Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy psycholog posiadający kurs kwalifikacyjny z socjoterapii może prowadzić zajęcia z rewalidacji, korekcyjno-kompensacyjne, emocjonalno-społeczne z uczniem klasy 7 szkoły podstawowej, który posiada orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym?
Na podstawie § 8 i 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. W § 24 pkt 3 ww. rozporządzenia jest ogólne stwierdzenie, że do zadań psychologa w szkole należy udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb, natomiast nie został określony zakres tych zajęć. Z kolei zgodnie z § 27 pkt 3 ww. rozporządzenia do zadań terapeuty pedagogicznego należy prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. W związku z tym należy uznać, że psycholog posiadający kurs kwalifikacyjny z socjoterapii może prowadzić zajęcia nie posiada kwalifikacji do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, natomiast może prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Jeśli chodzi o zajęcia rewalidacyjne, organizuje się je dla uczniów niepełnosprawnych, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 ze zm.). Psycholog (nawet po kursie wskazanym w pytaniu) nie posiada kwalifikacji dotyczących prowadzenia zajęć przywracających sprawność w związku z rodzajem jakiejś niepełnosprawności, a więc nie ma uprawnień do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych (§ 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile razy nauczycielowi matematyki (kontraktowemu) zatrudnionemu na 12/18 można dać umowę na czas określony.
- Nauczyciel zatrudniony po feriach zimowych (ferie trwały od 29.01.2024-11.02.2024) czyli od 19 lutego do końca czerwca, ile przysługuje mu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop? Czy ferie zimowe tj. 11 dni lutego odlicza się od przysługujących 28 dni czy nie ? I czy takiemu nauczycielowi nalezą się wczasy pod gruszą jeśli jest zatrudniony tylko do końca czerwca ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy od maja 2019 r. obowiązuje nowy wzór świadectwa pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy koniecznym jest, aby dyrektor szkoły NA PIŚMIE zawarł poszczególne dziedziny kierowania placówką oświatową, które powierza wicedyrektorowi? Czy koniecznym jest, aby wicedyrektor szczegółowe upoważnienie w tej sprawie miał na piśmie, czy też wystarczy USTNA FORMA powierzenia konkretnych obowiązków, np. nadzorowanie codziennego czasu pracy i realizacji planu urlopowego przez pracowników administracyjno-obsługowych zgodnie ze stosownymi przepisami w tym zakresie, częściowe powierzenie sprawowania czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego, nadzorowanie prawidłowego prowadzenia wewnątrzszkolnej dokumentacji wycieczkowej, itp.? Zgodnie z zapisami KN, czas pracy dyrektora szkoły, który jednocześnie jest nauczycielem, nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo. Czy zgodnie z przepisami dyrektor lub wicedyrektor powinien być obecny na terenie placówki w czasie trwania zajęć organizowanych przez szkołę (obowiązkowych lekcji lub zajęć pozalekcyjnych, np. kół zainteresowań, zajęć wyrównawczych, gimnastyki korekcyjnej itp.)? Jeśli tak, to w jaki sposób należy zorganizować pracę szkoły zgodnie z przepisami, gdy nie ma fizycznej możliwości "zamknięcia" wszystkich zajęć z uczniami w ciągu 40 godzin zegarowych tygodniowo? Jeśli nie, to kto zgodnie z przepisami podejmuje decyzje na terenie szkoły w sytuacjach nagłych/nieprzewidzianych, gdy sytuacja taka nastąpi w czasie obecności uczniów w szkole, a dyrektora nie ma już w pracy? Czy nauczyciel ma prawo odmowy przyjęcia godziny zleconej (zastępstwo na lekcji) w sytuacji nagłej, gdy inny nauczyciel niespodziewanie poinformował szkołę np. o nieplanowanej wizycie u lekarza i związanym z nią zwolnieniem lekarskim, a to z kolei narzuca konieczność zapewnienia przez szkołę opieki uczniom?
- Czy mogę zlecić pedagogowi szkolnemu 2 godz. logopedii w ramach jego 20 godz. pensum? Zaznaczam, że pedagog ma kwalifikacje do logopedii.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe