Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Poproszę o propozycje zapisów zmian w statucie publicznego przedszkola w związku ze zmianami przepisów prawa oświatowego od 1 września 2023r.
Od dnia 1 września 2023 r. zmieniły się zasady realizowania tzw. godzin dostępności w przedszkolu. Stosownie do art. 42 ust. 2g ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984) w przypadku nauczyciela, który w ramach stosunku pracy prowadzi:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz w wymiarze niższym niż 6 godzin tygodniowo lub
2) wyłącznie zajęcia w formach pozaszkolnych lub zajęcia w szkole dla dorosłych, branżowej szkole II stopnia lub szkole policealnej, bez względu na wymiar zatrudnienia
- wymiar dostępności nauczyciela w szkole, o której mowa w ust. 2f, ustala dyrektor szkoły odpowiednio do potrzeb, z tym że wymiar ten nie może być wyższy od wymiaru określonego w ust. 2f, a dostępność nauczyciela w szkole oraz inne zajęcia i czynności realizowane przez niego w ramach stosunku pracy nie mogą przekroczyć maksymalnego tygodniowego wymiaru czasu pracy obowiązującego tego nauczyciela.
Jeżeli zatem w statucie przedszkola znajdują się zapisy dotyczące godzin dostępności, należy je zaktualizować i wyodrębnić grupę nauczycieli, którzy będą realizowali godziny dostępności w obniżonym wymiarze oraz także wskazać ten wymiar.
W aspekcie zmian projektowanych w ustawie zwanej LEX Czarnek 3.0, dotyczącej zakazu podejmowania przez stowarzyszenia i inne organizacje działań promujących zagadnienia związane z seksualizacją dzieci, należy wskazać, że prace nad projektem jeszcze się nie zakończyły. Ustawa została przyjęta przez Sejm 17 sierpnia 2023 r. i została przekazana do Senatu. W przypadku wejścia w życie ustawy w kształcie przyjętym przez Sejm do statutu przedszkola należy wprowadzić nowe postanowienia ustalające sposób zapoznania się rodziców z opiniami rady rodziców o prowadzaniu działalności w przedszkolu przez stowarzyszenia i organizacje (projektowany art. 86 ust. 2c Prawa oświotowego).
Nowelizacja rozporządzenia MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej oraz rozporządzenia MEN sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli nie wymagają zmiany w statucie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie odnośnie do Kryterium V Rezerwy Oświatowej w 2021 r. (dedykowane jest placówkom, które w roku bieżącym doposażyły lub zamierzają doposażyć szkolne pracownie przyrodnicze). Gmina złożyła wniosek na dwie szkoły – obie szkoły otrzymały dofinansowanie: nasza szkoła na 65 tys., a druga na 60 tys. Myślałam, że mogę zakupić pomoce za 65 tys., ale organ prowadzący zadecydował, że nasza szkoła ma zakupić pomoce za 40 tys., a druga szkoła za 85 tys. Czy organ może podjąć taką decyzję? Czy może zmniejszyć przyznaną kwotę na rzecz innej szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W mojej szkole jest 9 oddziałów szkolnych i 3 oddziały przedszkolne tzn. dwa oddziały 0 i jeden oddział 3 i 4 latków. W tym roku w UG zmieniono uchwałę i do oddziałów liczone są tylko oddziały szkoły. Moje pytanie brzmi czy nad oddziałami przedszkolnymi nie będę pełniła nadzoru, czy jest to zgodne z prawdą ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel uczestniczy w wycieczce szkolnej podczas weekendu. Czy nauczycielowi przysługuje możliwość odbioru dni wolnych za pracę w weekend?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Gdzie mogę znaleźć oficjalne informacje na temat wydatkowania środków z rozdziału 80149. Przeanalizowałam art.8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz komunikat MEN http://samorzad.pap.pl/depesze/redakcyjne.edukacja/182859/Co-wykazac--MEN-o-gwarancji-srodkow-na-ksztalcenie-specjalne-w-przypadku-szkol-ogolnodostepnych
Jestem dyrektorem przedszkola z oddziałami integracyjnymi, organem prowadzącym jest jst. W wydatkach z 80149 gmina odrzuca mi większość faktur. Chcę kupić drukarkę i postawić w sali SI, aby drukować materiały tylko dla niepełnosprawnych - gmina odrzuciła. W oddziale integracyjnym potrzebuję wykładzinę dobrej jakości droższą, bo przy niepełnosprawnych mających problemy z załatwianiem potrzeb taka wykładzina jest potrzebna - gmina odrzuciła. Gdzie szukać bardziej szczegółowych informacji na co można wydać pieniądze z 80149?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka ukończyła studia na kierunku pedagogika, specjalność: edukacja wczesnoszkolna z przedszkolną z językiem angielskim. W suplemencie napisano: „Absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim, używając wymowy przystępnej i zrozumiałej dla odbiorcy. Sprawnie posługuje się czterema umiejętnościami językowymi (czytania, pisania, mówienia i słuchania). Umiejętności te pozwalają na wykorzystanie języka angielskiego w procesie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Posiada również stosowną wiedzę merytoryczną, która ułatwia odpowiedni dobór celów i metod nauczania języka angielskiego w młodszych klasach szkoły podstawowej i przedszkolu”. Nauczycielka nie posiada certyfikatu podstawowej znajomości języka angielskiego. Czy ma kwalifikacje do nauczania języka angielskiego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe