Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy psycholog posiadający kurs kwalifikacyjny z socjoterapii może prowadzić zajęcia z rewalidacji, korekcyjno-kompensacyjne, emocjonalno-społeczne z uczniem klasy 7 szkoły podstawowej, który posiada orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym?
Na podstawie § 8 i 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. W § 24 pkt 3 ww. rozporządzenia jest ogólne stwierdzenie, że do zadań psychologa w szkole należy udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb, natomiast nie został określony zakres tych zajęć. Z kolei zgodnie z § 27 pkt 3 ww. rozporządzenia do zadań terapeuty pedagogicznego należy prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. W związku z tym należy uznać, że psycholog posiadający kurs kwalifikacyjny z socjoterapii może prowadzić zajęcia nie posiada kwalifikacji do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, natomiast może prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Jeśli chodzi o zajęcia rewalidacyjne, organizuje się je dla uczniów niepełnosprawnych, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 ze zm.). Psycholog (nawet po kursie wskazanym w pytaniu) nie posiada kwalifikacji dotyczących prowadzenia zajęć przywracających sprawność w związku z rodzajem jakiejś niepełnosprawności, a więc nie ma uprawnień do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych (§ 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel, który będzie uczestniczył jako osoba reprezentująca OKE w ustalaniu klucza i sprawdzaniu prac egzaminacyjnych przez dwa dni i tym samym nie będzie świadczył pracy jako nauczyciel macierzystej placówki powinien złożyć do dyrektora wniosek o urlop bezpłatny przerywający staż pracy, czy obecność usprawiedliwioną bez prawa do wynagrodzenia nie przerywającą stażu pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka odbywająca staż na awans zawodowy przebywa na zwolnieniu chorobowym od 04.12.2014. Czy podstawą do wstrzymania dodatku funk. opiekuna stażu jest art.9d ust. 5 KN, czy może jest inna podstawa prawna?
- Czy nauczyciel zachowuje prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe niezrealizowane z powodu choroby ucznia objętego nauczaniem indywidualnym? Jaka jest aktualna podstawa prawna dotycząca takiej sytuacji?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w roku szkolnym 2017/2018 w szkole ponadgimnazjalnej może pracować osoba jako nauczyciel chemii, która ukończyła studia mgr na kierunku ochrona środowiska i posiada uznany w 2003 r. przez Kuratorium Oświaty ukończony kierunek studiów za zbliżony w zakresie nauczania chemii?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mam w szkole nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, który od X 2018 r. podejmie studia mgr na kierunku; edukacja dla bezpieczeństwa. Chcę mu przydzielić 1 godz. w tym roku szk. - edukacji dla bezpieczeństwa ( poszukiwania innego nauczyciela nie przyniosły rezultatu, nie ma ofert w PUP ani chętnych po informacji w Mazowieckim Banku Ofert Pracy dla Nauczycieli). Kurator Oświaty nie znalazł podstaw do zastosowania art. 10.ust.9 ustawy z dn. 26 stycznia 1982 Karta Nauczyciela. Na jakiej podstawie mogę przydzielić nauczycielowi tę godzinę na rok szkolny?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe