Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy czasu trwania zajęć praktycznych w technikum. Czy Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę i w statucie zawrzeć zapis powołując się na ROZPORZĄDZENIE Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, konkretnie na § 7. „Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 13 ust. 3.”, że zajęcia praktyczne trwają 45 minut? Co oznacza zapis „zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć”?
Powołany zapis dotyczy czasu trwania „godziny” zajęć lekcyjnych – przedmiotów teoretycznych i nie stanowi podstawy prawnej określenia czasu trwania zajęć praktycznych w technikum. Czas trwania takiej „godziny” zajęć powinien określać statut szkoły na czas nie dłuższy niż 60 minut, a może również przyjąć krótszy – np. 55 lub 45 minut, zaś pomiędzy zajęciami powinna być organizowana dla uczniów przerwa zgodna z zasadami bhp (art. 98 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59). Przykładowo jeśli statut ustali czas trwania zajęć praktycznych na 45 minut, zachowanie ogólnego tygodniowego czasu zajęć następuje w sytuacji, gdy zamiast 4 zajęć po 45 minut zostaną zorganizowane 3 zajęcia po 60 minut.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciela po ukończonym studium nauczycielski w zakresie nauczania początkowego (ukończył oligofrenopedagogikę) mogę zatrudnić jako wspomagającego w grupie sześciolatków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel w placówce niepublicznej, pełniący podczas nieobecności dyrektora funkcje kierowniczą, a zatrudniony na umowę zlecenie musi mieć w Sio uwzględniona zniżkę godzin? Zatrudnianie na podstawie KP, a nie KN, nauczyciel pracuje w wymiarze 25/40 z czego 17 z uczniami.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła i przedszkole powinny zakładać dzieciom karty dzieci sześcioletnich? Nie mogę znaleźć w przepisach podstawy prawnej, która nakazuje mi zakładanie tych kart, choć mają one symbole MEN, a dokładnie MEN-IV-2 lub karty zgłoszenia dziecka do przedszkola, świetlicy MEN-IV/1. Nie mogę znaleźć też rozporządzenia, w którym są te dokumenty wykazane, a przecież funkcjonują ich symbole MEN-owskie? To samo z dziennikami lekcyjnymi, też mają symbole MEN-owskie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakich przypadkach dyrektor może przydzielać nauczycielom zastępstwa doraźne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie: jaki poziom nauczania języka obcego - III.0 czy III.1 wpisać do arkusza ocen uczniowi, który uczy się w gimnazjum języka niemieckiego od początku (nie uczył się go w szkole podstawowej i nie ma na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oceny z tego przedmiotu) , natomiast teraz w gimnazjum, po samodzielnym wyrównaniu zaległości jest w grupie, która kontynuuje naukę j. niemieckiego - III.1?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe