Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Na podstawie § 8 i 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w...

PORADA PRAWNA

17 kwietnia 2020 Zatrudnianie (kodeks pracy)

Czy psycholog posiadający kurs kwalifikacyjny z socjoterapii może prowadzić zajęcia z rewalidacji, korekcyjno-kompensacyjne, emocjonalno-społeczne z uczniem klasy 7 szkoły podstawowej, który posiada orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym?

Na podstawie § 8 i 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. W § 24 pkt 3 ww. rozporządzenia jest ogólne stwierdzenie, że do zadań psychologa w szkole należy udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb, natomiast nie został określony zakres tych zajęć. Z kolei zgodnie z § 27 pkt 3 ww. rozporządzenia do zadań terapeuty pedagogicznego należy prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. W związku z tym należy uznać, że psycholog posiadający kurs kwalifikacyjny z socjoterapii może prowadzić zajęcia nie posiada kwalifikacji do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, natomiast może prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Jeśli chodzi o zajęcia rewalidacyjne, organizuje się je dla uczniów niepełnosprawnych, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 ze zm.). Psycholog (nawet po kursie wskazanym w pytaniu) nie posiada kwalifikacji dotyczących prowadzenia zajęć przywracających sprawność w związku z rodzajem jakiejś niepełnosprawności, a więc nie ma uprawnień do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych (§ 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.). 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT