Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1) Błąd w zapisie w umowie o pracę. Z nauczycielką religii, po otrzymaniu przez nią stopnia awansu nauczyciela mianowanego, została sporządzona umowa o pracę, w której został popełniony błąd: "zatrudnienie poprzez mianowanie na czas nieokreślony w wymiarze 10/18". Po podpisaniu umowy błąd z "zatrudnieniem poprzez mianowanie w wymiarze 10/18" został wychwycony, nauczycielkę poproszono o podpisanie prawidłowej umowy odwołując się do Karty Nauczyciela, ale nauczycielka uznaje to jako atak na jej osobę i nie zgadza się na zmianę. Co zrobić? Jak poprawić błąd i całą sytuację?
Zatrudnienie poprzez mianowanie może nastąpić jedynie w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 10 ust. 5 Karty Nauczyciela, a więc w przypadku gdy m.in. istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze godzin na czas nieokreślony. W opisanej sytuacji nie można nawiązać stosunku pracy poprzez mianowanie, a jedynie w drodze umowy o pracę na czas nieokreślony w wymiarze 10/18. Oprócz sprzeczności z przepisami Karty Nauczyciela, zatrudnienie nauczycielki poprzez mianowanie naruszałoby zasadę równego traktowania w zatrudnieniu jeżeli inni nauczyciele zatrudnieni w niepełnym wymiarze zatrudnieni są poprzez umowy o pracę. Już samo zawarcie umowy o pracę poprzez mianowanie jest błędem - z nauczycielem podpisuje się albo umowę o pracę albo akt mianowania. Jeżeli jednak sporządzono umowę o pracę z błędnym zapisem, a pracownik nie wyraża zgody na zmianę jej treści, można powołać się na art. 84 kodeksu cywilnego: Art. 84. § 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej. § 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny). Nauczyciel mianowany powinien znać przepisy prawa oświatowego, w tym przepisy Karty Nauczyciela i widzieć o tym, w jakich warunkach możliwe jest zatrudnienie przez mianowanie. Powinien zatem wiedzieć, że w umowie jest błąd. Poza tym, pracodawca, gdyby nie działał pod wpływem błędu, nie zaproponowałby umowy o takiej treści. Pracownika należy teraz poinformować na piśmie o zaistniałym błędzie, podając podstawę prawną (art. 10 ust. 5 KN) oraz o prawidłowej formie zatrudnienia. Takie pismo (z adnotacją o zapoznaniu się z nim przez pracownika) powinno znaleźć się w aktach osobowych nauczycielki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielkę (stopień awansu dyplomowany) zatrudniona od 01.09.2017 r. na czas określony na czas powrotu z urlopu rodzicielskiego PaniX do dn. 16.02.2018 r. na stanowisko nauczyciela wychowawcy świetlicy w wymiarze 26/26 tygodniowo. Umowa została rozwiązana za porozumieniem stron z dniem 31 grudnia 2017 r. ponieważ Pani X przerwała swój urlop rodzicielski. Natomiast wspomniana nauczycielka została zatrudniona od 01.01.2018 r. na zastępstwo innej Pani jednak nasuwa się pytanie czy można ją zatrudnić do 31.08.2018 r.? Czy tylko do zakończenia roku szkolnego czyli 22.06.2018 r.?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole jest zatrudniona osoba niepełnosprawna. W okresie wakacji jest organizowany wyjazd z Funduszu Socjalnego. Czy opiekun do tej osoby może skorzystać z dofinansowania z Funduszu, jeżeli nie jest to zapisane w regulaminie?
- Czy godziny dyrektorskie w kl. II i III SP można wliczy do etatu np. logopedzie z kwalifikacjami do nauczania edukacji wczesnoszkolnej?
- Czy "wczasy pod gruszą " można przyznać emerytowi-byłemu nauczycielowi?
- Nauczyciel ma zaplanowane 22/18. W poprzednim roku miał 4 godziny muzyki jeszcze dodatkowo, które były vacatem na ten rok szkolny. Zostały przyznane innemu nauczycielowi z innej szkoły, który miał 18/18. Nauczyciel domaga się pisemnego uzasadnienia nieprzyznania mu godzin ponadwymiarowych. jak postąpić i czy w ogóle odpowiadać?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe