOWANIA. 1) CO ZE SKUTECZNOŚCIĄ WYPOWIEDZENIA, JEŚLI NAUCZYCIEL PRZED MIESIĄCEM MAJEM PÓJDZIE NA URLOP DLA PORATOWANIA ZDROWIA?
2) CZY WCHODZI TUTAJ RÓWNIEŻ W GRĘ PRZENIESIENIE NAUCZYCIELA W STAN NIECZYNNY, JEŚLI WIEM, ŻE W PRZYSZŁOŚCI NIE BĘDZIE WIĘCEJ GODZIN? Proszę o radę jak skutecznie rozwiązać stosunek pracy z tym nauczycielem.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1/ Nauczyciel dyplomowany zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na podstawie mianowania złożyła prośbę o zmianę formy zatrudnienia w roku szkolnym 2018/2019. Prosi o zatrudnienia na pół etatu od 01.09.2018r. do 31.08.2019r. Moje pytanie czy z nauczycielem należy rozwiązać umowę o pracę i wydać świadectwo pracy ( jaka podstawa prawna ); następnie zatrudnić na umowę o prace od 01.09.2018r. do 31.08.2019r. na pół etatu, a od 01.09.2019r. ponownie zatrudnić na podstawie mianowania na pełen etat.
2/ Nauczycielowi zatrudnionemu w naszej szkole przydzielono dodatkowe czynności inspektora d/s BHP i zawarto z nim umowę zlecenie. Czy ta forma na dodatkowe zatrudnienie jest prawidłowa a jeżeli nie to jak należy zatrudnić nauczyciela na dodatkowe czynności - czy na umowę o pracę i czy wtenczas staż pracy jako nauczyciel zaliczam do tego dodatkowego zatrudnienia.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe