Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytania odnośnie do zapisu na świadectwie i arkuszu ocen. W szkole podstawowej, w której pracuję, uczniowie uczą się drugiego języka od klasy czwartej. Na świadectwie wpisujemy go w dodatkowych zajęciach edukacyjnych. Czy wpisujemy jakiś numer? Jaki numer wpiszemy potem przy języku w klasie 7 (II.2.)? W liceum, jeżeli uczeń realizuje np. język angielski na poziomie rozszerzonym, to jaki ma być zapis w arkuszu? Tylko j. angielski IV.1r.? W których klasach w liceum i szkole podstawowej zapisuje się na świadectwie i arkuszu wychowanie do życia w rodzinie?
Zgodnie z ust. 20 załącznika nr 1 i ust. 19 załącznika nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r., poz. 1700 ze zm.), w szkole podstawowej na świadectwie szkolnym i w arkuszu ocen adnotacje numeryczne są dokonywane tylko dla języka obcego kontynuowanego po klasach I–III (II.1) oraz dla drugiego języka obcego obowiązkowo nauczanego od VII klasy (II.2), a więc nie przypisuje się żadnego numeru do języka obcego realizowanego w ramach dodatkowych zajęć edukacyjnych od IV klasy. W liceum na podbudowie szkoły podstawowej kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej kształcenie w zakresie rozszerzonym jest odnotowywane jako „III.1.R”, a w klasach na podbudowie gimnazjum – „IV.1r.”.
Ponadto zgodnie z ust. 12 ww. załącznika do rozporządzenia MEN, udział uczniów w zajęciach wychowania do życia w rodzinie na świadectwach szkolnych i w arkuszach ocen odnotowuje się w części „Inne zajęcia”. W miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się odpowiednio „uczestniczył” lub „uczestniczyła”. Uczniowie mogą na takie zajęcia uczęszczać (o ile rodzice nie zrezygnowali z zajęć) w klasach IV–VIII szkoły podstawowej i we wszystkich klasach liceum – § 1 ust. 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. z 2014 r., poz. 395 ze zm). W arkuszach ocen dla klas IV–VIII szkoły podstawowej i w liceum oraz w świadectwach klas IV–VIII oraz klas liceum na podbudowie szkoły podstawowej zajęcia te należy odnotować w klasach, w których uczniowie faktycznie brali w nich udział (nie zamieszcza się informacji o braku uczęszczania na zajęcia) jako „Inne zajęcia”. Z kolei miejsca na wpisanie tych zajęć nie ma w świadectwach dla uczniów klas liceum na podbudowie gimnazjum (w roku szkolnym 2020/2021 klasy II i III).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła na wniosek rodzica ma obowiązek przedstawienia rozliczenia subwencji (dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną) za okres 2 lat?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W kwietniu 2013r. uczeń klasy III naszej szkoły uległ poważnemu wypadkowi samochodowemu. Z końcem roku szkolnego został klasyfikowany i promowany do klasy IV. Uczeń do dnia dzisiejszego przebywa w Klinice Budzik. Pod koniec września rodzic dostarczył zaświadczenie z kliniki, że syn jest ich pacjentem. Dopiero 16.12.2013r. otrzymaliśmy informację ze szkoły specjalnej w W-ie, że uczeń spełnia tam obowiązek szkolny i jest objęty indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w roku szkolnym 2013/2014. W związku z tym, czy mamy klasyfikować ucznia za pierwsze półrocze (taką informację uzyskałam z kuratorium) z adnotacją, że spełnia obowiązek w innej szkole, czy należy skreślić go z listy uczniów klasy IV (do momentu, gdy ponownie będzie mógł uczęszczać do naszej szkoły? Czy też należy dalej traktować go jako naszego ucznia, usprawiedliwiać nieobecności. Co wtedy będzie na koniec roku szkolnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Prosiłbym o wyjaśnienie jak ma wyglądać procedura przekształcenia publicznej sześcioklasowej szkoły w ośmioklasowa, ale prowadzoną przez Stowarzyszenie?
- Kto może uczyć w przedszkolu języka angielskiego od września 2016r. jeżeli żadna nauczycielka pracująca w danym przedszkolu nie ma przygotowania do nauczania języka angielskiego? W jakich grupach wiekowych i w jakiej ilości godzin powinny odbywać się zajęcia języka angielskiego w przedszkolu proszę o odpowiedź Dziękuję
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna być przeprowadzona rekrutacja w szkole podstawowej na rok 2014/15?
Wskazane byłyby jakieś przykładowe dokumenty np. zasady, procedura, jakie kryteria, terminy, sposób przeprowadzania itd.?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe