Szkoła i jej dyrektor w 2025 roku

13 grudnia 2024 r. / 9 min. czytania

No i mamy kalendarzowy Nowy Rok 2025. Tym samym przekroczyliśmy półmetek bieżącego roku szkolnego. Jest to doskonała okazja, aby dokonać stosownych analiz, na podstawie których skorygujemy i zaplanujemy niezbędne działania w drugim półroczu. Rok szkolny w oświacie wyznacza rytm pracy szkoły i to on kreuje zadania dla kadry zarządzającej w oświacie. Należy starannie przemyśleć, które obszary funkcjonowania szkoły należy podsumować, na które aspekty szczególnie powinien zwrócić uwagę dyrektor (ale i sami nauczyciele również), jakie wnioski i wynikające z nich rekomendacje należy sformułować, aby zoptymalizować proces dydaktyczny i wychowawczo-opiekuńczy szkoły w dalszej części bieżącego roku szkolnego.

Należy zaznaczyć, że po zakończeniu pierwszego półrocza obowiązkiem dyrektora szkoły jest zaplanowanie działań nie tylko na kolejne półrocze, ale również już na kolejny rok szkolny. A kolejny rok nie będzie rozpieszczał ani szkół, ani tym bardziej ich dyrektorów. W obliczu dynamicznie zmieniającego się świata edukacji oraz rosnących oczekiwań społecznych, które będą miały istotny wpływ na organizację i zarządzanie placówkami edukacyjnymi, kadra kierownicza szkół będzie musiała sprostać nowym realiom, w których funkcjonuje oświata. Otóż w 2025 r. dyrektorzy szkół publicznych będą musieli stawić czoła wielu wyzwaniom, które wynikają z różnych przyczyn, na przykład z postępującej cyfryzacji edukacji, zmieniających się wymagań programowych (dokładniej, ciąg dalszy rewolucji programowej, nieustannego mieszania w obowiązujących podstawach programowych), rosnących oczekiwań społecznych, nieustannie zmieniających się przepisów oraz ciągłych reform edukacyjnych. Rola dyrektorów stanie się bardziej złożona – będą nie tylko liderami w zakresie zarządzania edukacją, ale także odpowiedzialnymi za dobrostan emocjonalny uczniów i nauczycieli oraz skuteczne zarządzanie szkołami w warunkach zmieniającego się systemu finansowania i organizacji. Elastyczność, zdolność do adaptacji oraz umiejętność pracy z różnorodnymi grupami interesariuszy będą kluczowe w skutecznym zarządzaniu szkołami w nadchodzących latach. Rola dyrektora szkoły w tym kontekście będzie wymagała umiejętności zarządzania skomplikowaną organizacją, jaką jest szkoła, przywództwa, elastyczności, innowacyjności oraz umiejętności zarządzania złożonymi procesami edukacyjnymi i społecznymi. W poniższym artykule przedstawiam najważniejsze wyzwania, którym dyrektorzy szkół publicznych będą musieli sprostać w 2025 r., oraz podpowiedzi, jak będą mogli się do nich przygotować. Reorganizacja systemu edukacji i zmiany programowe Współczesna szkoła nie jest już tylko miejscem przekazywania wiedzy. Rozwijające się społeczeństwo oczekuje, że szkoły będą kształcić nie tylko umiejętności akademickie, ale także kompetencje społeczne, emocjonalne oraz proekologiczne. Dyrektorzy będą musieli wprowadzić programy, które rozwijają umiejętności miękkie uczniów oraz promują takie wartości, jak: odpowiedzialność społeczna, empatia i aktywność obywatelska (patrz kierunki polityki oświatowej państwa na bieżący rok szkolny). Będzie to wymagało współpracy z rodzicami, lokalnymi społecznościami oraz organizacjami pozarządowymi. W 2025 r. jednym z największych wyzwań, przed którymi staną dyrektorzy szkół publicznych, będzie dostosowanie szkół do zmieniającego się systemu edukacji. Reforma programowa, która na przestrzeni ostatnich kilku lat była wprowadzana w polskich szkołach, będzie nadal ewoluować w odpowiedzi na potrzeby rynku pracy oraz zmiany społeczne i technologiczne. Zmieniające się programy nauczania będą kładły większy nacisk na rozwój kompetencji XXI w., takich jak: umiejętności cyfrowe, myślenie krytyczne, rozwiązywanie problemów, zdolność do pracy w grupie czy kreatywność. Dyrektorzy będą musieli wspierać nauczycieli w przyswajaniu nowych metod i form nauczania, w tym wykorzystania technologii cyfrowych, e-learningu oraz sposobów daleko idącej personalizacji nauczania, które stają się coraz bardziej powszechne. Programy edukacyjne mogą także kłaść większy nacisk na edukację ekologiczną, zrównoważony rozwój oraz przygotowanie uczniów do wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi. Dyrektorzy będą więc musieli wdrażać innowacyjne podejście do edukacji, które umożliwi uczniom rozwój nie tylko w ramach tradycyjnych przedmiotów, ale także w obszarze edukacji proekologicznej, a zwłaszcza prospołecznej. Ponadto możliwe są dalsze przesunięcia w programach nauczania w kierunku rozwijania umiejętności analitycznych i logicznego myślenia, które będą wspierać rozwój nowych technologii i przemiany cyfrowe. Jest to konsekwencja rozwoju społecznego i technicznego. Matematyka staje się coraz bardziej dominującym przedmiotem, bez nauki którego prawidłowe funkcjonowanie...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Już masz konto? Zaloguj się